Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Är det någon som förstår hur södra infarten till Lund kommer att se ut?

Passagerare
    Medlem
    okt 2019

Sv: Är det någon som förstår hur södra infarten till Lund kommer att se ut?

Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Elaka/Cyniska/Realistiska (stryk efter behag) tungor säger att den där K-märkningen var ett fult drag från kommunens sida för att kunna utpressa Trafikverket till att bekosta en nedgrävning av stationen. "Får kommunen som de vill, så visar det sig att den där K-märkningen kanske inte var så viktig trots allt..."
    Ingenting kommer att hända den närmaste mandatperioden. Återstår att se hur kommunalvalet i höst blir, men även om det blir maktskifte jmft med dagens 5+1-styre (alliansen plus Förnyalund i minoritet plus MP för att få igenom budgeten) kommer båda blocken att behöva stödja sig på partier som vill se en nedgrävning.

På sikt blir det ändock en fråga hur man ska göra med de tre kvarvarande broarna på sträckan mellan Lidl och Lund C om ingenting händer, viadukterna är vid Ringvägen (byggd på 1930-talet), Svanegatan (1800-tal) och Trollebergsvägen (1930-tal). En om- och nybyggnad av broarna hade exempelvis kunnat göra gång- och cykelbanorna bredare än vad de är nu längs Ringvägen och Trollebergsvägen, en åtgärd som hade varit av stort värde för de som tar sig mellan stadsdelen Väster och övriga stan.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Mitt förslag, som jag presenterat tidigare, är att köra rakt igenom Armaturfabriken med två spår och bibehållen fasad och utseende, utom där tågen kör ut och in. Spårens höjdläge får anpassas till att kontaktledningarna får plats. Merkostnaden jämfört med rivning får bekostas av kommunen, eftersom det är dennes önskan att bibehålla utseendet.

Här är principen. https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rld...aden-1.4214376
    Jag tycker bättre om mitt radikala förslag: Bygg två nya spår ovanför de befintliga, koppla dessa nya spår mot upphöjda spår 4-6 och låt nordgående tåg använda dem. Självklart kopplar man i söder på motsvarande sätt mot uppspåren. Gångtunneln vid stationshuset i Lund kan fortsatt användas för åtkomst till plattformarna, dock blir det längre trappor mot spår 4-6. De båda broarna blir kvar över spår 1-3 och kopplas sedan mot ny tunnel under spår 4-6. Möjligen blir lutningen något brant från plattformsslut till Kung Oskars väg, men jag har svårt att se något problem i att norrgående tåg får den starthjälpen efter uppehåll.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg

Här är kurvan i fråga!
    Är det den första i filmen? Den verkar skarp eller är det synvilla? Är det den berömda armaturfabriken där då?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Är det den första i filmen? Den verkar skarp eller är det synvilla? Är det den berömda armaturfabriken där då?
    Ja, den ser man mitt i bilden ca 0:00:18 in i filmen, till vänster om järnvägen. Man ser också de tillbyggnader i glas och cortenplåt som bygges för några år sedan, så baksidan på huset är tämligen ändrat från original. Framsidan (mot Gasverksagatan till vänster) är däremot mer ursprunglig, så tankarna om att riva högra hälften av byggnaden borde kunna vara en bra kompromiss (förutsatt att det går byggnadstekniskt).

För övrigt har järnvägsbygget kommit ganska mycket längre än filmen; jag åkte där i går, och det mesta av fyrspåret verkar nästan klart rent fysiskt (men förstås är det saker som återstår).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •