I förra delen åktes det spårvagn i Katowice! Hade som mål att försöka åka allt som jag inte åkte tidigare, men det tar tid i ett stort spårvägsnät! Följ med på en linjekarta här.

Tidigare delar:
[1] Västerås - Bydgoszcz
[2] Bydgoszcz - Toruń
[3] Katowice I

I förra delen slutade vi vid Chorzów Bałtycka. Efter det tog jag en promenad till Zgoda Skrzyżowanie för att spana in lite fotoställen. Tyvärr var inte ljuset det bästa så det blev inte så många bilder värda att visa.

Efter det åkte jag med linje 9 till Nowy Bytom, hållplats Huta Pokój, där det finns en del större industri kvar.

Efter det fortsatte promenaden längs med linje 9, först upp till Osidle Kaufhaus...

...för att slutligen hamna vid Chebzie Pętla. Pga banarbete så var linje 11 busersatt, så det var ingen större rörelse här.

Men vad gör väl det, när man kan njuta av en mer diggabel rondellhund

Efter en litet stopp vid Chebzie Pętla fortsatte färden längs linje 1.

Gjorde ett litet uppehåll vid Ruda Południowa för snabbare måltid och spana in resterna av linje 18. Tror den lades ner runt 2013.

Och från Ruda Południowa blev det sedan promenad längs linje 1 bort till Zaborze Pętla. Spåren kunde både vara såhär fint...

...eller såhär, som vid en då ännu oöppnad hållplats.

Under en glasspaus (det var ~20C grader varmt, och jag hade tjocka vinterjackan med mig ) passerade en och annan spårvagn.

Efter glasspausen tog jag mig till Zabrze, för att åka på linje 3. Tiden började dock bli knapp, och insåg att jag inte skulle hinna åka hela linje 3. Så efter en snabb åktur åkte jag mot Bytom, för att hinna åk linje 38.

Sist jag åkte linje 38 var det en helt annan typ av fordon på linjen Det är vagnar liknande dessa som har köpts in till Woltersdorf spårväg utanför Berlin. Denna är i tvåriktningsutförande.

Efter en åktur på linje 38 började mörkret komma, och jag behövde ta mig tillbaka till hotellet ute i Sosnowiec. Men först ett stopp på Katowice Glowny.

Allt är inte fridfullt och lugnt i dessa tider, så även om det inte syns så mycket på mina bilder, så var det stora tält uppställda utanför centralstationen i Katowice, och i en halvöppen dörr inne på stationen kunde man se en stor sovsal med massor av sängar utställda. Och precis när jag var där såg jag att ett 4-5 timmar sent tåg skulle avgå, undrade vad det var för något, så gick och kikade. Tåget var fullt med kvinnor och barn...

Putins krig är svårt att inte tänka på i dessa tider, men vi fortsätter kika på lite spår nästa dag, nu norr om Sosnowiec. Hade inte så lång tid på mig denna dag, så det fick bli rätt lokalt runt Sosnowiec som utforskades denna gång. På bilden syns det som tidigare var linje 25 till Wojkowice. Linjen lades ner 2006. Vi befinner oss i Będzin, hållplatsen närmast är Muzeum.

Efter en liten åktur hamnade jag vid Osiedle Zamkowe Pętla, där en stor vagnhall ligger.

Efter det tog jag mig tillbaka till spårvagnrondellen i Będzin, för att åka en sväng på linje 22, som jag tidigare inte åkt.

Väldigt diggabel linje, som går på enkelspår bredvid en större väg. Hastigheten var rätt hög, och vagnarna slängde åt alla håll. Och flög, det gjorde man nästan också!

När jag reste hade jag bara en lite utdaterad linjekarta, så missade att linje 22 vände redan vid Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy Pętla. Tydligen något banarbete som höll på, så det blev byte för alla resenärer här vid vändslingan, då bara linje 28 fortsatte bortom den (vändslinga saknades vid den tillfälliga ändhållplatsen). Hade velat åka till hållplatsen Manhattan och ta en bild, men tyvärr så kom jag bara till Reden och fick ge upp, ta en buss till Sosnowiec, checka ut från hotellet och ta mig mot nattåget

Men det tar vi i nästa del! Då blir det mer tåg igen och färre spårvagnar! Kom gärna med kommentarer eller rättelser så länge!
På återseende
//Jocke