Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: "Trafikverket upplåter bandel Jörn-Norlunda"

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

"Trafikverket upplåter bandel Jörn-Norlunda"

Nästan fram till Arvidsjaur då... Det är väl den gamla (typ) idén om en "provkörningsbana" då? Men ingen elektrifiering och snabbtågsstandard då, som det funderades på "förr"? Och IBAB är/ blir inte inblandade i verksamheten? Eller är allt för tidigt att fundera/ spekulera på och kring.....

/ L G

https://www.jarnvagsnyheter.se/20220...-jorn-norlunda

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: "Trafikverket upplåter bandel Jörn-Norlunda"

Det är bättre att läsa den riktiga texten än kvällspressversionen.

https://www.trafikverket.se/om-oss/n...jorn-norlunda/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MrMarket Visa inlägg

Spontant känns det som en vettig kompromiss mellan behovet av att kunna köra godståg blandat med testverksamhet.

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Försvaret nämns också, intressant. Försvarsmakten kommer kanske att dyka upp som intressent i flera projektsammanhang?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

"Upplåtelsen gäller i 30 år."

"Att Trafikverket ska ha möjlighet att, om behovet uppkommer, säga upp arrendeavtalet innan kontraktstidens utgång."

Om Trafikverket tycker så kan man få dra nytta av sina investeringar i 30 år, om inte står man där med lång näsa.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Spontant känns det som en vettig kompromiss mellan behovet av att kunna köra godståg blandat med testverksamhet.
    Kanske har diskuterats förut, men kan någon uppdatera mig. Varför just den här bandelen? Varför inte Lysekilsbanan, Karlsborgsbanan, Dellenbanan, eller annan valfri nedgången järnväg?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av jonas72 Visa inlägg
    Kanske har diskuterats förut, men kan någon uppdatera mig. Varför just den här bandelen? Varför inte Lysekilsbanan, Karlsborgsbanan, Dellenbanan, eller annan valfri nedgången järnväg?
    Tillgången på minusgrader.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Precis. Det var väl just att godstågsmöjligheten inte fanns med tidigare som gjorde att Inlandsbanan kritiserade det hela.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Försvaret nämns också, intressant. Försvarsmakten kommer kanske att dyka upp som intressent i flera projektsammanhang?
    Försvaret har varit eller är ute och spanar efter Inlandsbanan.
    I närtid har Gällivare och söderut fångat intresset.

SJK-medlem Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av MrMarket Visa inlägg

På den sidan står det "För att kunna köra på spåret igen behöver banan byggas om för ca 4 miljarder kronor ske." (Dålig korrekturläsning, "ske" ska nog bort). Betyder det att man sparat in 4 miljarder sedan 1990 eller skulle det kostat mindre att underhålla banan tills nu?

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    På den sidan står det "För att kunna köra på spåret igen behöver banan byggas om för ca 4 miljarder kronor ske." (Dålig korrekturläsning, "ske" ska nog bort). Betyder det att man sparat in 4 miljarder sedan 1990 eller skulle det kostat mindre att underhålla banan tills nu?
    Hade nog kostat mindre, för att ta ett exempel tror jag det är mycket dyrare att ta ned alla sly och träd i spåret längs sträckan nu efter flera decennier, än eventuell förebyggan av växtlighet skulle ha kostat.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    Jag tror också de kommer att bygga banan till bättre standard än det var 1990, det läggs väl extra pengar på det.
    Elektrifiering ska man väl också ha.
    Det är nog inte samma intresse att dra elektriska provtåg med diesellok.
    "God trafiksäkerhet ska råda där bilvägar korsar spåret" står det och kommer också ge högre standard än det var, kostar en del.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Erebos Visa inlägg
    Hade nog kostat mindre, för att ta ett exempel tror jag det är mycket dyrare att ta ned alla sly och träd i spåret längs sträckan nu efter flera decennier, än eventuell förebyggan av växtlighet skulle ha kostat.
    Håller inte med. Det hade varit till föga värde idag att vidmakthålla en järnväg som var kvar i det tidiga 1900-talets teknik med en standard motsvarande ca stax B eller C och en låg stvm. Träslipers med rälerna spikade direkt i trävirket utan mellanliggande underläggsplatta, troligen inbäddade i en grusballast som med åren övergått till gravt mullhaltig matjord. Broar, trummor och signalanläggningar från samma tid och med samma kapacitet som banan. Dålig till skitdålig geoteknik i underbyggnaden (nu gissar jag, men troligen en välgrundad gissning) där banan på korta och långa sträckor vilar på mer än hundra år gamla rustbäddar i nu kanske tveksamt skick, och där omgivningarnas hydrologiska situation säkert ändrats under åren allteftersom skogsbruket förändrats eller skogen helt lämnats i träda. Utan att veta gissar jag att banan ursprungligen tillät sth 80, eller kanske rent av sth 70, men sannolikt inte högre sth än så.

Att idag göra en rejäl sly- och trädröjning kostar en relativ struntsumma, sett i jämförelse med kostnaden för 40 års kontinuerlig grönmassebekämpning. (Hade det varit en trafikerad bansträcka så vore det däremot naturligtvis ett krav att dessa åtgärder skulle skötas på en anständig nivå, vilket iofs BV / TRV inte klarat på särskilt många sträckor i landet...). Att skicka ut ett gäng större traktorgrävare (Huddig 1200 eller liknade) för att rycka upp buskar och småträd är en småsak jmf med övriga kostnader.

4 miljarder kronor på ca 7 mil järnväg ger en kostnad på ca 500 miljoner kr per mil. Det borde räcka till rejäla förstärkningar i underbyggnaden, inkl bankbreddning och nya diken och trummor och kanske en 4-5 rejäla broar. Sedan betongslipers med 50- eller 60 kg-räler och alltihop inbäddat i 70 cm makadamballast. Kanske även, men inte säkert, förbättring av geometrier och profiler, dock troligen endast sådana problemplatser där besvärande hastighetsnedsättning krävs (dvs inte åtgärder för att kunna HÖJA sth på banan generellt). Räkna med att slutresultatet blir en bana som ur banteknisk synpunkt tillåter sth 90 men med (många nedsättningar där geometrier och profiler begränsar), och stax D med "normal" stvm.

Rimligen borde Fjb med 3-4 mötesstationer med "BV-stickar" rymmas i budgeten. Kanske även spår för uppställning eller lastning.

Troligen är ju banan idag (dvs vid trafiknedläggningen) försedd med ett myller av Plankorsning med inget eller otillräckligt vägskydd. Jag gissar att man INTE avser anlägga en massa svindyra planskildheter. Dessutom är kanske vägtrafikmängderna ganska blygsamma dännä oppa..? Istället får man då en kostnad för en hel hoper A-anläggningar, vilket likväl troligen ger mer utfall för pengarna.

Tja, ni kan be projektledaren ringa mig för en genomgång enligt ovan!

* * * * * * *

Efter läsning av annat inlägg om behov av elektrifiering:

Fasen, där försvinner ju styvt 100 Mkr per mil! Säg att en miljard av de 4 försvinner i elektrifieringskostnader. Där ryker sth-höjning, hälften av linjeomläggningarna och hälften av mötesstationerna!

Vad är det för fel på fuldiesel? **muttrar**

Senast redigerat av Bobo L den 2022-06-22 klockan 13:53:44.

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Är inte banan Jörn-Arvidsjaur tämligen rak?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Är inte banan Jörn-Arvidsjaur tämligen rak?
    Ja, men de kurvor som finns kan vara relativt skarpa med typ 500 meter radie.

https://minkarta.lantmateriet.se/pla...undaries=false

Jag gjorde en gissning om elektrifiering. Eftersom det ska vara en provbana, så vill man nog köra tågen också för egen maskin, och även eltåg.
    Och dessutom omställbar mellan olika spänningar och frekvenser, gissar jag.
    Jag jobbar med personbilar och deltar i vinterproving, och det önskas ofta att man kan köra bilarna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag jobbar med personbilar och deltar i vinterproving, och det önskas ofta att man kan köra bilarna.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Ja, men de kurvor som finns kan vara relativt skarpa med typ 500 meter radie.

https://minkarta.lantmateriet.se/pla...undaries=false

Jag gjorde en gissning om elektrifiering. Eftersom det ska vara en provbana, så vill man nog köra tågen också för egen maskin, och även eltåg.
    Och dessutom omställbar mellan olika spänningar och frekvenser, gissar jag.
    Enligt https://njdbwebb.trafikverket.se/ är det snarare strax under 600 m som är den vanliga kurvradien. Verkar nästan som att kurvstakaren knappt behärskade någon annan radie.

Det finns dock några få kurvor med radie kring 500 m och strax utanför Glommersträsk finns det en med 388 m radie, dessutom hela 223 m lång, inget man rätar så enkelt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Enligt https://njdbwebb.trafikverket.se/ är det snarare strax under 600 m som är den vanliga kurvradien. Verkar nästan som att kurvstakaren knappt behärskade någon annan radie.

Det finns dock några få kurvor med radie kring 500 m och strax utanför Glommersträsk finns det en med 388 m radie, dessutom hela 223 m lång, inget man rätar så enkelt.

300- och 600 meterskurvor tycks vara vanliga på allehanda svenska djungelbanor. Utsättarbiträdena skickades väl ut på varsina tvåmilaetapper med kopior ur Waldenströms båda tabeller för inryckning i 300 och 600 m radie. Om dom efter tre försök inte fick ihop linjeföringen så fick dom ringa efter ingschenjörn på satellittelefon. Sen fick dom antingen sparken för dumhet och lathet eller en uppskattande blick pga ett intressant problem.

Men alltså, R=388 m i styvt 200 m längd? Äh, dynamiten var ju redan uppfunnen! Räta ut!!

Förresten, övergångskurva, sa du? Äh, Ök längd sätts till 5% av radien. 10 % om man var på gott humör, då fick schaktarlaget tilläggsbetalt.

Inflyttning vid öktp 2 sätts till 0,05 % av R. Mellan öktp 1 och 2 sätt Ök ut på frihand, med ögonmått och brännvin!

Senast redigerat av Bobo L den 2022-06-22 klockan 19:22:48.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Erebos Visa inlägg
    Nu kan de istället tjäna pengar på slyrensningen, bra betalt för energi.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Troligen är ju banan idag (dvs vid trafiknedläggningen) försedd med ett myller av Plankorsning med inget eller otillräckligt vägskydd. Jag gissar att man INTE avser anlägga en massa svindyra planskildheter. Dessutom är kanske vägtrafikmängderna ganska blygsamma dännä oppa..? Istället får man då en kostnad för en hel hoper A-anläggningar, vilket likväl troligen ger mer utfall för pengarna.
    Men behövs inte planskildhet om man nu i teständamål ska köra tågen snabbare än skållade troll genom vinterlandet? Hela idén med testbanan är ju att det är relativt rakt spår mellan Jörn och Glommersträsk och att det då skulle gå att vintertesta tåg i hög hastighet.

Men om jag har förstått det hela rätt så är inte Skanska intresserade att bygga någon testanläggning och någon annan intressent har väl inte trätt fram?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •