Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 49

Ämne: Ny Nyköpings resecentrum

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ny Nyköpings resecentrum

Jag reagerade mest på tågen i Trafikverkets film där "SJ" syns i fronten. Övriga filmer jag sett ang Ostlänken har inte gjort reklam för någon specifik operatör.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X12 Visa inlägg
    Så det går inte att i en järnvägsplan planlägga för en gång- och cykelkorsning med järnvägen utan att en bilväg samtidigt byggs?
    Jag vet inte hur lagrummet ser ut när det gäller järnvägsplaner. I väglagen funkar det dock bra att anlägga cykelväg längs befintlig statlig bilväg.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Jag antar att du med "cykelvägsprogram" avser gång- och cykelvägar? För antalet cykelvägar som Trafikverket byggt går troligen att räkna på ena handens fingrar.
    Jag vet nästan inget om cykelvägar, men blir nyfiken på din fråga.

Vilka cykelvägar förväntas Trafikverket bygga, och vilka andra instanser bygger cykelvägar?

Jag kommer på några rena cykelvägar jag tror sett, och blir nyfiken på vem som byggt dem:
    - Visby - Tofta, väg 140
    - Öland väg 136, bitar norr om Köpingsvik upp emot Föra, respektive söder Borgholm, trakterna av Halltorp
    - väg 293, Falun - Ängesgårdarna
    - väg 72, Uppsala (korsningen vid Stenhagen) - Vänge

Vilka exempel finns det på cykelvägar som Trafikverket byggt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Samma sak i Västerås när man ska frånstationen och under Cityringen och sedan ut genom Vasaparken man har gjort en 180 graders sväng i nerförsbacken och så ska man efter högersvängen i backen göra en brant vänstersväng ner i tunneln.
    Brukar alltid cykla långsamt ner för backen men dessvärre kommer folk ofta i full fart genom tunneln och som man ska göre hålla till höger kör man rakt fram och bromsar genom arr sätta fötterna i backen. När jag passerar genom tunneln brukar jag hålla till höger på gångbanan vilket naturligtvis skrämmer slag på mötande fotgängare. Troligtvis ville man undvika en rak cykelväg ner mot tunneln och brant backe.
    Dessvärre har folk dessutom en förmåga att parkera sparkcyklar på de mest olämpliga platser. Vet inte vad en sparkcykel väger men skulle gissa på strax under 50 kilo.
    Även i Stockholm Telefonplan när man kommer upp från tunnelbanan finns det ett vansinnigt passage under Mikrofonvägen vid Västbergaskolan Har blivit en S kurva under vägen och nerförsbackar så cyklisterna får upp farten. När jag passerar här brukar jag gå på den lutande stenkanter för att undvika både fotgängare "typ sportfånar" och cyklister.

Senast redigerat av Waxholm - Rindö järnväg. den 2022-06-21 klockan 22:53:14.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Vi får inte glömma bort att cykling är i likhet med växling en siktrörelse (dvs ingen säkrad rörelse) där den som framför cykeln väntas anpassa hastigheten utifrån rådande omständigheter och siktförhållanden. Utifrån bilden verkar cykelvägen tillräckligt väl konstruerad för att ge en indikation till cyklisten att vägen svänger och att man måste anpassa hastigheten utifrån rådande omständigheter.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Vi får inte glömma bort att cykling är i likhet med växling en siktrörelse (dvs ingen säkrad rörelse) där den som framför cykeln väntas anpassa hastigheten utifrån rådande omständigheter och siktförhållanden. Utifrån bilden verkar cykelvägen tillräckligt väl konstruerad för att ge en indikation till cyklisten att vägen svänger och att man måste anpassa hastigheten utifrån rådande omständigheter.

Hälsningar
    Axel L
    För varje klåpare som sitter och ritar trafikfarliga miljöer finns det tio amatörtyckare som tycker till lite och intygar att vägen är fullständigt säker.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders Norén Visa inlägg
    För varje klåpare som sitter och ritar trafikfarliga miljöer finns det tio amatörtyckare som tycker till lite och intygar att vägen är fullständigt säker.
    Får jag då som amatör ställa ett par frågor:
    Kan problemet vara att man (bla. Trv) kombinerar gång och cykel-vägar när det, med de farter många av dagens cyklister kan (och vill) komma upp i, cykelpassagen borde dras i närheten av bilvägen (med dess lutningar och krav på höga hastigheter och att gångtrafikanter skall vara långt bort)?

Och handlar inte exemplen som nämnts mer om cykelpassager vid ombyggda järnvägsstationer, än om det jag tänker på när jag hör ordet cykelbana (som är sådana jag nämnt i annat inlägg)?

Och sista frågan: Hur tar sig cyklister förbi Nyköpings station idag?
    Jag ser på streetview att det finns cykelställ på båda sidor om stationen, så en fråga är varför en stationsombyggnad behöver möjliggöra en ny cykelpassage som kanske inte finns idag (eller som inte tillåter samma hastigheter som idag).
    Ett svar kan självklart vara att samhället vill satsa på cykelåkande av t.ex. miljöskäl, men då borde man ju titta förutsättningslöst på hur flödena genom Nyköping går, och vilka cykelstråk/cykelbanor som borde byggas och var (och då kanske inte stationen är bästa passagen).
    Motsvarande frågor kanske bör ställas om Burlöv, hur var det innan, och vad vore bästa lösningen?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg

Hälsningar
    Axel L
    Ja, detsamma gäller bilen men ändå skulle ingen bygga en väg med så usla förhållanden med resonemanget att "det syns ju att det är skit så då får man köra långsamt".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kan problemet vara att man (bla. Trv) kombinerar gång och cykel-vägar när det, med de farter många av dagens cyklister kan (och vill) komma upp i, cykelpassagen borde dras i närheten av bilvägen (med dess lutningar och krav på höga hastigheter och att gångtrafikanter skall vara långt bort)?

Och handlar inte exemplen som nämnts mer om cykelpassager vid ombyggda järnvägsstationer, än om det jag tänker på när jag hör ordet cykelbana (som är sådana jag nämnt i annat inlägg)?

Jag ser på streetview att det finns cykelställ på båda sidor om stationen, så en fråga är varför en stationsombyggnad behöver möjliggöra en ny cykelpassage som kanske inte finns idag (eller som inte tillåter samma hastigheter som idag).
    Ett svar kan självklart vara att samhället vill satsa på cykelåkande av t.ex. miljöskäl, men då borde man ju titta förutsättningslöst på hur flödena genom Nyköping går, och vilka cykelstråk/cykelbanor som borde byggas och var (och då kanske inte stationen är bästa passagen).
    Motsvarande frågor kanske bör ställas om Burlöv, hur var det innan, och vad vore bästa lösningen?
    1. Man ska alltid skilja cykeltrafik från gångtrafik. Punkt. Det är två helt olika trafikslag med helt olika trafikregler och helt olika fysiska förutsättningar. Att tvångsmässigt samplanera för gångtrafik och cykeltrafik är dömt att misslyckas. Då får man trafikmiljöer där gångtrafikanter är otrygga och cykeltrafikanter riskerar att skadas.

2. Cykelpassage är egentligen en juridisk term, liksom cykelbana, men det som avses i denna diskussioner är cykelförbindelser som passerar järnvägsstation i tunnel - vardagsspråkligt sett "cykelpassager".

3. Det går en tunnel under västra änden av perrongen. Jag vet inte om man kan cykla i den. Den nya cykelförbindelsen under järnvägen ingår i en större förbindelse, från Industrigatan i stadsdelen sydväst om stationsområden till Norra bangårdsgatan i stadsdelen norr om stationsområdet och vidare upp mot sjukhuset. Närmaste möjligheterna för cykeltrafik från den västra stadsdelen att korsa järnvägen är 600 meter söderut (Västerleden-Västra storgatan) eller 900 meter västerut (trång gångfålla över tre spår). Vad Burlöv beträffar så är det inte platsen som är problemet utan den tvångsmässiga samlokaliseringen av gångtrafik och cykeltrafik eftersom man anser att det rör sig om ett enda homogent trafikslag "gång- och cykeltrafik". Det blir bara heltokigt när man projekterar cykelbanor utefter gångtrafikens förutsättningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

2. Cykelpassage är egentligen en juridisk term, liksom cykelbana, men det som avses i denna diskussioner är cykelförbindelser som passerar järnvägsstation i tunnel - vardagsspråkligt sett "cykelpassager".

Det finns sedan 2014 två snarlika begrepp, cykelpassage och cykelöverfart, men som innebär helt olika ansvarsfördelningar för trafiksäkerheten.

https://korkortonline.se/teori/passager/

https://ntf.se/fragor-och-svar/lagar...cykeloverfart/

http://www.trafiksakerhet.se/cykelpa...ykelloverfart/

/Bobo, som i ett infrastrukturprojekt upplevt hur väghållaren definierade om cyklisternas situation när det tillgängliga utrymmet inte räckte till för den säkrare utformning, varvid i stort sett alla skyddsaspekter för cyklisterna försvann. Inga skyltar, inga målningar i gatan, inga krav på siktförhållanden, inga krav på att undvika en rörig trafikmiljö med flera samtidigt distraherande händelser som drar bilförarnas uppmärksamhet från korsande cyklister, inga krav på geometrier etc.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

1. Man ska alltid skilja cykeltrafik från gångtrafik. Punkt. Det är två helt olika trafikslag med helt olika trafikregler och helt olika fysiska förutsättningar. Att tvångsmässigt samplanera för gångtrafik och cykeltrafik är dömt att misslyckas. Då får man trafikmiljöer där gångtrafikanter är otrygga och cykeltrafikanter riskerar att skadas.

3. Det går en tunnel under västra änden av perrongen. Jag vet inte om man kan cykla i den. Den nya cykelförbindelsen under järnvägen ingår i en större förbindelse, från Industrigatan i stadsdelen sydväst om stationsområden till Norra bangårdsgatan i stadsdelen norr om stationsområdet och vidare upp mot sjukhuset. Närmaste möjligheterna för cykeltrafik från den västra stadsdelen att korsa järnvägen är 600 meter söderut (Västerleden-Västra storgatan) eller 900 meter västerut (trång gångfålla över tre spår). Vad Burlöv beträffar så är det inte platsen som är problemet utan den tvångsmässiga samlokaliseringen av gångtrafik och cykeltrafik eftersom man anser att det rör sig om ett enda homogent trafikslag "gång- och cykeltrafik". Det blir bara heltokigt när man projekterar cykelbanor utefter gångtrafikens förutsättningar.
    Till fråga 3. Nej, det är inte cykling i dagens trånga lilla gångtunnel från perrongen. Cykla förbi görs på Brunnsgatan, eller långt bort åt väster, över spåren. Fast med den nya Västra passagen kommer väl flera att använda den istället.

https://www.google.se/maps/@58.75474...!3m1!1e3?hl=sv
    https://nykoping.se/contentassets/fd...april_2018.jpg

En annan film från kommunen: https://www.youtube.com/watch?v=hu0MWwSpHX8

Senast redigerat av Ville den 2022-06-22 klockan 11:07:27.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Till fråga 3. Nej, det är inte cykling i dagens trånga lilla gångtunnel från perrongen. Cykla förbi görs på Brunnsgatan, eller långt bort åt väster, över spåren. Fast med den nya Västra passagen kommer väl flera att använda den istället.
    https://www.google.se/maps/@58.75474...!3m1!1e3?hl=sv
    https://nykoping.se/contentassets/fd...april_2018.jpg
    En annan film från kommunen: https://www.youtube.com/watch?v=hu0MWwSpHX8
    (om väderstreck: enligt kartor går dagens spår förbi Nyköping väst-nord-väst respektive ost-nord-ost)
    Svaren ovan verkar väldigt rimliga, och min slutsats är då att gångtunneln under spåren (som väl i första hand skall betjäna resenärer som skall till plattformarna) borde inte användas för cykeltrafik. Vill någon som kommer med cykel norrifrån ta en buss (från resecentrum söder om spåren) så bör den parkera cykeln norr om spåren och gå genom gångtunneln till bussarna. För cyklister som inte skall till resecentrum bör cykelbanor läggas på andra ställen, t.ex. Brunnsgatan. Tycker jag, fast jag inte alls är insatt i alla behov.

För detta att blanda gångtrafikanter på väg till tåg, kanske med resväskor, med cyklister på väg till jobbet kan inte bli bra. Där håller jag med Martin.

Vad gäller passager från västra stadsdelen över TGOJ-banan så finns det ju 2 olika gångbroar norr om Västerleden som bör gå att utnyttja, dock får man leda cykeln på de broarna. Men, den trafiken får ju inget bättre genom undergångarna under SJ-banan vid nya resecentrat, utan en sådan led borde kunna ordnas på annat sätt, separerat från resecentrums utbyggnad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    /Bobo, som i ett infrastrukturprojekt upplevt hur väghållaren definierade om cyklisternas situation när det tillgängliga utrymmet inte räckte till för den säkrare utformning, varvid i stort sett alla skyddsaspekter för cyklisterna försvann. Inga skyltar, inga målningar i gatan, inga krav på siktförhållanden, inga krav på att undvika en rörig trafikmiljö med flera samtidigt distraherande händelser som drar bilförarnas uppmärksamhet från korsande cyklister, inga krav på geometrier etc.
    Jag har varit med om att i ett tidigt skede så meddelade Trafikverket med bestämdhet att inga riktlinjer för infrastrukturens utformning fick finnas eftersom Trafikverket inte får arbeta efter andra styrdokument än VGU. Sedan i projekteringsskedet visade det sig att Trafikverkets projektledare inte hade läst VGU utan beställt något enligt "så här har vi alltid gjort"-principen vilket skilde sig kraftigt från VGU. Målet var inte längre att genomföra det som stod i åtgärdsvalsstudien utan att istället bygga enklast möjliga anläggning till lägsta möjliga kostnad och det fick gärna bli mycket pengar över jämfört med ursprunglig budget.

VGU är ett dokument som man kan använda för att avfärda alla kritiska synpunkter i förvissningen om att ingen ändå vet vad som står där och skulle någon mot förmodan ha läst VGU så kan man peka på den lilla brasklappen om att avsteg alltid kan göras "efter Beställarens godkännande".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

VGU är ett dokument som man kan använda för att avfärda alla kritiska synpunkter i förvissningen om att ingen ändå vet vad som står där och skulle någon mot förmodan ha läst VGU så kan man peka på den lilla brasklappen om att avsteg alltid kan göras "efter Beställarens godkännande".

Jo, så är det!

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Jag har varit med om att i ett tidigt skede så meddelade Trafikverket med bestämdhet att inga riktlinjer för infrastrukturens utformning fick finnas eftersom Trafikverket inte får arbeta efter andra styrdokument än VGU. Sedan i projekteringsskedet visade det sig att Trafikverkets projektledare inte hade läst VGU utan beställt något enligt "så här har vi alltid gjort"-principen vilket skilde sig kraftigt från VGU. Målet var inte längre att genomföra det som stod i åtgärdsvalsstudien utan att istället bygga enklast möjliga anläggning till lägsta möjliga kostnad och det fick gärna bli mycket pengar över jämfört med ursprunglig budget.

Förr fanns det järnvägsrelaterade dokument som tog upp ganska mycket om hur vägen ska utformas i en plankorsning. Detta har numer flyttats till VGU. I ett plankorsningsprojekt som jag arbetar i fick det till följd att vi visserligen ser till att vägen korsar vinkelrät och med vettig vägprofil, men omedelbart intill ansluter vägens raklinje i skarpa kurvor för att sedan ansluta mot den väg som tidigare korsat i en ganska sned vinkel.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag vet nästan inget om cykelvägar, men blir nyfiken på din fråga.

Vilka cykelvägar förväntas Trafikverket bygga, och vilka andra instanser bygger cykelvägar?

Jag kommer på några rena cykelvägar jag tror sett, och blir nyfiken på vem som byggt dem:
    - Visby - Tofta, väg 140
    - Öland väg 136, bitar norr om Köpingsvik upp emot Föra, respektive söder Borgholm, trakterna av Halltorp
    - väg 293, Falun - Ängesgårdarna
    - väg 72, Uppsala (korsningen vid Stenhagen) - Vänge

Vilka exempel finns det på cykelvägar som Trafikverket byggt?
    Nu har jag inte kollat alla dina exempel. Men den längs väg 140 på Gotland är en oseparerad gång- och cykelväg, enligt NVDB 3,5 meter bred. Alltså precis lika bred som ett körfält för motorfordon. Där förväntas fotgängare och cyklister samsas i dubbelriktad trafik. En snabb titt på Google maps ger också att det inte finns några hastighetssäkrade passager. Troligen är alla dina exempel gång- och cykelvägar.

Citat Ursprungligen postat av Axel L

Hälsningar
    Axel L
    Jättekonstigt argument. Det är väl inte motorfordonstrafik heller? Även fast en trafikant gör fel ska det ju inte drabba den trafikanten som gör rätt. Om A inte anpassar hastigheten så ska inte B drabbas, vilket kan bli konsekvensen i ditt exempel. Det är ju bl a därför det finns massiva avåkningszoner vid påfarter, avfarter och annan förlåtande infrastruktur för motorfordon. Enligt VGU är siktkravet minst 35 meter för en cyklist.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Nu har jag inte kollat alla dina exempel. Men den längs väg 140 på Gotland är en oseparerad gång- och cykelväg, enligt NVDB 3,5 meter bred. Alltså precis lika bred som ett körfält för motorfordon. Där förväntas fotgängare och cyklister samsas i dubbelriktad trafik. En snabb titt på Google maps ger också att det inte finns några hastighetssäkrade passager. Troligen är alla dina exempel gång- och cykelvägar.
    Finns det överhuvudtaget lagrum för att uppföra en väg som får användas av cyklister men inte alls av gångtrafikanter?

En påbjuden cykelväg får även användas av gående. Omvägen skulle möjligen vara att istället förbjuda både motorfordonstrafik och gående.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

(Hur raderar man ett inlägg?)

Senast redigerat av Anders Norén den 2022-06-22 klockan 20:38:51.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Finns det överhuvudtaget lagrum för att uppföra en väg som får användas av cyklister men inte alls av gångtrafikanter?

En påbjuden cykelväg får även användas av gående. Omvägen skulle möjligen vara att istället förbjuda både motorfordonstrafik och gående.
    Man kan förbjuda gångtrafik med lokal trafikföreskrift. En åtgärd som används väldigt sparsamt - mest på busstationer skulle jag gissa - och som eventuellt skulle kunna anses strida mot regeringsformen om den användes för frikostigt. Omöjlig att övervaka dessutom.

Det ett enda sättet att förhindra att gående använder cykelbanan mer än nödvändigt är att bygga en användbar gångbana. Det är inte kärnkirurgi, bara oerhört svårt att begripa för den som sitter fast i GC-tänket.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

(Hur raderar man ett inlägg?)
    Det går inte men man kan ändra text genom redigera, inom en timme , som du gjort.
    Alternativt be moderator ta bort inlägget.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •