Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Är det någon som förstår hur södra infarten till Lund kommer att se ut?

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Är det någon som förstår hur södra infarten till Lund kommer att se ut?

Det tycks vara förberett för fyra spår ända fram till den skarpa kurvan. Hur är det tänkt? Något måste ju rivas, antingen den gamla lampfabriken eller gårdshusen på den östra sidan. PVs läsare brukar veta allt.

Vänliga hälsningar Micke S.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: Är det någon som förstår hur södra infarten till Lund kommer att se ut?

Citat Ursprungligen postat av Micke S Visa inlägg
    Det tycks vara förberett för fyra spår ända fram till den skarpa kurvan. Hur är det tänkt? Något måste ju rivas, antingen den gamla lampfabriken eller gårdshusen på den östra sidan. PVs läsare brukar veta allt.

Det korta svaret är att det inte är bestämt ännu (såvitt jag vet), för södra infarten till Lund ingår i nya banan Lund-Hässleholm, där det utreds och samråds.
    Aktuell information finns här: https://www.trafikverket.se/vara-pro...nya-stambanor/

I tillägg till dina alternativ finns tunnel under Lund, men det verkar inte Trafikverket tycka är bra.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Tack, kort och koncist. Har hört att lampfabrikens fasad ska vara K-märkt. Då undrar man varför de som fattade ett sådant beslut har låtit den förfalla? Nedklottrad till oigenkännlighet och med trasiga fönster här och där. Tack för länken, ska läsa och se om jag fattar mera.

Vänliga hälsningar, Micke S.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack, kort och koncist. Har hört att lampfabrikens fasad ska vara K-märkt. Då undrar man varför de som fattade ett sådant beslut har låtit den förfalla? Nedklottrad till oigenkännlighet och med trasiga fönster här och där. Tack för länken, ska läsa och se om jag fattar mera.

Elaka/Cyniska/Realistiska (stryk efter behag) tungor säger att den där K-märkningen var ett fult drag från kommunens sida för att kunna utpressa Trafikverket till att bekosta en nedgrävning av stationen. "Får kommunen som de vill, så visar det sig att den där K-märkningen kanske inte var så viktig trots allt..."

--
    Silverfisk

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Det är en fd armaturfabrik (ventiler, kranar, tyfoner mm) och inte en "lampfabrik". Inte för att det påverkar frågan om k-märkning...

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

En lösning som jag träffat på lite här och var är att de skulle låta bli fyrspår just på det berörda avsnittet. Att det skulle bli fyrspår på hela sträckan utom just där som det då lämnas så att säga orört.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem
    Medlem
    maj 2019

Men hur mycket sänker de metrarna med dubbelspår den generella kapaciteten i Lund respektive själva banan. Är det något man kan leva med?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Adqam Visa inlägg
    Men hur mycket sänker de metrarna med dubbelspår den generella kapaciteten i Lund respektive själva banan. Är det något man kan leva med?
    Det blir en verklig "flaskhals" som sänker kapaciteten rejält, men i och med att fyrspårsbygget i övrigt har mer än fördubblat kapaciteten tar det förmodligen ett antal år innan kvarvarande kapacitetsbegränsning på allvar påverkar trafiken.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Det är en fd armaturfabrik (ventiler, kranar, tyfoner mm) och inte en "lampfabrik". Inte för att det påverkar frågan om k-märkning...
    Där har tillverkats en hel del med järnvägsanknytning.
    https://kulturportallund.se/armaturf...carl-holmberg/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lösningen med 2 spår ger genom armaturkurvan ger 22-24 tåg per timme beroende på tågmixen, 4 spår genom kurvan ger 30-33 tåg per timme beroende på tågmixen (och hur många av tågen som stannar i Burlöv)

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lösning: En murarskola kan låta eleverna bygga upp en kopia av fasaden 10-20 meter inåt i fabriken, i övrigt förstärka husets bärande delar och sedan river man den gamla fasaden och bygger de två saknade spåren.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Lösningen med 2 spår ger genom armaturkurvan ger 22-24 tåg per timme beroende på tågmixen, 4 spår genom kurvan ger 30-33 tåg per timme beroende på tågmixen (och hur många av tågen som stannar i Burlöv)
    Och innan fyrspårsutbyggnaden gick det mindre än 10 tåg per timme, vilket också var kapacitetstaket?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Och innan fyrspårsutbyggnaden gick det mindre än 10 tåg per timme, vilket också var kapacitetstaket?
    Hmm kanske skulle skrivit att 22-24 respektive 30-33 tåg var per timme och riktning.

Innan utbyggnaden till 4 spår = nu går det 14-16 tåg per timme och riktning.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Där ser man, det är redan valfråga hos de progressiva ser jag:
    https://www.mp.se/lund/just-nu/spare...et-alternativ/

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Lösning: En murarskola kan låta eleverna bygga upp en kopia av fasaden 10-20 meter inåt i fabriken, i övrigt förstärka husets bärande delar och sedan river man den gamla fasaden och bygger de två saknade spåren.
    Man kunde ju göra som med Bayerischer Bhf i Leipzig?
    Men flytta den 20 m.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Hmm kanske skulle skrivit att 22-24 respektive 30-33 tåg var per timme och riktning.

Innan utbyggnaden till 4 spår = nu går det 14-16 tåg per timme och riktning.
    Och jag som trodde att utbyggnad innebar mer än fördubblad kapacitet eftersom det inte blir lika stor blandning av hastigheter/uppehållsbilder.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Kanske är den gamla universitetsstaden sura på Stockholm och vill ha sin egen getingmidja. Så länge jag kan minnas har Lundaborna trivts med att tågen gnisslar och skramlar när de åker genom stan. Min personliga slutsats efter att ha läst alla svar: riv armaturfabriken. Ingen kommer att sakna den förfallna och deprimerande fasaden.

SJK-medlem
    Medlem
    maj 2019

Kanske är den gamla universitetsstaden sura på Stockholm och vill ha sin egen getingmidja. Så länge jag kan minnas har Lundaborna trivts med att tågen gnisslar och skramlar när de åker genom stan. Min personliga slutsats efter att ha läst alla svar: riv armaturfabriken. Ingen kommer att sakna den förfallna och deprimerande fasaden.

Jag är absolut för konservering av byggnader, inte minst järnvägsrelaterade hus som stått i generationer. Men ja, den fasaden ser lite trist ut. En flytt och lite uppfräschning hade nog gjort susen. En mittenlösning jag tror de flesta hade blivit nöjda med!

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Här är kurvan i fråga!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag är absolut för konservering av byggnader, inte minst järnvägsrelaterade hus som stått i generationer. Men ja, den fasaden ser lite trist ut. En flytt och lite uppfräschning hade nog gjort susen. En mittenlösning jag tror de flesta hade blivit nöjda med!
    Mitt förslag, som jag presenterat tidigare, är att köra rakt igenom Armaturfabriken med två spår och bibehållen fasad och utseende, utom där tågen kör ut och in. Spårens höjdläge får anpassas till att kontaktledningarna får plats. Merkostnaden jämfört med rivning får bekostas av kommunen, eftersom det är dennes önskan att bibehålla utseendet.

Här är principen. https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rld...aden-1.4214376

Senast redigerat av steisi den 2022-06-23 klockan 18:55:42.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •