Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Trafikplatser på karta – Nytt spel på Jvgfoto.se

Trafikplatser på karta – Nytt spel på Jvgfoto.se

Har du koll på den svenska järnvägsgeografin och kan placera alla trafikplatser på en karta? Här finns nu chansen att testa, och om så inte skulle vara fallet finns stora möjligheter att du kan lära dig något nytt.

Namnet på trafikplatsen som du ska placera ut visas överst på sidan, svara med de färgade knapparna längst ner. Efter att rätt svar visats genereras en ny fråga. Lycka till!

https://jvgfoto.se/spel/trafikplatser-pa-karta/

David Larsson, Jiellevárre/Váhčir
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 33 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild via mejl | Dagens bild via RSS

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Trafikplatser på karta – Nytt spel på Jvgfoto.se

105 av 115,sen orkade jag inte längre...
    Det står inte hur många frågor som finns.../Ulf

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Det var min reaktion, är det ett tidsfördriv eller ett spel med ett slut där man får någon slags poäng?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Bra jobbat! Det finns omkring 1200 trafikplatser som frågor väljs från, därtill är det möjligt att samma trafikplats dyker upp flera gånger med då med olika alternativpunkter. Det är egentligen inget som hindrar att exakt samma fråga med samma alternativ upprepas, men det är mycket låg sannolikhet för det. Hur som helst får man själv avgöra när man känner sig färdig här, och återvända en annan gång om man vill och andan faller på.

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Det var min reaktion, är det ett tidsfördriv eller ett spel med ett slut där man får någon slags poäng?
    Jag har valt att göra detta så enkelt som möjligt för att lägga fokus på själva övningen att placera trafikplatserna, så det gör väl det hela mer till ett tidsfördriv som man kanske också kan lära sig något nytt på snarare än att bara vara ett kortare test som visar nuvarande kunskaper. Det är fullt möjligt att lägga till spelomgångar om sådana skulle önskas, men i den här versionen finns det inte.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Tack för spelet. Däremot undrar jag vilken andel rätt som kan betraktas som Godkänt respektive Väl Godkänt?

För min del har jag gjort nästan 800 frågor med ungefär 88-99% rätt.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Bra jobbat! Det finns omkring 1200 trafikplatser som frågor väljs från, därtill är det möjligt att samma trafikplats dyker upp flera gånger med då med olika alternativpunkter. Det är egentligen inget som hindrar att exakt samma fråga med samma alternativ upprepas, men det är mycket låg sannolikhet för det. Hur som helst får man själv avgöra när man känner sig färdig här, och återvända en annan gång om man vill och andan faller på.
    Tack för svaren.
    Jo,det märktes att vissa kom upp ett par gånger under min sejour.
    Bra att veta till nästa gång att svaren inte alltid ligger"i rad".
    Det är mest dom nya uppe i Norrland som jag inte har riktig koll på ännu

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Väldigt underhållande och bildande spel måste jag säga! Mitt resultat verkar gå mot 87% och hålla sig där nästan hur många gånger jag än försöker, men med tiden lär man sig nog nya platser!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sex fel av hundra... Jag måste plugga in de små mötesplatserna i övre Norrland bättre!

Kul! 97 av 100.

Borde vara en del av antagningsprovet för lokförare!

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / SJ
    http://lindman.dk

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Har du koll på den svenska järnvägsgeografin och kan placera alla trafikplatser på en karta? Här finns nu chansen att testa, och om så inte skulle vara fallet finns stora möjligheter att du kan lära dig något nytt.

Namnet på trafikplatsen som du ska placera ut visas överst på sidan, svara med de färgade knapparna längst ner. Efter att rätt svar visats genereras en ny fråga. Lycka till!

https://jvgfoto.se/spel/trafikplatser-pa-karta/

Fantastiskt roligt spel! Tack för att du lägger ner tid på att göra livet bättre för oss som gillar järnväg!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

84 av 100, vilket är hyggligt för en amatör utan koll på obskyra driftplatser.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Kul! 97 av 100.

Borde vara en del av antagningsprovet för lokförare!
    Så man säkert inte kör vilse!

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Kunde ju vara skönt om man kunde begränsa sig till en del av Sverige så man kan plugga in sig på den.

SJK-medlem
    Medlem
    okt 2020

Vilket roligt spel! 92 av 100, sen orkade jag inte mer. Här hade man definitivt nytta av att ha konstruerat och spelat sex fjärrenspel vid det här laget! Litet svag på Skåne och norra Norrland, dit har jag inte hunnit än.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Trevligt initiativ!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Det här var verkligen roligt att pröva , jag verkar ligga på 78-80% i snitt så det är nog långt från experterna.
    Annars har jag ju åkt allt utom Morjärv-Kalix-Haparanda så jag borde ju ha passerat alla men det finns väl en ryslig massa små driftplatser. Hade väl varit kul om rätt svar visats när man gissat fel men det är nog att begära för mycket och David har stor heder av ett lite udda och kul spel.
    Hoppade till lite när Hult kom upp, det var ju tänkt ändpunkt för det stora järnvägsprojektet Köping-Hults Järnväg men Hult vid Vänern fick ingen järnväg och så var namnet ledigt.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det här var verkligen roligt att pröva , jag verkar ligga på 78-80% i snitt så det är nog långt från experterna.
    Annars har jag ju åkt allt utom Morjärv-Kalix-Haparanda så jag borde ju ha passerat alla men det finns väl en ryslig massa små driftplatser. Hade väl varit kul om rätt svar visats när man gissat fel men det är nog att begära för mycket och David har stor heder av ett lite udda och kul spel.
    Hoppade till lite när Hult kom upp, det var ju tänkt ändpunkt för det stora järnvägsprojektet Köping-Hults Järnväg men Hult vid Vänern fick ingen järnväg och så var namnet ledigt.

Men rätt svar visas ju när man har svarat fel. Titta noga på kartan. Alla de felaktiga förslagen försvinner då några sekunder och bara det rätta blir kvar ett tag. Så om alternativ D skulle vara rätt, men man svarar t ex A istället, så står det att det är fel svar och enbart alternativ D finns kvar i några sekunder på skärmen medan de andra försvunnit. Så man ser då hur fel man haft.

Svårighetsgraden varierar väldigt mycket också på frågorna. Ibland dyker det upp ett namn som troligen knappt någon hört talas om, och sedan kommer det otroligt lätta frågor. Allra lättast måste väl frågan om vilken som är Stockholm C. Jo, jag stötte på just den frågan. Men det är ju lite av charmen att svårighetsgraden skiljer sig så mycket

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Men rätt svar visas ju när man har svarat fel. Titta noga på kartan. Alla de felaktiga förslagen försvinner då några sekunder och bara det rätta blir kvar ett tag. Så om alternativ D skulle vara rätt, men man svarar t ex A istället, så står det att det är fel svar och enbart alternativ D finns kvar i några sekunder på skärmen medan de andra försvunnit. Så man ser då hur fel man haft.
    Svårighetsgraden varierar väldigt mycket också på frågorna. Ibland dyker det upp ett namn som troligen knappt någon hört
    talas om, och sedan kommer det otroligt lätta frågor. Allra lättast måste väl frågan om vilken som är Stockholm C. Jo, jag stötte på just den frågan. Men det är ju lite av charmen att svårighetsgraden skiljer sig så mycket
    Då ska jag titta efter lite noggrannare på dom där sekunderna.
    Avverkar man lite mer än några få frågor så blir det nog ett genomsnitt av svårighet.
    Jag har kört några omgångar och det blir efter ett tag samma procent rätt på ett ungefär.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Då ska jag titta efter lite noggrannare på dom där sekunderna.
    Avverkar man lite mer än några få frågor så blir det nog ett genomsnitt av svårighet.
    Jag har kört några omgångar och det blir efter ett tag samma procent rätt på ett ungefär.
    Men det kan tydligen slå lite olika , nu lyckades jag få 30 rätt i en följd.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •