Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: Ny Nyköpings resecentrum

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ny Nyköpings resecentrum

Trafikverket lyckats ännu en gång (jag har tappat räkningen på vilken gång i ordningen) på att bygga en trygg och säker transportinfrastruktur för samtliga trafikanter.
    Exemplen är många i inlägget:

https://bicycling.se/blogg/trafikver...a-cyklisterna/

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ny Nyköpings resecentrum

Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Trafikverket lyckats ännu en gång (jag har tappat räkningen på vilken gång i ordningen) på att bygga en trygg och säker transportinfrastruktur för samtliga trafikanter.

Detta är en av nackdelarna när man bygger i befintlig miljö. Alla krav som finns går inte att uppnå. Gnälls det vidare så kommer utfallet helt enkelt bli att det inte byggs några cykelbanor utan man kommer tvingas leda sin cykel i trappan och ramperna kommer enbart vara till för gående.

Jag har själv cyklat i Burlöv och nej, det är inte superbra. Men det är bra mycket bättre än alternativen.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Om du håller med det andra inläggets författare att Trafikverket har misslyckats att bygga en trygg och säker transportinfrastruktur för samtliga trafikanter - varför skriver du då att Trafikverket har lyckats? Jag tycker att rak kommunikation (i Postvagnen och andra sammanhang) når fram till mottagaren mycket bättre än att säga motsatsen till vad man menar. Att du var ironisk var omöjligt att begripa innan jag läste det länkade inlägget. (Detta mitt inlägg är inte ett klagomål på något språkfel.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Detta är en av nackdelarna när man bygger i befintlig miljö. Alla krav som finns går inte att uppnå. Gnälls det vidare så kommer utfallet helt enkelt bli att det inte byggs några cykelbanor utan man kommer tvingas leda sin cykel i trappan och ramperna kommer enbart vara till för gående.

Jag har själv cyklat i Burlöv och nej, det är inte superbra. Men det är bra mycket bättre än alternativen.
    Men i det här fallet skulle det väl vara fullt möjligt att gräva bort delar av de jordmassor som stödmuren ska hålla uppe. Då kan muren flyttas längre bort från cykelbanan så att Trafikverkets egna skallkrav om 1,2 meters skyddavatånd mellan cykelbana och stödmur enligt "Vägars och gators utformning" kan efterlevas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, det är ju det som är så konstigt. De lyckas alltid bygga raka, gena och helt korrekta vägar för bilar, oavsett förutsättningar samt för järnvägarna. Det är ju trots allt en myndighet som lyckats bygga "jättemånga" tunnlar och motorvägar och järnvägar som uppfyller de krav de själva ställer. Det är ju lixom bara att öppna plånboken lite mer. För när det gäller infrastruktur för bil, t ex, så finns det ingen diskussion kring att trafiksäkerhet och framkomlighet måste få kosta. Det är självklart. Men när det gäller fotgängare och cyklister, ja, då är det inte så viktigt längre. Då går det bra att pruta in på det.

Jag är helt övertygad om att det handlar om vilja. Som blogginlägget visar så är det så att man tror att det är satt i system så att Trafikverket inte ska behöva hantera de som fortsätter cykla eller går, trots myndighetens hårda arbete att försvåra för dessa trafikantgrupper. Trots alla vackra ord om att satsa på de hållbara trafikslagen. När det byggs, så byggs det ofta uselt.

Det är desutom ett skallkrav att ramper ska ska finnas, så det går inte att säga att det inte går. Men det går ju såklart att bygga uselt, så att fler tar bilen. Bra jobbat staten.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det är sällan Trafikverket lyckas!
    Man skall bygga säkert med nollvision men fler trafikfaror än i Sverige, på nybyggda vägar framförallt, finns inte. Vägräcken i synfältshöjd, trafikmärken mitt i körbanan med inga eller dåliga reflexer. Korsning där man skall snedda över 100-tempoväg.
    -Per

Medlem
    mar 2018

Ja, det är ju det som är så konstigt. De lyckas alltid bygga raka, gena och helt korrekta vägar för bilar, oavsett förutsättningar samt för järnvägarna. Det är ju trots allt en myndighet som lyckats bygga "jättemånga" tunnlar och motorvägar och järnvägar som uppfyller de krav de själva ställer. Det är ju lixom bara att öppna plånboken lite mer. För när det gäller infrastruktur för bil, t ex, så finns det ingen diskussion kring att trafiksäkerhet och framkomlighet måste få kosta. Det är självklart. Men när det gäller fotgängare och cyklister, ja, då är det inte så viktigt längre. Då går det bra att pruta in på det.

Jag är helt övertygad om att det handlar om vilja. Som blogginlägget visar så är det så att man tror att det är satt i system så att Trafikverket inte ska behöva hantera de som fortsätter cykla eller går, trots myndighetens hårda arbete att försvåra för dessa trafikantgrupper. Trots alla vackra ord om att satsa på de hållbara trafikslagen. När det byggs, så byggs det ofta uselt.

Det är desutom ett skallkrav att ramper ska ska finnas, så det går inte att säga att det inte går. Men det går ju såklart att bygga uselt, så att fler tar bilen. Bra jobbat staten.
    Men du ser ju inte heller de biltunnlar som ej byggs under järnvägen. I Burlöv tex så är det ingen biltunnel för den skulle bli för dyr. Har ett flertal andra exempel där det inte blivit planskilda korsningar för bilar, just för att det blivit för dyrt.

Samma sak skulle det kunna bli om man kräver cykelmotorvägar överallt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men du ser ju inte heller de biltunnlar som ej byggs under järnvägen. I Burlöv tex så är det ingen biltunnel för den skulle bli för dyr. Har ett flertal andra exempel där det inte blivit planskilda korsningar för bilar, just för att det blivit för dyrt.

Samma sak skulle det kunna bli om man kräver cykelmotorvägar överallt.
    Det du kallar "cykelmotorvägar" är alltså grundläggande infrastruktur avseende framkomlighet och trafiksäkerhet. Ungefär som en 5,5 meter bred väg med två körfält, eller ett enkelspår på järnväg med mötesspår. Men det är väl känt vad Trafikverket anser om cykel, tydligt illustrerat i länken.

Men de vägar avsedda för motorfordon som Trafikverket bygger uppnår i alla fall grundläggande standard avseende trafiksäkerhet och framkomlighet.

Medlem
    mar 2018

Det du kallar "cykelmotorvägar" är alltså grundläggande infrastruktur avseende framkomlighet och trafiksäkerhet. Ungefär som en 5,5 meter bred väg med två körfält, eller ett enkelspår på järnväg med mötesspår. Men det är väl känt vad Trafikverket anser om cykel, tydligt illustrerat i länken.

Men de vägar avsedda för motorfordon som Trafikverket bygger uppnår i alla fall grundläggande standard avseende trafiksäkerhet och framkomlighet.
    Fast så illa är det inte.

Missförstå mig rätt, jag cyklar. Jag älskar min nya elcykel för det är frihet. Jag har också suttit med i ett "cykelvägsprogram" på Trafikverket Syd där vi skulle bygga cykelvägar för runt miljarden. Men jag har också sett projekt där cykelvägsstandarderna gör att man väljer att inte bygga alls för att det blir för dyrt och krångligt. Där man bygger ramper vid stationerna men dessa är avsedda för gående men lik väl kommer det cyklister där ändå. Absolut att X12 kan ha en poäng i Nyköpingsfallet och det är klart man undrar varför man inte gjorde så. I Burlöv hade man kunnat haft en "rak" väg som skulle gått rätt norr ut, men då skulle omvägen för de som tvingas ta rampen jättelång och det hade inte heller blivit bra.

Även vi cyklister måste anpassa hastigheten vid vissa situationer. Jag kan inte blåsa på i 25 km/h med min cykel över allt på samma sätt som jag inte kan köra i 110km/h med bilen eller åka X2000 i 200 km/h överallt.

Och för den som säger att "cykelvägar är OT". En trygg och bra stationsmiljö är oerhört viktigt för att människor ska åka tåg och måste få diskuteras.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Missförstå mig rätt, jag cyklar. Jag älskar min nya elcykel för det är frihet. Jag har också suttit med i ett "cykelvägsprogram" på Trafikverket Syd där vi skulle bygga cykelvägar för runt miljarden. Men jag har också sett projekt där cykelvägsstandarderna gör att man väljer att inte bygga alls för att det blir för dyrt och krångligt. Där man bygger ramper vid stationerna men dessa är avsedda för gående men lik väl kommer det cyklister där ändå. Absolut att X12 kan ha en poäng i Nyköpingsfallet och det är klart man undrar varför man inte gjorde så. I Burlöv hade man kunnat haft en "rak" väg som skulle gått rätt norr ut, men då skulle omvägen för de som tvingas ta rampen jättelång och det hade inte heller blivit bra.

Även vi cyklister måste anpassa hastigheten vid vissa situationer. Jag kan inte blåsa på i 25 km/h med min cykel över allt på samma sätt som jag inte kan köra i 110km/h med bilen eller åka X2000 i 200 km/h överallt.

Och för den som säger att "cykelvägar är OT". En trygg och bra stationsmiljö är oerhört viktigt för att människor ska åka tåg och måste få diskuteras.
    Felet är att svenska väghållare inte bygger för cykeltrafik, man bygger istället för det teoretiska trafikslaget "gång- och cykeltrafik".

I Burlövsfallet är det uppenbart att man har utgått ifrån gångtrafikens behov, lagt ut vägen i en slinga som uppfyller de krav på lutning och vilplan som finns i PBL/ALM och som upprepas i VGU. Sedan har man delat denna yta i en gångdel och en cykeldel utan att reflektera över att cykeltrafik är ett helt annat trafikslag - för det är det ju inte enligt svenska väghållare. Allt är "gång- och cykeltrafik".

Gångtrafik är känslig för lutningar men inte för riktningsförändringar.
    Cykeltrafik är känslig för riktningsförändringar men inte för lutningar.

Men att göra en rak och någorlunda brant cykelväg för sig och en slingrig och någorlunda flack gångväg för sig kräver att man till att börja med förstår att gångtrafik och cykeltrafik är två olika trafikslag. Det gör man inte. Allt är "gång- och cykeltrafik".

Märk väl hur Burlövs kommun försöker hantera det faktum att cyklisterna skadar sig i parti och minut: man ber "gång- och cykeltrafikanter" att sakta ner. Man förstår inte att gångtrafik och cykeltrafik är två olika trafikslag. Allt är "gång- och cykeltrafik".

För svenska väghållare framstår det här med att separera gångtrafik från cykeltrafik som rena häxkonsterna. Något fullständigt obegripligt, som går bortom allt förstånd. Som att föreslå att man skulle ha separata körfält för vita bilar respektive röda bilar. Allt är "gång- och cykeltrafik".

Trafikverket är förresten sämst på allt som rör trafik som går på färre än fyra hjul.

Senast redigerat av Anders Norén den 2022-06-21 klockan 08:54:58.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag antar att du med "cykelvägsprogram" avser gång- och cykelvägar? För antalet cykelvägar som Trafikverket byggt går troligen att räkna på ena handens fingrar.

Det är alltid cyklisterna som ska anpassa hastigheten, men det resonemanget applicerad aldrig på biltrafiken. De förväntas alltid kunna hålla minst skyltad hastighet. Så fort något ska byggas i närheten av en anläggning som ägs av Trafikverket så får exploateringen inte påverka framkomligheten på Trafikverkets väg.

Även du lägger alltså ansvaret på en allvarlig olycka på en 80 årig pensionär som "framfört cykeln i 25 km/h"? Istället för att inse att Trafikverket byggt en farlig anläggning? Jag var medveten om att uppförsbacken för Trafikverket när det gäller oskyddade trafikanter är som en alptopp, men det närmar sig mer kanske Mount Everest. Och istället för att lösa grundproblemet så kommer Trafikverket nu att sätta upp bommar som ytterligare bara bidrar till olyckor samt minskar framkomligheten.

Sedan är grundtanken i nollvisionen att trafikanten (cyklisten i det här fallet) ska kunna göra ett misstag utan att råka skada sig allvarligt. Det är därför det lagts ner många miljarder på att bygga mötesseparering, avåkningszoner och allt annat som finns för motorfordonstrafiken. Just för insikten att trafikanten kan göra en missbedömning men att det inte ska straffas med allvarlig skada. Det tankesättet verkar inte finnas när det gäller fotgängare och cyklister hos Trafikverket. Där får trafikanterna själva ta ansvar för sin egna säkerhet, oasvett förutsättningar, barn, ungdomar, kvinnor, funktionsnedsatta e tc.

Att då uppföra en ny anläggning som inte uppfyller ens grundläggande krav på trafiksäkerhet är då faktiskt häpensväckande. Vad hade det kostat att bredda gång- och cykeltunneln ett par dm? Hur många mer procent hade det påverkat kalkylen? Deras egna PR film visar tydligt problemet, med att cyklisten ligger i mitten av cykelbanan, just på grund av avsaknaden av skyddszon. Men för en myndighget som byggt Hallandsåsen, Södra och Norra Länken, Årstabron, Citybanan, Citytunneln så verkar ständigt svaret vara att "det är för komlicerat och hade kostat för mycket". Samtidigt som man lägger ner över 100 miljoner på konst i Förbifart Stockholm. Det går inte ihop.

Trafikverket säger själva såhär om trafikantbeteende:

”Trafiksäkerhetsarbetet enligt Nollvisionen utgår från att allt ska göras för att förhindra att människor dödas eller skadas allvarligt. Samtidigt som åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor, måste transportsystemet utformas med hänsyn till insikten om att människor gör misstag och att olyckor därför inte kan undvikas helt. Den perfekta människan finns inte. Nollvisionen accepterar att olyckor inträffar, men inte att de leder till allvarliga personskador.”

Senast redigerat av Martin den 2022-06-21 klockan 09:30:37.

Medlem
    mar 2018

Jag antar att du med "cykelvägsprogram" avser gång- och cykelvägar? För antalet cykelvägar som Trafikverket byggt går troligen att räkna på ena handens fingrar.

Det är alltid cyklisterna som ska anpassa hastigheten, men det resonemanget applicerad aldrig på biltrafiken. De förväntas alltid kunna hålla minst skyltad hastighet. Så fort något ska byggas i närheten av en anläggning som ägs av Trafikverket så får exploateringen inte påverka framkomligheten på Trafikverkets väg.

Även du lägger alltså ansvaret på en allvarlig olycka på en 80 årig pensionär som "framfört cykeln i 25 km/h"? Istället för att inse att Trafikverket byggt en farlig anläggning? Jag var medveten om att uppförsbacken för Trafikverket när det gäller oskyddade trafikanter är som en alptopp, men det närmar sig mer kanske Mount Everest. Och istället för att lösa grundproblemet så kommer Trafikverket nu att sätta upp bommar som ytterligare bara bidrar till olyckor samt minskar framkomligheten.

Sedan är grundtanken i nollvisionen att trafikanten (cyklisten i det här fallet) ska kunna göra ett misstag utan att råka skada sig allvarligt. Det är därför det lagts ner många miljarder på att bygga mötesseparering, avåkningszoner och allt annat som finns för motorfordonstrafiken. Just för insikten att trafikanten kan göra en missbedömning men att det inte ska straffas med allvarlig skada. Det tankesättet verkar inte finnas när det gäller fotgängare och cyklister hos Trafikverket. Där får trafikanterna själva ta ansvar för sin egna säkerhet, oasvett förutsättningar, barn, ungdomar, kvinnor, funktionsnedsatta e tc.

Att då uppföra en ny anläggning som inte uppfyller ens grundläggande krav på trafiksäkerhet är då faktiskt häpensväckande. Vad hade det kostat att bredda gång- och cykeltunneln ett par dm? Hur många mer procent hade det påverkat kalkylen? Deras egna PR film visar tydligt problemet, med att cyklisten ligger i mitten av cykelbanan, just på grund av avsaknaden av skyddszon. Men för en myndighget som byggt Hallandsåsen, Södra och Norra Länken, Årstabron, Citybanan, Citytunneln så verkar ständigt svaret vara att "det är för komlicerat och hade kostat för mycket". Samtidigt som man lägger ner över 100 miljoner på konst i Förbifart Stockholm. Det går inte ihop.

Trafikverket säger själva såhär om trafikantbeteende:

”Trafiksäkerhetsarbetet enligt Nollvisionen utgår från att allt ska göras för att förhindra att människor dödas eller skadas allvarligt. Samtidigt som åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor, måste transportsystemet utformas med hänsyn till insikten om att människor gör misstag och att olyckor därför inte kan undvikas helt. Den perfekta människan finns inte. Nollvisionen accepterar att olyckor inträffar, men inte att de leder till allvarliga personskador.”
    Jag förstår att detta är något som ligger dig varmt om hjärtat. Tyvärr har du fel i sak i flera av dina påstående och jag säger återigen att sånt här kommer inte göra det bättre för cyklister utan sämre.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag förstår att detta är något som ligger dig varmt om hjärtat. Tyvärr har du fel i sak i flera av dina påstående och jag säger återigen att sånt här kommer inte göra det bättre för cyklister utan sämre.
    Kan du kanske berätta vad som är fel?

• Har Trafikverket anlagt några cykelvägar? (endast cykelväg) och hur många då?
    • Är gång- och cykeltunneln i Burlöv säker och utformad utifrån kunskap och erfarenhet?
    • Är det mer komlicerat att bygga en säker gång- och cykeltunnel i Nyköping (och Burlöv) än t ex Hallandsåsen, Norra och Södra Länken, fyrspår Malmö-Lund e tc?
    • Vad blir det för lösning i Burlöv som inte innefattar bommar?

Det var väl i stora drag mina påståenden. Vilka av dessa vill du rätta och är felaktiga?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ah. Om man anstränger sig för att bygga en trafikmiljö där människor inte skadas så kommer det istället att leda till att människor dör. Jag förstår. Indikatorn för hur framgångsrikt arbetet är borde vara antalet personskador? Ju fler skadade desto bättre.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

En intressant aspekt är vilka prognoser Trafikverket har för utvecklingen av cykeltrafiken. Om jag inte har alldeles fel finns ett ganska omfattande prognosverk avseende motorfordons- och tågtrafik. Innan detta togs fram var det lite upp till varje projekt. Därför borde man i avsaknad av nationella prognoser kunna ta fram optimistiska cykelprognoser och på så sätt "räkna hem" betydande investeringar.

En faktor som borde beaktas ytterligare är att den som väljer cykeln istället för bil i princip alltid väljer att utsätta sig själv för större risker samtidigt som riskerna för omgivningen minskar. Detta är ett beteende som i högre grad borde premieras från det offentliga.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    En intressant aspekt är vilka prognoser Trafikverket har för utvecklingen av cykeltrafiken. Om jag inte har alldeles fel finns ett ganska omfattande prognosverk avseende motorfordons- och tågtrafik. Innan detta togs fram var det lite upp till varje projekt. Därför borde man i avsaknad av nationella prognoser kunna ta fram optimistiska cykelprognoser och på så sätt "räkna hem" betydande investeringar.

En faktor som borde beaktas ytterligare är att den som väljer cykeln istället för bil i princip alltid väljer att utsätta sig själv för större risker samtidigt som riskerna för omgivningen minskar. Detta är ett beteende som i högre grad borde premieras från det offentliga.
    Internationella studier visar på betydande samhällsekonomiska vinster när det gäller utbyggnad av cykelinfrastruktur. Till skillnad från utbyggd infrastruktur för bil.

Trafikverket har, vad jag vet, inte några prognoser för cykeltrafiken. Varje projekt sitter och gissar, och det efter att de kommit på att de även måste projektera en gång- och cykelväg. Något som de inser när de (konsulterna) projekterat klart till 80 procent. Därmed blir det dåliga lösningar eftersom man sent i projektskedet inser att det även behövs. Men att göra omtag kostar både pengar och tid. Inte sällan saknas analyser och utredningar över vart och hur många som cyklar där ett projekt ska genomföras.

Trafikverket har endast lite PR material om att det är viktigt att få fler att cykla, att det är centralt i klimatomställningen. Men när det gäller reda åtgärder så saknas dessa. Trafikverket tjatar mest om hjälmanvändning vilket är jättekonstigt då huvudskador är mer vanligt bland bilister än för cyklister vid olyckor. Med Trafikverksresonemang borde det införas krav på bilhjälm.

De har dock prognoser för biltrafiken som bygger på att bilanvändandet ska öka. Istället borde Trafikverket omfamna målstyrda prognoser. Eftersom cyklister även tenderar att i högre utsträckning resa kollektivt så är utbyggd cykelinfrastruktur en viktig aspekt för att få människor att välja tåget framför egen bil.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Intressant debatt, om än lite i utkanten av Postvagnens teknikområde.

Värt att notera när det gäller cykelinfrastruktur är att cykeln inte är ett oberoende trafikslag. Så här skriver trafikverket i projektbeskrivningen för ett aktuellt GC-projekt:

"Trafikverket kan enligt Väglagen bara planlägga gång- och cykelvägar i anslutning till statlig väg".

Cykelbanan är alltså per definition ett bihang till bilvägen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av pnott Visa inlägg

"Trafikverket kan enligt Väglagen bara planlägga gång- och cykelvägar i anslutning till statlig väg".

Cykelbanan är alltså per definition ett bihang till bilvägen.
    Så det går inte att i en järnvägsplan planlägga för en gång- och cykelkorsning med järnvägen utan att en bilväg samtidigt byggs?

SJK-medlem Jeffs avatar
    Medlem
    feb 2018

Tycker utformningen av gångtunnel med cykelbana är liknar den vid Umeå C och här uppe har det gått bra.
    Däremot den gamla som nu är igenfylld var totalt livsfarlig. Rak och brant med fri sikt gjorde att cyklister hade för hög fart och det var flera olyckor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jeff Visa inlägg
    Tycker utformningen av gångtunnel med cykelbana är liknar den vid Umeå C och här uppe har det gått bra.
    Däremot den gamla som nu är igenfylld var totalt livsfarlig. Rak och brant med fri sikt gjorde att cyklister hade för hög fart och det var flera olyckor.
    Att det gått bra innebär inte att det är bra. Som startinlägget visade med en hänvisning till ett blogginlägg är föreslagen utformning av tunneln en välkänd trafiksäkerhetsrisk för oskyddade trafikanter. En lärande organisation hade givetvis slutat att bygga på sådant sätt och säkerställt att de gång- och cykeltunnlar som numer byggs inte byggs med välkända trafiksäkerhetsrisker.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •