Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Godsvagnar på väg mot nya öden idag

  1. #1
    Passagerare Mattias Es avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    208

    Godsvagnar på väg mot nya öden idag

    Idag drog Green Cargo fram de Hirrs-vagnar som i flera år stått uppställda i skogen på gamla linjen mellan Tillberga och Tortuna.
    Man körde tre vändor med T44 310 mellan Tillberga och Västerås västra och jag passade på att fota den andra vändan.


    Tillberga. Vy mot gamla linjen i riktning mot Tortuna.


    Infartssignalen till Tillberga passeras.


    Tåg 65000 vid Hubbo, mellan Tillberga och Västerås norra.


    Tåget rullar vidare mot Västerås västra, där vidare öden väntar för godsvagnarna.

    /Mattias


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 521

    Sv: Godsvagnar på väg mot nya öden idag

    Frågan blir ju då vad som väntar? En annan fråga är varför de stått och skräpat?


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    917

    Sv: Godsvagnar på väg mot nya öden idag

    Gissningar på dina frågor.

    1. Skrot eller ombyggnad till containervagnar
    2. Det fanns inget gods att köra med dessa vagnar men man ville vänta och se.

    Det finns och funnits några andra skogslager av denna typ av vagnar bl.a. i Mora och Sveg.

    Mvh/Alex

    Mvh/Alex

    Senast redigerat av Alex den 2018-04-28 klockan 20:15:29.

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 399

    Sv: Godsvagnar på väg mot nya öden idag

    Citat Ursprungligen postat av Mattias E Visa inlägg
    Idag drog Green Cargo fram de Hirrs-vagnar som i flera år stått uppställda i skogen på gamla linjen mellan Tillberga och Tortuna.
    Man körde tre vändor med T44 310 mellan Tillberga och Västerås västra och jag passade på att fota den andra vändan.

    /Mattias
    Vilken sorts trafik (vilken last) har denna typ av vagnar tidigare använts till?


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 876

    Sv: Godsvagnar på väg mot nya öden idag

    Det har körts det mesta som exempelvis pappersmassa, returpapper , sågat virke , sillburkar av glas och mycket annat. Nackdelen med dessa vagnar är dels de besvärliga dörrarna (4 på varje sida som är svåra att hantera) och dels att de rymmer mindre per tågmeter än de numera vanliga 4 axliga täcka vagnar som de har ersatts av. Men det har varit klokt att spara dessa då de har väldigt bra underreden och säkert kommer att byggas om till billiga och bra containervagnar!


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    40

    Sv: Godsvagnar på väg mot nya öden idag

    Är det okej att stå på plattformen på sista vagnen under tågfärd?


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 766

    Sv: Godsvagnar på väg.

    Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Gissningar på dina frågor.

    1. Skrot eller ombyggnad till containervagnar
    2. Det fanns inget gods att köra med dessa vagnar men man ville vänta och se.

    Det finns och funnits några andra skogslager av denna typ av vagnar bl.a. i Mora och Sveg.

    Mvh/Alex

    Mvh/Alex
    Bör vara billigare med två tvåaxliga timmervagnar litt Lnps ombyggda från brukbara vagnar utan framtid jämfört med att hyra Sgns-vagnar med monterade bankar och stakar.
    När man ändå är i ombyggnadstagen kanske en ökning av axellasten till 25 ton kan betala sig. En vagn med lång hjulbas påverkar banan mindre än en tvåaxlig boggi med 1,8 m axelavstånd vid samma axellast.




    Denna typ av fjäderupphängning används bl a på litt Laagrs-w.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 876

    Sv: Godsvagnar på väg.

    Vad gäller virkestransporter (och det mesta annat också.....) är det också frågan om att få med så mycket last som möjligt per tågmeter och då är ofta boggievagnar bättre. Och det är inte säkert att lång stel hjulbas är bättre än boggie som är rörlig. Detta märker man inte minst vid växling på kurvspår där ofta boggievagnar slinker lätt förbi utan gnissel och oljud medan 2 axliga verkar slita rejält på fläns och räls.....Men som du säker så är det säkert en fördel viktmässigt att ha axlarna så långt från varandra som möjligt!


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •