Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Männen på taket

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Männen på taket

Okänd fotograf, samling Greger L

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Männen på taket

Bör väl handla om anpassning av X1 3015 för testerna inför X2 generationen. Början av 80-talet? Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Bilden är från 1971 så gissningsvis är det åtgärder/reparationer efter olyckan i Skavstaby 1969(där 3015 var inblandad)

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Greger Larsson Visa inlägg
    Bilden är från 1971 så gissningsvis är det åtgärder/reparationer efter olyckan i Skavstaby 1969(där 3015 var inblandad)
    Är bilden från 1971 så kan det inte ha något med Skavstaby-olyckan att göra, då höghastighetsproven ägde rum 1970, d v s mellan Skavstaby och tillfället då den här bilden togs.

Mer sannolikt är det i så fall något relaterat till höghastighetstesterna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På 70-talet användes en X5 ombyggd till X15 för höghastighetstesterna.
    http://www.jarnvag.net/vagnguide/x5

Senast redigerat av Gåård den 2018-04-29 klockan 06:49:25.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Är bilden från 1971 så kan det inte ha något med Skavstaby-olyckan att göra, då höghastighetsproven ägde rum 1970, d v s mellan Skavstaby och tillfället då den här bilden togs.

Mer sannolikt är det i så fall något relaterat till höghastighetstesterna.
    Aha, testerna var så pass tidigt. Ja, då har ni säkert rätt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ber om ursäkt att det var jag som var ett decennium fel i första svaret. Har också kollat och höghastighetsproven med X1 3015 var 1970 och inte 1980 som jag surrade om. Mvh/Alex

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Mannen på taket hoppar i sjön Länk

25 kV i tråden och nära att träffa ett brofundament.

Länk med text och video

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gåård Visa inlägg
    På 70-talet användes en X5 ombyggd till X15 för höghastighetstesterna.
    http://www.jarnvag.net/vagnguide/x5
    Enligt vagnguiden på Järnväg.net så blev provtågets öde att 'X15-tåget skrotades efter avslutade tester'. Är det möjligen bekant varför man gjorde detta? Var det något man rutinmässigt gjorde med prototyper? Kunde man inte istället ha skänkt tågsättet till Järnvägsmuseet exempelvis? Det tågsättet var ju en historiskt viktig länk i framtagandet av våra svenska X2-snabbtåg! 😊👍

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

http://www.samlingsportalen.se/getit...m_KBDB14167_01

Jag hittade en annan bild på Samlingsportalen där X1 3015 och 3033 tycks ha försatt sig i en knepig situation i Kallhäll.
    Fotograferad 1969-06-04. Mvh/Alex

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Enligt vagnguiden på Järnväg.net så blev provtågets öde att 'X15-tåget skrotades efter avslutade tester'. Är det möjligen bekant varför man gjorde detta? Var det något man rutinmässigt gjorde med prototyper? Kunde man inte istället ha skänkt tågsättet till Järnvägsmuseet exempelvis? Det tågsättet var ju en historiskt viktig länk i framtagandet av våra svenska X2-snabbtåg! 😊👍
    Det liknar ju frågan om man skall spara lite udda lok- och vagntyper, eller om man skall spara de mer alldagliga (kanske lite yngre).
    Jag tycker man skall i första hand skall spara tidstypiska och vanligt förekommande typer (hellre en Rc än en Rb t.ex.), och det bör ju vara ett fordon som är så lätt som möjligt att få i ett trevligt och användbart skick.
    Jag gissar att X15 inte hade normal inredning för resenärer överallt utan att det var plats för mätinstrument och annat som inte alls finns i ett normalt tåg. Vill man spara något sådant så kan det för mig räcka med bilder av inredningen.
    Så det hade varit roligare att spara en X5 än en X15, men även X5 var väl för svår att spara i körbart skick.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Gissningsvis var X15 så pass kraftigt ombyggd att tågsättet knappast var representativt varken för X2 eller X5. Det finns gränser även för vad Järnvägsmuseet kan spara på.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Gissningsvis var X15 så pass kraftigt ombyggd att tågsättet knappast var representativt varken för X2 eller X5. Det finns gränser även för vad Järnvägsmuseet kan spara på.

Ja, så var det kanske. Men det känns ändå lite trist att man skrotade fordonet; hade det inte funnits någon stick någonstans där man kunnat förvara X15-sättet?

PS. Tack för din fina bild av X15 på Cst hösten år 1984. Vad står det för övrigt på den blå dekalen med den vita texten under frontrutorna egentligen? Jag kan bara se de tre sista orden '... GO BY TRAIN' men du kan kanske förstora upp din originalbild och fylla i resten?! Var det här något budskap från ASEA? Det kan ju knappast ha placerats i fronten utan någon - officiell - anledning! 😊👍

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Vad står det för övrigt på den blå dekalen med den vita texten under frontrutorna egentligen? Jag kan bara se de tre sista orden '... GO BY TRAIN' men du kan kanske förstora upp din originalbild och fylla i resten?! Var det här något budskap från ASEA? Det kan ju knappast ha placerats i fronten utan någon - officiell - anledning! 😊👍
    Det stod väl "Use your brain go by train" om jag minns rätt. Den där hade en hel del av oss på bilens bakruta då. Att den skulle sitta på X15 också tror jag inte alls har någon officiell anledning - det var nog snarare ett lokalt initiativ från testpersonalen.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Det stod väl "Use your brain go by train" om jag minns rätt. Den där hade en hel del av oss på bilens bakruta då. Att den skulle sitta på X15 också tror jag inte alls har någon officiell anledning - det var nog snarare ett lokalt initiativ från testpersonalen.
    Jag förknippar denna slogan med "Tågets dag", som var hösten 1984 (?), men det kan ju vara så att det var i den veva jag såg den första gången. Det var då man fick en resa på sin födelsedag.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

För att återgå till början av tråden och lite ytterligare kompletteringar angående X1 3015, så var det så att den inte var inblandad i olyckan i Skavstaby som jag skrev. Däremot åkte den genom en stoppbock i Kallhäll i juni 1969, reparerades samma år, men kom inte tillbaka till SL-trafiken utan användes under 1970 av för höghastighetsprov. Proven avslutades vid nyåret 70/71 och den återgick i SL-trafik. Dock kvarstod tågets högre utväxling under första halvåret 1971 och den användes då bara mellan Södertälje och Gnesta. Ytterligare några år senare växlades A- och B-delarna mellan X1 3015 och 3042. Vad som föranledde detta har jag inte hittat någon uppgift om.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Lite längre upp i tråden har jag också en länk till bild på Samlingsportalen när det gäller incidenten i Kallhäll 4 juni 1969.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •