Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Lokalbevakade stationer

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Lokalbevakade stationer

Nu när även Mora är fjärrstyrd så börjar det bli ganska få stationer kvar som har lokaltågklarerare. Jag gör ett försök att lista dem här så får ni rätta mig.

Börjar med Inlandsbanan som ju nu har en sorts fjärr som styrs ifrån Sveg, Hoting och Storuman, men det är ju ändå system M med tåganmälan mellan stationerna. Ett antal övriga stationer är nu fjärrstyrda men det finns stationer kvar som ännu inte utrustats som man väl kan skicka ut lokaltågklarerare till, även om det nog är sällsynt i så fall.

Då tar vi trafikcentralområde Boden. Där har vi Luleå och Lycksele som är lokalbevakade. Sedan kan vi ju säga att Storuman är lokalbevakad för tågen i riktning Lycksele. Specialfall Åmsele som fungerar som lokalbevakad station på M-sträcka men som styrs från Luleå och Skelleftehamns övre också på M-sträcka men som är fjärrstyrd från Boden.

Vi fortsätter med Ånge och här finner jag egentligen ingen lokaltågklarerare. Ja vi kan räkna Hoting för banan mot Forsmo och så har vi specialfallet Tågsjöberg på system M-bana som dock fjärrstyrs från Ånge.

Gävle har ingen lokaltågklarerare kvar heller sedan Mora försvann och det är ju inte så länge sedan som först Borlänge och sedan Fagersta, Söderbärke och Smedjebacken försvann.

Trafikcentralområde Stockholm har inga lokaltågklarerare.

Norrköping har inga lokaltågklarerare.

Så har vi då Hallsberg där vi har Värmland med ett antal lokaltågklarerare kvar. Vi har Kil som är lokalbevakad dygnet runt och så Bäckebron, Rottneros, Sunne, Lysvik och Torsby längs Fryksdalsbanan, samt Bofors och Storfors i östra Värmland (Bofors i Örebro län). Värt att notera också att samtliga dessa stationer är lokalbevakade en längre eller kortare tid varje vardag så det går åt ett antal lokaltågklarerare. Jag har ju sett annons också om nyanställningar för det finns väl inga större planer på fjärrstyrning i närtid.

Nästa blir trafikcentralområde Göteborg och här har vi också ett antal lokaltågklarerare kvar. Vi kan börja med den speciella DVVJ som är en M-bana men där man normalt bara kör spärrfärder och ingen station upp till Billingsfors kan bevakas. På sommaren kör man dock persontåg också och då är Bengtsfors bevakat, inte av trafikverket utan av DVVJ-stiftelsen. Vi har Bohusbanan med Munkedal, Dingle, Tanum och Strömstad. Vi har Kinnekullebanan med Lyrestad, Mariestad, Forshem och Lidköping. Så har vi Viskadalsbanan som just nu är under upprustning men som har Borås, Viskafors, Skene och Veddige. Borås dock under ombyggnad för fjärrstyrning. Dessutom Jönköping godsbangård.

Slutligen då Malmö trafikcentralområde där vi kan börja i sydvästra Småland med HNJ och Värnamo, Forsheda, Reftele, Smålandsstenar, Landeryd och Torup. Vidare det stora området östra Småland med först Nässjö som är ständigt lokalbevakad och så Vetlanda, Eksjö, Hjältevad, Kisa, Vimmerby, Hultsfred, Mörlunda, Berga, Oskarshamn, Blomstermåla och Mönsterås. Dessutom då Olofström och Trelleborg. Helsingborg har nyligen fått fjärrstyrning.

Tacksam för rättelser och kompletteringar och också vilka av dessa uppräknade stationer som planmässigt är obevakade, fast kan bevakas i undantagsfall genom att skicka ut en lokaltågklarerare.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Lokalbevakade stationer

På Inlandsbanan är det som sagt Sveg, Hoting och Storuman som är mer eller mindre ständigt bevakade och har egen personal.

Älvho, Lit, Jämtlands Sikås, Vilhelmina, Kåbdalis kan bevakas vid behov, eventuellt även Moskosel men där är jag osäker. Jämtlands Sikås och Lit har en del planenligt bevakning i nuläget. Övriga driftplatser är antingen fjärrstyrda eller ständigt obevakade.

TKL och INS på Inlandsbanan
    Fd Fgc, Smj, Mra och Blg

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

En annan intressant fråga bör vara hur många tågklarerare som är anställda hos Trafikverket och hur antalet tågklarerare fördelas mellan lokaltågklarerare respektive fjärrtågklarerare?

En annan intressant fråga bör vara hur många tågklarerare som är anställda vid de olika fjärrbevakningscentralerna? Däremot skulle jag gissa att fjärren i Malmö är den absolut största på grund av att Malmös trafikledningsområde är förhållandevis stort och täcker ett flertal av de mer vältrafikerade sträckorna samt några av de mer komplexa driftplatserna i vårat land. Andra plats i listan över de största fjärrbevakningscentralerna bör nog vara något svårare att gissa sig till.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lokalbevakade driftplatser

Eftersom det handlar om nutid, föreslår jag att vi använder termen driftplats, som det heter i stället för 'station' sedan 2009. De här uppgifterna har jag fått fram:

Inlandsbanan. Sveg, Hoting och Storuman är lokalbevakade. Jämtlands Sikås var planenligt lokalbevakad i söndags, 19 juni (!). Kåbdalis var planenligt lokalbevakd 15, 16, 18 och 19 juni. Planenligt ständigt obevakade driftplatser som dock kan bevakas är Älvho, Lit, Ulriksfors och Vilhelmina. Driftplatser som är ständigt obevakade (och inte kan bevakas) är Ytterhogdal, Åsarna, Fåker, Meselefors, Slagnäs, Lomselenäs, Vojmån, Dorotea, Moskosel och Porjus.

Trafikcentralsområde Boden. Luleå är lokalbevakad. Lycksele är tidvis lokalbevakad. Skellefteå är planenligt obevakad. Finnforsfallet är planenligt ständigt obevakad (och kan inte bevakas).

Trafikcentralsområde Ånge. Inga driftplatser är planenligt lokalbevakade. Sollefteå, Ådalsliden, Rossön och Österalnö är ständigt obevakade (och kan inte bevakas).

Trafikcentralsområde Gävle. Inga driftplatser är planenligt lokalbevakade. Det finns inga obevakade driftplatser.

Trafikcentralsområde Hallsberg. Kil är lokalbevad. Torsby, Lysvik, Sunne, Rottneros, Bäckebron, Storfors och Bofors är tidvis lokalbevakade. Det finns inga ständigt obevakade driftplatser.

Trafikcentralsområde Stockholm. Inga driftplatser är planenligt lokalbevakade. Det finns inga obevakade driftplatser.

Trafikcentralsområde Norrköping. Inga driftplatser är planenligt lokalbevakade. Det finns inga obevakade driftplatser.

Trafikcentralsområde Göteborg. Strömstad, Tanum, Munkedal, Mariestad, Forshem, Lidköping, Viskafors, Skene och Veddige är tidvis lokalbevakade. Dingle, Bengtsfors och Lyrestad är planenligt ständigt obevakade. Skee, Billingsfors, Dals Långed, Åsensbruk, Hova, Järpås och Horred är ständigt obevakade (och kan inte bevakas).

Trafikcentralsområde Malmö. Nässjö C, Helsingborg och Trelleborg är lokalbevakade. Jönköping gbg, Värnamo, Forsheda, Smålandsstenar, Landeryd, Torup, Eksjö, Hjältevad, Vetlanda, Kisa, Vimmerby, Hultsfred, Berga, Oskarshamn, Blomstermåla och Olofström är tidvis lokalbevakade. Reftele och Mörlunda är planenligt ständigt obevakade. Oskarström och Mariannelund är ständigt obevakade (kan inte bevakas).

Senast redigerat av Ulf Pålsson den 2022-06-22 klockan 21:50:05.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    En annan intressant fråga bör vara hur många tågklarerare som är anställda hos Trafikverket och hur antalet tågklarerare fördelas mellan lokaltågklarerare respektive fjärrtågklarerare?

En annan intressant fråga bör vara hur många tågklarerare som är anställda vid de olika fjärrbevakningscentralerna? Däremot skulle jag gissa att fjärren i Malmö är den absolut största på grund av att Malmös trafikledningsområde är förhållandevis stort och täcker ett flertal av de mer vältrafikerade sträckorna samt några av de mer komplexa driftplatserna i vårat land. Andra plats i listan över de största fjärrbevakningscentralerna bör nog vara något svårare att gissa sig till.

Hälsningar
    Axel L
    Den informationen är av någon anledning klassad som hemlig numera. Så några vidare bra svar lär du inte få. Jag har själv ingen aning.

Fd Fgc, Smj, Mra och Blg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag antar att de trafikledningsområden som har mest erfarenhet av lokalbevakade stationer och trafikledning med manuella metoder är Trafikledningsområde Mariefred, Trafikledningsområde Uppsala, Trafikledningsområde Västra Gästrikland, Trafikledningsområde Alingsås och Trafikledningsområde Östra Skåne?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Den informationen är av någon anledning klassad som hemlig numera. Så några vidare bra svar lär du inte få. Jag har själv ingen aning.
    Leta efter utbildningsfilmen "Förebudet". Där finns en del bakgrund och förklaringar.

Om filmen:
    https://www.expressen.se/nyheter/for...-aktuell-idag/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Jag antar att de trafikledningsområden som har mest erfarenhet av lokalbevakade stationer och trafikledning med manuella metoder är Trafikledningsområde Mariefred, Trafikledningsområde Uppsala, Trafikledningsområde Västra Gästrikland, Trafikledningsområde Alingsås och Trafikledningsområde Östra Skåne?
    Jag vill nog utan att sticka ut hakan konstatera att både i antal dagar och i total bevakningstid torde Verkebäck vara den driftplats som för museitåg som har störst bevakningstid. Verkebäck är alltid bevakad när tåg körs till och från Västervik.

/ DN

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    ...Oskarström och Mariannelund är ständigt obevakade (kan inte bevakas).
    Vad är skillnaden mellan driftplatser som är ständigt obevakade, men kan bevakas och de som kan inte bevakas? Handlar det om tekniska begränsningar (ställverket) eller att det saknas lokaler för lokalbevakning?

Mvh mormax

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Eftersom det handlar om nutid, föreslår jag att vi använder termen driftplats, som det heter i stället för 'station' sedan 2009. De här uppgifterna har jag fått fram:

Inlandsbanan. Sveg, Hoting och Storuman är lokalbevakade. Jämtlands Sikås var planenligt lokalbevakad i söndags, 19 juni (!). Kåbdalis var planenligt lokalbevakd 15, 16, 18 och 19 juni. Planenligt ständigt obevakade driftplatser som dock kan bevakas är Älvho, Lit, Ulriksfors och Vilhelmina. Driftplatser som är ständigt obevakade (och inte kan bevakas) är Ytterhogdal, Åsarna, Fåker, Meselefors, Slagnäs, Lomselenäs, Vojmån, Dorotea, Moskosel och Porjus.

Trafikcentralsområde Boden. Luleå är lokalbevakad. Lycksele är tidvis lokalbevakad. Skellefteå är planenligt obevakad. Finnforsfallet är planenligt ständigt obevakad (och kan inte bevakas).

Trafikcentralsområde Ånge. Inga driftplatser är planenligt lokalbevakade. Sollefteå, Ådalsliden, Rossön och Österalnö är ständigt obevakade (och kan inte bevakas).

Trafikcentralsområde Gävle. Inga driftplatser är planenligt lokalbevakade. Det finns inga obevakade driftplatser.

Trafikcentralsområde Hallsberg. Kil är lokalbevad. Torsby, Lysvik, Sunne, Rottneros, Bäckebron, Storfors och Bofors är tidvis lokalbevakade. Det finns inga ständigt obevakade driftplatser.

Trafikcentralsområde Stockholm. Inga driftplatser är planenligt lokalbevakade. Det finns inga obevakade driftplatser.

Trafikcentralsområde Norrköping. Inga driftplatser är planenligt lokalbevakade. Det finns inga obevakade driftplatser.

Trafikcentralsområde Göteborg. Strömstad, Tanum, Munkedal, Mariestad, Forshem, Lidköping, Viskafors, Skene och Veddige är tidvis lokalbevakade. Dingle, Bengtsfors och Lyrestad är planenligt ständigt obevakade. Skee, Billingsfors, Dals Långed, Åsensbruk, Hova, Järpås och Horred är ständigt obevakade (och kan inte bevakas).

Trafikcentralsområde Malmö. Nässjö C, Helsingborg och Trelleborg är lokalbevakade. Jönköping gbg, Värnamo, Forsheda, Smålandsstenar, Landeryd, Torup, Eksjö, Hjältevad, Vetlanda, Kisa, Vimmerby, Hultsfred, Berga, Oskarshamn, Blomstermåla och Olofström är tidvis lokalbevakade. Reftele och Mörlunda är planenligt ständigt obevakade. Oskarström och Mariannelund är ständigt obevakade (kan inte bevakas).
    Tack så hjärtligt! Vid en snabb koll så ser jag att jag missade Skellefteå. Jag hade med Mönsterås också men det kanske bara är spärrfärder dit från Blomstermåla? Så hade jag ännu med Borås som lokalbevakad och så trodde jag att Helsingborg numera är ständigt fjärrstyrd.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Tack så hjärtligt! Vid en snabb koll så ser jag att jag missade Skellefteå. Jag hade med Mönsterås också men det kanske bara är spärrfärder dit från Blomstermåla? Så hade jag ännu med Borås som lokalbevakad och så trodde jag att Helsingborg numera är ständigt fjärrstyrd.
    Godstrafiken från Kalmar till Mönsterås bruk sker i regel som tågfärd mellan Kalmar Södra (Kas) och Mönsterås (Mss). Den återstående sträckan mellan Mönsterås och Mönsterås Bruk avläggs som växling efter starttillstånd från tågklareraren i Mönsterås. De berörda tågen är tåg 6280 och tåg 6281.

Hälsningar
    Axel L

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

...
    ...
    Bara för att kolla om jag förstår rätt:
    Om en driftplats är lokalbevakad, så innebär det väl att den bevakad för alla tåg (men den måste väl inte vara bevakad dygnet runt alla dagar i veckan? Är den i så fall stängd kortare stunder?)
    Om en driftplats är tidvis lokalbevakad, innebär det att den för en del tåg är obevakad och att tåg då kan köra igenom driftplatsen som då är öppen för genomfart? Medan den förstås är bevakad när tågmöten skall ske.
    Och de som är planenligt obevakade kan bli lokalbevakade i en annan tågplan eller kan vara bevakad vid speciella tillfällen?
    Medan de som inte kan bevakas har någon teknisk begränsning (t.ex. inget tillfredsställande utrymme för lokaltågklareraren)?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Bara för att kolla om jag förstår rätt:
    Om en driftplats är lokalbevakad, så innebär det väl att den bevakad för alla tåg (men den måste väl inte vara bevakad dygnet runt alla dagar i veckan? Är den i så fall stängd kortare stunder?)
    Om en driftplats är tidvis lokalbevakad, innebär det att den för en del tåg är obevakad och att tåg då kan köra igenom driftplatsen som då är öppen för genomfart? Medan den förstås är bevakad när tågmöten skall ske.
    Och de som är planenligt obevakade kan bli lokalbevakade i en annan tågplan eller kan vara bevakad vid speciella tillfällen?
    En driftplats i system M är bevakad, obevakad eller stängd. Det är inte alla driftplatser som kan vara obevakade (kräver viss konstruktion av ställverket). De som inte kan vara obevakade är stängda (läs: inte öppna för tåg) när de inte är bevakade.

En driftplats kan vara bevakad för vissa tåg och obevakad för andra. Skäl till bevakning behöver inte vara möte utan kan även vara annat som t ex flera tåg i samma riktning eller för att kunna ha tåg på ena sidan och banarbete på andra sidan om driftplatsen.

Det finns driftplatser som normalt är ständigt obevakade men som kan bevakas vid behov. Det finns också sådana som inte får bevakas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant diskussion av följa, även för en nöjesresenär...

Det som för den enkle resenären dock framstår som värt att notera är de stationer där tågklareraren kommer ut på plattformen och ger avgångssignal (heter redskapet signalstav?). Det borde vara ganska få av de uppräknade. Från egna resor minns jag just nu bara Hjältevad, på sträckan Eksjö-Hultsfred, medan där ännu gick persontrafik. Finns ordningen kvar där (för godstrafiken)? Andra platser?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Jag vågar en gissning på att Nässjö har mest bevakningstid, förmodligen dygnet runt året runt undantaget julnatten. Kanske även Helsingborg? Trelleborg borde också ha ganska mycket bevakning.

Läge att göra en tio-i-topp?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Godstrafiken från Kalmar till Mönsterås bruk sker i regel som tågfärd mellan Kalmar Södra (Kas) och Mönsterås (Mss). Den återstående sträckan mellan Mönsterås och Mönsterås Bruk avläggs som växling efter starttillstånd från tågklareraren i Mönsterås. De berörda tågen är tåg 6280 och tåg 6281.
    Så trafikledningen trafikleder verkligen sidospåret nu? När vi på 1990-talet försökte få A-arbete på det hade de en principiell hållning att de inte trafikledde det, trots att det gick att föra i bevis att det ingick i Banverkets uppdrag att göra det.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag vågar en gissning på att Nässjö har mest bevakningstid, förmodligen dygnet runt året runt undantaget julnatten. Kanske även Helsingborg? Trelleborg borde också ha ganska mycket bevakning.

Läge att göra en tio-i-topp?
    Kil är också bevakat dygnet runt och jag tror numera även på lördagsnätterna. Det går ett antal godståg även då nu för tiden.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Intressant diskussion av följa, även för en nöjesresenär...

Det som för den enkle resenären dock framstår som värt att notera är de stationer där tågklareraren kommer ut på plattformen och ger avgångssignal (heter redskapet signalstav?). Det borde vara ganska få av de uppräknade. Från egna resor minns jag just nu bara Hjältevad, på sträckan Eksjö-Hultsfred, medan där ännu gick persontrafik. Finns ordningen kvar där (för godstrafiken)? Andra platser?
    Det sker i Torsby, Sunne och Rottneros längs Fryksdalsbanan, fast jag blev osäker på Torsby nu. Däremot inte i Bäckebron och Lysvik. Har att göra med signalsystemet om det finns utfartssignaler tror jag, Bäckebron och Lysvik är mera moderniserade.

Medlem
    nov 2017

Handsignal ges på samtliga lokalbevakade stationer på Inlandsbanan, undantaget Storuman.

Fd Fgc, Smj, Mra och Blg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

- - -

Rättelse: Jag glömde Mönsterås som tidvis lokalbevakad driftplats, och Helsingborg är enligt en uppgift inte längre lokalbevakad. /up

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •