Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Någon som jobbat för MTR pendeltågen? Se hit!

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Någon som jobbat för MTR pendeltågen? Se hit!

Hej

lokförarelev i farten igen med en fråga - jo, jag har efter mina lior på diverse företag hört mig för angående fordonsutbildningen man har på de olika operatörerna och fått höra av olika parter att fordonsteorin är "väldigt" jobbig och djupgående på just MTR Pendeltågen. ligger det någon sanning i detta? fordonsteori är inte min starkaste sida och visst, man skall ju ha grunderna men av det jag hört har de alla sagt att den var alldeles för djupgående och mest saker som är väldig överkurs. En av mina handledare som nu är på SJ sa att det var som dag och natt kontra fordonsteorin på SJ och att bara 2/7 klarade provet på första försöket hos MTR under hans kurs.

Har som sagt väldigt svårt när det blir allt för djupgående.

Någon annan som är av annan åsikt?

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Sv: Någon som jobbat för MTR pendeltågen? Se hit!

Ja just det, ni får gärna flika in hur det är att köra pendeltågen också. Händer det mycket? bra dagar generellt? mycket strul?

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Jag delar inte den åsikten. Forsonsutbildningen, X60 och x60b som fortsättningsutbildning var inte djupgående. De 7/8 som hade gått samma YH-utbildning klarade det och inte alls med många fel.

Inte mycket strul, det flyter på bra och även om det strular är det inte betungande. Rätt så tråkigt bara men det hade jag nog tyckt överallt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den dagen man står med en/ett trilskande motorvagn eller lok brukar det kunna komma fram någon detalj långt inne i bakhuvudet som man lärde vid fordonsutbildningen som man kanske kan ha nytta av för att avhjälpa felet! Jag har aldrig hört någon klaga på att de nuförtiden får för grundliga utbildningar utan tvärs om! Vi som utbildades på "gamla" SJ under 80 talet har haft mycket nytta av de fina utbildningar man hade då innan konkurrens och besparningar satte sina spår på detta..... Jag kan ju ta ett litet exempel från verkligheten. Nyligen blev jag som förare av "stora" dieselelok utkallad för att bärga havererad motorvagn som kört sönder sin strömavtagare på grund av riven kontaktledning av kranbil..... Som en del vet är övergångskopplen till X30-50 serien både tunga och besvärliga att få på då de bland annat är delade i 2 delar! Hur som helst den unge föraren av den havererade motorvagnen hade aldrig ens sett kopplet och visste inte var i motorvagnen det förvarades! Jag med bakgrund på "gamla" SJ hade för kanske 15 år sedan varit med om att sätta på och koppla ett sådant koppel vid något utbildningstillfälle. Tillsammans lyckades vi hitta kopplet , fick fram det och till slut kopplat ihop lok och motorvagn varvid tåget kunde dras undan och kontaktledningen lagas. Förmodligen kom därför trafiken igång på den enkelspåriga banan flera timmar tidigare än om någon servicebil eller liknande hade behövt till kallas. Så gamla kunskaper är aldrig att förakta (och inte gamla gubbar heller)

Senast redigerat av Henke den 2018-04-30 klockan 14:52:21.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Tack för svar. det var lite märkligt att jag hört 3-4 oberoende parter dela samma åsikt om den specifika fordonsutbildningen då, och då har dom ändå varit väldigt duktiga har jag tyckt med vad de kunnat rent fordonstekniskt. Kanske bara haft "otur" och hört just från dessa.

Men då vet jag! Tack. Flik gärna in hur en normal dag ser ut, ni som jobbat där (gärna de turerna som har klargörning/avställning).

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av lokforareleven Visa inlägg
    Flik gärna in hur en normal dag ser ut, ni som jobbat där (gärna de turerna som har klargörning/avställning).
    En ganska normal kvällstur:

-Börjar med orderläsning på Stockholms central kl. 16:55.
    -Gångtid ned till Stockholm City och överta tåg.
    -Resandetåg Stockholm-Uppsala-Södertälje hamn.
    -Växling in i Södertäljedepån, avställning.
    -Gångtid från depån tillbaka till Södertälje hamn.
    -Matrast.
    -Isärkoppling av ankommande tåg, överta ena halvan.
    -Resandetåg Södertälje-Märsta-Älvsjö.
    -Tjänstetåg Älvsjö-Stockholms central.
    -Avställning och slutligen hemgång kl. 01:14.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Fordonsutbildningen här på MTR Pendel tillhör bland de bättre jag har fått. Den är ingående och grundlig ja, men det är också som tidigare har nämnts i tråden något som du har stor nytta av i ditt jobb. Brukar du bara allvar på utbildningen så ska det inte vara några problem att klara provet, och du kan känna dig hyfsat säker i dig själv när du ger dig ut på din första tur och när du får göra dina första felsökningar och avhjälpningar i skarpt läge.
    Trafikmiljön är mycket intensiv och det är här som nyttan av att snabbt kunna lösa problem är som störst i hela landet. Den dagen du behöver göra en dörravstängning på Årstaberg mitt i rusningstrafik, så lovar jag dig att det är mycket skönt att kunna lösa ett uppkommet problem ur huvudet, utan att behöva konsultera tekniskt driftstöd eller manualer i onödan.

För övrigt är det ett bra jobb. Trivs du med att ha det mesta runt omkring dig uppstrukturerat, planerat och ordnat, men däremot inte känner något större behov av att få köra långt eller variera bland fordonstyper så är det här jobbet för dig. Samtidigt är körningen rätt actionfylld och blir aldrig riktigt tråkig, eftersom det är tätt mellan stoppen och alltid händer något.

Senast redigerat av Simon B den 2018-05-01 klockan 02:02:24.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Förresten.... hur tycker ni att det är med linjekännedomen sett till att "snabbt" lära sig bromspunkterna? Är ju ändå en väldans massa ställen man skall stanna på. Tyckte ni själva att det var lätt att komma in i det att hitta rätt bromslägen? kan tänka mig att just det är viktigt mtp att det är än viktigare att komma iväg i tid i pendeltågstrafiken.

Detta är något jag tyckt varit lite svårt när jag varit på LIA. Att minnas när det inte är en t.ex. fristående försignal eller infartsignal som är lagom utan när man måste börja ta innan dessa.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av lokforareleven Visa inlägg
    Förresten.... hur tycker ni att det är med linjekännedomen sett till att "snabbt" lära sig bromspunkterna? Är ju ändå en väldans massa ställen man skall stanna på. Tyckte ni själva att det var lätt att komma in i det att hitta rätt bromslägen? kan tänka mig att just det är viktigt mtp att det är än viktigare att komma iväg i tid i pendeltågstrafiken.

Detta är något jag tyckt varit lite svårt när jag varit på LIA. Att minnas när det inte är en t.ex. fristående försignal eller infartsignal som är lagom utan när man måste börja ta innan dessa.
    Det ger sig med tiden, även om det kan tyckas övermäktigt till en början med alla våra stopp. Själv bromsar jag mer ofta på känn istället för att ha en fast bromspunkt att förhålla mig till. Se till att skapa dig din egen känsla för var du ska börja bromsa, och förlita dig inte på någon annans lista över bromspunkter, som ofta helt hänger tätt ihop med den förarens egna perception. Det senare brukar bara göra det hela mer komplicerat ("Bromsa vid den röda stugan" kan det stå. Jaha, vilken röd stuga? Det finns ju 5-6 stycken jämnt utspridda).

Senast redigerat av Simon B den 2018-05-09 klockan 11:14:37.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •