Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 93

Ämne: När försvann sista blädderverksskylten på sista plattformen?

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: När försvann sista blädderverksskylten på sista plattformen?

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Varför ska vi acceptera att vi inte längre kan tillverka något fungerande?
    Menar du att blädderskyltarna fungerade bra i Sverige? Två bilder från Nässjö, år 2005 resp 2007:

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Knut Andvord Visa inlägg
    Var de gamle bläddersystemene perfekte? Med behov nye skylt og service med ojamne mellanrum. Eller vil du tilbake til den tid man bytte skylt fysisk?
    Jag pratar inte om blädderblocken kära du. Se här: https://postvagnen.com/forum/index.php?id=1183617

Senast redigerat av banarne den 2022-06-29 klockan 21:20:20.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Menar du att blädderskyltarna fungerade bra i Sverige? Två bilder från Nässjö, år 2005 resp 2007:

Men herre gud åker ni aldrig tåg? Jag skrev ju skyltarna av generation före LED, vad dom nu kallas. Dessa är ju också elektroniska men ser inte ut som en klassisk LED skylt och absolut inte med RGB. Titta här: https://postvagnen.com/forum/index.php?id=1183617

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Härlig liknelse Bobo L! det är precis så det känns med tex rulltrappor och spärrar i SL trafiken just nu.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför ska vi acceptera att vi inte längre kan tillverka något fungerande?
    Äh. Teknikutveckling innebär många saker. Till exempel
    - Att man ökar pålitligheten
    - Att man kan göra sånt man inte kunde förut
    - Att det blir billigare att tillverka
    - Att det blir billigare att underhålla

Teknikutvecklingen tenderar att ge förbättringar vad gäller en eller ett par av dessa punkter för varje utvecklingssteg, och försämra någon annan/några andra av dem.... Att man tar bort funktionalitet är inte så vanligt men det händer det också. Det är inte så ofta ett utvecklingssteg uppfyller alla dessa fyra, men det händer.
    Ofta ordnar man någon ny funktionalitet eller sänker kostnaden men skapar sämre pålitlighet, sedan följer en tid när man försöker få upp pålitligheten. Pålitligheten brukar vara en lite lägre prioritet, eftersom den lätt medför att saker blir för dyra att tillverka.

Sedan finns det en femte punkt som jag är lite allergisk mot, teknikutveckling med det enda syftet att något ska bli "coolare" eller "modernare", men som ger försämringar på samtliga fyra punkter ovan.

Så, ja, vi KAN tillverka något fungerande men det finns starka drivkrafter för andra prioriteringar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Många av oss minns de gamla blädderskyltarna. Dessa skyltar som bläddrade fram destinationerna och som alldeles för ofta bläddrade fram fel ortsnamn så det kunde se komiskt ut ibland.

Men när försvann den allra sista? Och vilket station hade denna?
    De fanns ju i alla fall fortfarande på 00-talet, men på 10-talet tog väl LED-skyltarna över skulle jag tro?

Kul att du nämner det, numera får vi njuta av LED-skyltar som visar block av färger här och var. Hur kunde TRV köpa in något så dåligt?
    Vad menar du? De skyltarna fungerar väl alltid problemfritt?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av nafmo Visa inlägg
    De fanns ju i alla fall fortfarande på 00-talet, men på 10-talet tog väl LED-skyltarna över skulle jag tro?

Vad menar du? De skyltarna fungerar väl alltid problemfritt?

Att bootloadern inte hittar rotfilsystemet har jag akdrig sett på någon sådan skylt så det kan ju inte vara något vanligt förekommande fel.

Har sett BIOS meddelanden på bankomater däremot.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Att man skiljer på investering och drift är ingen nytt.
    Nä, det är inget nytt, men det är lika korkat nu som då. Dessutom har det inget egenvärde att göra så, orsaken till beteendet är att det blir enklare för ekonomerna i bokslutsarbetet att hålla isär pengar med olika skatteregler, och vissa pengar kan kvittas mot varandra och andra inte. Investeringar går (ur ekonomisk synvinkel) lika bra att köra i linjen, men ofta skiljer sig investeringar från den löpande verksamheten så mycket att är enklare ur ledningssynpunkt att hålla dem i skilda rum. I trettio år har man nu riggat organisationer, regleringsbrev, delegationsordningar och ekonomistyrning som om "projekt" vore en naturlag.

Det sedan dess gått inflation i begreppet "projekt". När jag klev in i branschen var "projekt" arbeten med mycket stor budget, och så komplexa med olika delar som tätt behövde synkas. Allt annat var "arbeten" eller "åtgärder", vilka dock visserligen ofta gjordes avskilt från resten av verksamheten. Arlandabanebygget och fyrspåret mellan Ulriksdal och Skavstaby, som jag var en smula inblandad i i tidiga skeden ca 1989, var inte projekt i början. De blev väl dock det senare, lite allteftersom när språkbruket började slira.

1999 anställdes jag vid Luftfarsverket för att sparka igång en liten panikinsats för att snabbt som attan hinna bullerisolera ett antal bostadshus invid LFV:s flygplatser innan ett gäng bortglömda deadlines inträffade. Jag fick 80 miljoner och tre år. Verkställ!

Inte fasen gjorde det mig till "projektledare", jag var anställd som miljöhandläggare vid LFV med uppdrag att genomföra bullerisoleringsåtgärder. Men det var väl där nånstans i tiden som ogräset bet sig fast i svenska språket? Idag är ju varenda j*vel projektledare, om det så bara handlar om att fixa bullar till em-fikat.

Troligen är det nån slags status- och lönehöjningsåtgärd. På den "gamla" tiden i SL, dvs fram till ca 80-talet innan omorganisationskarusellerna började snurra, hade tunnelbanan en organisation som liknade gamla SJ. Jag tillhörde banavdelningen, och tunnelbanan var indelad i fyra (?) avdelningar/sektioner/områden/wtf vilka skötte löpande banunderhåll (inkl växelbyten och vissa små och mellanstora spårombyggnadsarbeten) med eget folk. Hövding för varje sådan avdelning/sektion/område/wtf var en banmästare.

I någon slags ambition att ge banmästarna statuslyft och löneförhöjning så gjorde man allihop till Överbanmästare. Om det innan dess fanns någon annan Överbanmästare blev denne istället säkert baningenjör eller disponent eller patron eller Överste av första graden eller vad f*n som helst. Någon "vanlig" banmästare fanns i alla fall därefter inte vid SL, bara en hoper Överbanmästare. Jag tror det var något liknande (i alla branscher) när Ingenjör Ditt och Förvaltare Datt befordrades till projektledare.

("Arbetena med dubbelspårsutbyggnaden mellan Spånga och Kallhäll år 1961 skedde under ledning av Ingenjör Storliv". Säkert inte "projektledare.)

Nå, generaldumheten i soppan är att ett projekt definieras tidplan och budget, och lite vid sidan även en projektbeskrivning/projektuppdrag eller vad bofinken nu kallas. Tid och pengar är i praktiken överordnat leveransen, det som projektet har i uppdrag att bygga. Börjar ett budgetöverskridande hota pga en bro som blev dyrare så måste man sno tillbaka de pengarna i nån annan ände. Gungor och karuseller. Även här. (Tack JDS).

Funktionen i leveransen finns ju mer eller mindre förvirrat beskriven i projektdirektivet. "Pumpstationen ska vara försedd med fungerande elektrisk pump." Om man i början av projektet var duktig och ambitiös och hade letat upp pumpar som visserligen kostade mer men som förväntades ha en livslängd om tjugo-trettio år och under den tiden med ett minimum av tillsyn och underhåll (två olika saker!), så kan man vara säker på att när projektet överlämnas till driften så står där istället dubbelt så många fast klenare men billigare pumpar men som kräver näst intill daglig tillsyn och dessutom nedplockning för lagerbyten och omisolering av lindningar var tredje år. Projektet klarade budgeten men parkerade en tidsintälld bomb i famnen på driften.

Jag har skrivit det förut, men jag har suttit med på åtskilliga möten mellan driften och projekten där driftens folk uppgivet har slutat att försöka få projektet att bygga nått vettigt, och sitter därför och säger "Nu väntar vi på att ni ska avsluta projektet och överlämna anläggningen till oss så att vi kan bygga om den så att den blir som vi vill ha den (dvs som verksamheten behöver)".

Kaffe!

Senast redigerat av Bobo L den 2022-06-30 klockan 20:11:50.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Nä, det är inget nytt, men det är lika korkat nu som då. Dessutom har det inget egenvärde att göra så, orsaken till beteendet är att det blir enklare för ekonomerna i bokslutsarbetet att hålla isär pengar med olika skatteregler, och vissa pengar kan kvittas mot varandra och andra inte. Investeringar går (ur ekonomisk synvinkel) lika bra att köra i linjen, men ofta skiljer sig investeringar från den löpande verksamheten så mycket att är enklare ur ledningssynpunkt att hålla dem i skilda rum. I trettio år har man nu riggat organisationer, regleringsbrev, delegationsordningar och ekonomistyrning som om "projekt" vore en naturlag.

Det sedan dess gått inflation i begreppet "projekt". När jag klev in i branschen var "projekt" arbeten med mycket stor budget, och så komplexa med olika delar som tätt behövde synkas. Allt annat var "arbeten" eller "åtgärder", vilka dock visserligen ofta gjordes avskilt från resten av verksamheten. Arlandabanebygget och fyrspåret mellan Ulriksdal och Skavstaby, som jag var en smula inblandad i i tidiga skeden ca 1989, var inte projekt i början. De blev väl dock det senare, lite allteftersom när språkbruket började slira.

1999 anställdes jag vid Luftfarsverket för att sparka igång en liten panikinsats för att snabbt som attan hinna bullerisolera ett antal bostadshus invid LFV:s flygplatser innan ett gäng bortglömda deadlines inträffade. Jag fick 80 miljoner och tre år. Verkställ!

Inte fasen gjorde det mig till "projektledare", jag var anställd som miljöhandläggare vid LFV med uppdrag att genomföra bullerisoleringsåtgärder. Men det var väl där nånstans i tiden som ogräset bet sig fast i svenska språket? Idag är ju varenda j*vel projektledare, om det så bara handlar om att fixa bullar till em-fikat.

Troligen är det nån slags status- och lönehöjningsåtgärd. På den "gamla" tiden i SL, dvs fram till ca 80-talet innan omorganisationskarusellerna började snurra, hade tunnelbanan en organisation som liknade gamla SJ. Jag tillhörde banavdelningen, och tunnelbanan var indelad i fyra (?) avdelningar/sektioner/områden/wtf vilka skötte löpande banunderhåll (inkl växelbyten och vissa små och mellanstora spårombyggnadsarbeten) med eget folk. Hövding för varje sådan avdelning/sektion/område/wtf var en banmästare.

I någon slags ambition att ge banmästarna statuslyft och löneförhöjning så gjorde man allihop till Överbanmästare. Om det innan dess fanns någon annan Överbanmästare blev denne istället säkert baningenjör eller disponent eller patron eller Överste av första graden eller vad f*n som helst. Någon "vanlig" banmästare fanns i alla fall därefter inte vid SL, bara en hoper Överbanmästare. Jag tror det var något liknande (i alla branscher) när Ingenjör Ditt och Förvaltare Datt befordrades till projektledare.

("Arbetena med dubbelspårsutbyggnaden mellan Spånga och Kallhäll år 1961 skedde under ledning av Ingenjör Storliv". Säkert inte "projektledare.)

Nå, generaldumheten i soppan är att ett projekt definieras tidplan och budget, och lite vid sidan även en projektbeskrivning/projektuppdrag eller vad bofinken nu kallas. Tid och pengar är i praktiken överordnat leveransen, det som projektet har i uppdrag att bygga. Börjar ett budgetöverskridande hota pga en bro som blev dyrare så måste man sno tillbaka de pengarna i nån annan ände. Gungor och karuseller. Även här. (Tack JDS).

Funktionen i leveransen finns ju mer eller mindre förvirrat beskriven i projektdirektivet. "Pumpstationen ska vara försedd med fungerande elektrisk pump." Om man i början av projektet var duktig och ambitiös och hade letat upp pumpar som visserligen kostade mer men som förväntades ha en livslängd om tjugo-trettio år och under den tiden med ett minimum av tillsyn och underhåll (två olika saker!), så kan man vara säker på att när projektet överlämnas till driften så står där istället dubbelt så många fast klenare men billigare pumpar men som kräver näst intill daglig tillsyn och dessutom nedplockning för lagerbyten och omisolering av lindningar var tredje år. Projektet klarade budgeten men parkerade en tidsintälld bomb i famnen på driften.

Jag har skrivit det förut, men jag har suttit med på åtskilliga möten mellan driften och projekten där driftens folk uppgivet har slutat att försöka få projektet att bygga nått vettigt, och sitter därför och säger "Nu väntar vi på att ni ska avsluta projektet och överlämna anläggningen till oss så att vi kan bygga om den så att den blir som vi vill ha den (dvs som verksamheten behöver)".

Kaffe!
    Ja, även jag har (ganska nyligen) kommit till insikten att det stora problemet med projekt är att de kan följas upp minutiöst när det gäller att hålla ekonomi och tider, men resultatet tillåts istället bli sisådär. Vansinne!

Jag har å andra sidan haft mina duster med att förklara att när det gäller att följa upp ekonomin i projekt är det lättare än i andra organisationer, men ekonomer vill ju ha "fortvarighetstillstånd", även de vill förmodligen gärna glömma att t o m livet levs i projektform, det har en början och ett slut.

Felet med drift kontra investering ligger främst nära gränsen. Att bygga Öresundsbron på ett driftkonto skulle ingen ens fundera på, inte heller att kalla den dagliga driften för investering, men när det kommer till åtgärder som kan hamna på valfritt konto blir det besvärligare.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Särskilt få destinationer var det ju inte, om du sett en sån "rulle" med blädderblad, skulle du nog inte tycka det.
    Men idag kan man ju skriva online på skyltarna, mer eller mindre, men har man inte fantasi nog så blir det ändå brister.
    Nu lägger man ju in skylttext per tågnummer och kan ju skriva vad som önskas.

Jag har aldrig trott att det var få destinationer i en sån där "rulle" som du beskriver. Jag har istället varit imponerad över att de verkat vara så pass många. Under årens lopp har jag undrat hur många destinationer det skulle kunna ha funnits i en rulle. Jag har gissat på 50 eller så, kanske mer? Är det någon som vet?

Men det som ju ändå var ett problem var ju att man hade just ett urval med det man hade, även om det var många. Men skulle det komma en ny destination, så fick de göra om rullen. Jag vet att det inte gick att fylla på med fler. Skulle det komma ett nytt namn, fick man ta bort ett i gengäld. Och kanske fick de i värsta fall ångra sig några år senare över valet av ort de tog bort? Och sedan ännu en gång göra om rullen osv.

Jag minns mycket väl ca 1998 eller 1999 att de på Stockholm C skulle komplettera rullen i skyltarna med en ny ort som hade saknats. Om mitt minne inte sviker mig var det just Hamburg man då offrade. Man visste ju att Alfred Nobel hade slutat gå sedan några år och planerade ingen återkomst av det heller. Så det såg nog logiskt ut då. Men hade skyltarna suttit kvar idag, ja då hade de redan för mer än ett år sedan tvingats sätta tillbaks Hamburg igen, för Snälltågets Berlintåg går ju via Hamburg. Och snart kommer det ju mer tåg till Hamburg.

Jag gissar på att urvalet av orter var efter de destinationer som var aktuella när skylten tillverkades. Sedan la de väl till en massa extra som var bra att ha, och så la de väl till ännu något fler orter som också kunde vara bra att ha, även om ingen trodde på dem osv. Men ändå, vissa orter som trafikeras idag tror jag inte sattes upp på någon blädderskylt i någon del av Sverige. Som Haparanda tror jag är rätt tveksamt. Och så har vi Kalix, som jag är helt säker på att det aldrig funnits på en enda blädderskylt i hela Sverige. Men idag vet vi ju att det går tåg även via Kalix.

Jag minns när blädderskyltarna var nya. Just Uppsala var provstation för nya skyltar när de valde blädderskyltarna på 1980-talet. Men det fanns alternativ. Man provade matrisskyltar av olika modell. En skylt var tillverkad av Westerstrand som annars tillverkar stationsklockor. En annan var tillverkad av RIFA som var ett företag som ägdes av Ericsson. Jag minns att RIFA-skylten var lite klumpig och svårläst, men Westerstrandsskylten minns jag var tydlig och kunde nog ha blivit bra för sin tid. Men båda matrisskyltarna hade fördelen att man inte bara hade ett urval av orter, utan kunde lägga in vad som helst på ögonblicket vid behov. Jag vet inte vad som gjorde att de valde just blädderskyltar istället för matrisskyltar. Troligen ansåg de nog att blädderskyltarna dels var snyggare och sedan att de var tydliga och lättlästa.

Ett par år efter att protypskyltarna i Uppsala tagits bort och ersatts med de vanliga blädderskyltarna pratade jag med en tekniker som just höll på att underhålla skyltarna i Uppsala. Han berättade att han var besviken på valet av skyltar. Han ville istället ha Westerstrandsskylten som han påstod skulle ha varit mer driftsäker än dessa blädderskyltar. Och jag tror han kan ha haft rätt. Sedan skulle man ju haft mer frihet med just en matrisskylt så man kunde skriva vad som helst istället för att hålla sig till ett "sortiment" av orter.

Hur som helst så kan man idag sätta ut vad som helst på skyltarna idag. Om de vill skulle de kunna rita en figur eller något annat.

Här visar jag en ort som vi helt klart kan säga aldrig legat inne på blädderskyltarna nämligen Lissabon. Det är inte ens normalspår dit Men tack vare att de moderna skyltarna saknar blädderskyltarnas begränsningar så gick det ju alldeles utmärkt att skylta detta. Det var i höstas man kunde se denna syn på Stockholm C

Namn:  20211001_193110.jpg
Visningar: 435
Storlek:  207,9 KB

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tycker att led skyltarna i Göteborg kan vara ganska struliga. Man får information om från vilket spår och tid ett tåg ska avgå inne i hallen. När man går ut till plattformen är det helt annan information så man får gå in till avgångshallen. Är det sedan massor med försenare tåg kan det bli ett fasligt spring mellan stationshuset och plattformen och inte blir det bättre at att tåg som står vid plattformen är felskyltad.
    Retar mig på texten ankommande tåg, tåget tas ur trafik och texten på skylten och tåget inte stämmer. Blir särskilt störande om tåget är försenat och man inte vet vad som gäller men utgår från att kliver man inte på tåget så missar man kanske avgången.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Men herre gud åker ni aldrig tåg? Jag skrev ju skyltarna av generation före LED, vad dom nu kallas. Dessa är ju också elektroniska men ser inte ut som en klassisk LED skylt och absolut inte med RGB. Titta här: https://postvagnen.com/forum/index.php?id=1183617
    Nu ska jag erkänna att det inte blivit mycket tåg under Corona för min del, så passar på att fråga, finns de nya skyltarna på många ställen nu? För några år sedan var det väl typ bara Gävle som hade fått de nya, även om jag vet att jag sett dem på några andra ställen också senare. Men hur långt har utbytandet kommit?

Det enklaste sättet att se skillnad är väl att de nya ofta har lite text i blått också, medan all text bara var gul på de gamla.

Och ja, jag instämmer helt i din upplevelse att de nya krånglar oftare.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    De fungerar betydligt bättre än de gamla blädderskyltarna. Där fastnade ”bläddringen” ofta och helkonstiga saker kunde visas. Men visst var det en härlig känsla att se och höra när det skyltades om.
    Fram till 2015 (tror jag) fanns det en gigantisk bläddertavla på Zürich HB som visade alla avgångar och ankomster. Det var en riktigt härlig syn att stå och titta på när den skyltade om (vilket skedde kanske var femte minut eller så)!

Jag har även sett en liknande gigantisk tavla på Frankfurts flygplats (ingen aning om den finns kvar idag, men jag såg den 2015). Men där skyltades varje bokstav för sig, för att lättare kunna hantera alla möjliga destinationer antar jag.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Andreas S Visa inlägg
    Fram till 2015 (tror jag) fanns det en gigantisk bläddertavla på Zürich HB som visade alla avgångar och ankomster. Det var en riktigt härlig syn att stå och titta på när den skyltade om (vilket skedde kanske var femte minut eller så)!

Jag har även sett en liknande gigantisk tavla på Frankfurts flygplats (ingen aning om den finns kvar idag, men jag såg den 2015). Men där skyltades varje bokstav för sig, för att lättare kunna hantera alla möjliga destinationer antar jag.
    Så här såg den ut för 40 år sedan (11 juni 1982):

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ingen som har svaret på huvudfrågan?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Såsom att det stod "Berlin Berlin Berlin" som skyltning på spår 13 på Stockholm C för pendeltågen.../Ulf
    Det var väl för att hedra dig!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det var väl för att hedra dig!
    Självklart/Ulf
    (Jag blev inte ledsen,men Västerhaningeresenärerna var något konfunderade...)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Inget svar på frågan men en teknisk fråga:
    Det pratas om skyltar med destinationer men fanns det inte bara bokstavsskyltar, där destinationens namn "rullades" fram genom att bläddra bokstäver?
    Utomlands har det funnits (och finns), men i Sverige?
    Och så väntar vi med spänning på trådens fråga: "När försvann de sista skyltarna?"
    -Per

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Många av oss minns de gamla blädderskyltarna. Dessa skyltar som bläddrade fram destinationerna och som alldeles för ofta bläddrade fram fel ortsnamn så det kunde se komiskt ut ibland.

Men när försvann den allra sista? Och vilket station hade denna?
    När man elektrifierade Blekinge kustbana så lät man installera de nya skyltarna och detta var ju 2005 - 2007 och jag vill minnas att man då inte hade hunnit särskilt långt i Skåne med att byta ut de gamla. Så åtminstone en bit in på 2000-talet fanns de gamla kvar

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    När man elektrifierade Blekinge kustbana så lät man installera de nya skyltarna och detta var ju 2005 - 2007 och jag vill minnas att man då inte hade hunnit särskilt långt i Skåne med att byta ut de gamla. Så åtminstone en bit in på 2000-talet fanns de gamla kvar

2001 har jag för mig att alla gamla skyltar var kvar i hela Sverige. Då hade man vad jag förstått inte startat ännu. Någon gång i slutet av 2004, eller om det var 2005 minns jag att jag såg hur de bytte skyltarna i Lund. Vid det laget vill jag minnas att Uppsala hade fått sina skyltar utbytta lite tidigare. BKB var stängt 2005-2007. Jag antar att skyltarna där sattes upp alldeles innan återöppnandet 2007. Öxnered vill jag minnas att jag sett här i Postvagnen hade gamla skyltar rätt länge. Men dessa är ju ersatta idag.

Fler ledtrådar?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •