Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Orange i Ådalen (4 bilder)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Orange i Ådalen (4 bilder)

Sommaren 2003 fanns det fortfarande hela 11 orange Rc4 i trafik! En hel del av dem hittade upp till mina dåvarande jaktmarker.

Rc4 1279 med ett tomt ståltåg i kroken rullar sakta fram genom sommarlandskapet vid Östnyland strax utanför Sollefteå den 6 juli 2003. Sol, värme, kreosotdoft, skarvspår, vägövergång med tickande reläkur och rallarrosor. Sommar och charm så det räcker och blir över!

Rc4 1284 i Sollefteå den 30 juli 2003.

Rc4 1296 vid Hjälta med tomtimmer mot Långsele den 10 augusti 2003.

Rc4 1296 och 1294 på väg norrut vid Österflo med tomstålet på kvällen den 16 augusti 2003. Till vänster ovanför första loket skymtar bron som föregående bild togs från. 1296 kom upp via Ådalsbanan på andra sidan älven en stund tidigare och i Långsele kopplades 1294 till.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Orange i Ådalen (4 bilder)

Vilka fina bilder! Färgglada lok I svenskt sommarlandskap fast just på järnvägen ska det ju inte vara så grönt....

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Vilka fina bilder! Färgglada lok I svenskt sommarlandskap fast just på järnvägen ska det ju inte vara så grönt....
    Mycket kommer att förändras i och med spårbytet i sommar/höst Västeraspby-Långsele! Fina bilder!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Järnvägsingenjörn Visa inlägg
    Mycket kommer att förändras i och med spårbytet i sommar/höst Västeraspby-Långsele! Fina bilder!
    Har det gjorts geotekniska undersökningar av banan Sollefteå-Långsele sedan banöverbyggnaden till synes kanade av bankroppen under ett lastat timmertåg häromåret?

Min fåtöljanalys blev att fullgott spår av modent slag inte räcker om underbyggnaden fortfarande är gjord för lätta tåg med stax 14 ton och låg stvm, som när banan byggdes med spade och skottkärra vid förra sekelskiftet. Ut med några tusentons timmertåg med stax D på det när marken är vattenmätare så blir det diket igen. Kanske...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Har det gjorts geotekniska undersökningar av banan Sollefteå-Långsele sedan banöverbyggnaden till synes kanade av bankroppen under ett lastat timmertåg häromåret?

Min fåtöljanalys blev att fullgott spår av modent slag inte räcker om underbyggnaden fortfarande är gjord för lätta tåg med stax 14 ton och låg stvm, som när banan byggdes med spade och skottkärra vid förra sekelskiftet. Ut med några tusentons timmertåg med stax D på det när marken är vattenmätare så blir det diket igen. Kanske...
    Jag är inte med i projektet så jag har inga exakta svar. Men jag har hört att man har utfört stabilitetshöjande åtgärder på flera sträckor, samt att man höjer spårprofilen uppemot flera decimeter för att öka bärigheten.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •