Ursprungligen postat av
Anders Norén
Din sista mening är nyckeln: "svårt att passa in det i resten av Öresundstågssystemet". Problemet är att man sitter fast i att banan bara ska trafikeras av ett enda tågsystem, att man tänker sig lösa både kortväga och långväga förflyttningar med samma tåg. Och när det inte går så är det de kortväga förflyttningarna man offrar, trots att den tågmodell man kör egentligen är ett förvuxet pendeltåg som inte är tänkt för längre resor än 30-60 minuter. (Öresundstågen var, som bekant, tänkta att inte gå längre ut än Odense, Helsingör, Helsingborg och Kristianstad.)
Fick jag önska fritt så skulle jag föreslå att man släpper de här idéerna att öresundstågen ska vara fjärrtåg utan låter dem vara regionaltåg som stannar på de större stationerna med lagoma mellanrum. Mjölkpallarna hanteras av lokaltågen. Behovet av snabba förbindelser mellan ändpunkterna hanteras av riktiga fjärrtåg med ett fåtal stopp.
Nu är jag förstås medveten om att BKB, likt många andra järnvägar i Sverige, har exakt så mycket trafik som banan rymmer och att varje avsteg från ett enhetligt tågsystem med fasta minuttal och enhetliga uppehållsmönster skulle kräva att man börjar plocka bort avgångar och helt enkelt sänker kapaciteten. Jag tycker bara att man kastar ut barnet med badvattnet när fokuset är på ändpunktsresandet. Låt tågen i Blekinge i första hand vara regionaltåg för regionala resor inom Blekinge. Bygg gärna ut järnvägen för högre kapacitet, men inte om det innebär att förutsättningarna för lokal och regional trafik försämras.