Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: HBS Sm 210 (dansk skinnebus)

SJK-medlem Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

HBS Sm 210 (dansk skinnebus)

Söndagen den 12 juni körde MHVJ, Mariager - Handest Veteranjernbane, med sin skinnebus. En fordonstyp jag inte åkt i ordinarie trafik. Ett besök på museibanan var därför obligatoriskt.

Namn:  P1910094.jpg
Visningar: 673
Storlek:  324,8 KB
    Handest. Den otrafikerade infarten från Fårup, där DSB-tågen dundrar igenom. I förgrunden plankorsning med landsvägen Randers - Hobro. Handest stn finns i bakgrunden, vid Dannebrogen.

Namn:  P1910008.jpg
Visningar: 664
Storlek:  382,0 KB
    Dannebrogen är hissad, godset lastat, resenärer börjar dyka upp, och den åttacylindriga Frichs-dieseln spinner som en katt. Avgångstiden närmar sig.

Namn:  P1910023.jpg
Visningar: 676
Storlek:  269,3 KB
    Gods. Förr i tiden placerades gärna fisklådor på bagagehållaren, så slapp man fisklukten inne i vagnen.

Namn:  P1910016.jpg
Visningar: 664
Storlek:  261,2 KB
    Förarmiljö.

Namn:  P1910077.jpg
Storlek:  376,2 KB
    Handest station är under modernisering. Stationshuset är täckt av byggnadsställningar, plattformskanten är förnyad, och en kreatursfålla har byggts.

Namn:  P1910011.jpg
Storlek:  184,2 KB
    Resenärsmiljö.

Namn:  P1910026.jpg
Storlek:  132,0 KB
    Genom dörren skymtas slutsignalen.

Namn:  P1910028.jpg
Visningar: 669
Storlek:  118,7 KB
    En del fönster är öppningsbara.

Namn:  P1910043.jpg
Storlek:  223,9 KB
    Mariager. Hamnkran i bakgrunden.

Namn:  P1910055.jpg
Visningar: 666
Storlek:  367,2 KB
    Under uppehållet i Mariager kördes en tur till hållplatsen Lunddalen, och åter.

Så blev det skinnebus åter till Handest.

Länk till rälsbussinformation, på föreningens hemsida

Senast redigerat av Lennart Carlsson den 2022-06-14 klockan 12:55:21. Anledning: Lagt till länk.
    Hemstation: Triangeln

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: HBS Sm 210 (dansk skinnebus)

Mycket trevligt, tack!
    Väcker minnen. Jo jag åkte med dessa trevliga motorvagnar på ÖSJS och minnet lever kvar av den turen. Mittemot mig satt en dansk dame som rökte cigarr och stirrade på mig!
    Detta var innan de svenska rälsbussarna kommit i trafik på ÖSJS. Färden från Köbenhavn H gick med ett äldre lyntog av typ Mb. Frukosten intogs f ö på M/S Malmöhus!
    En trevlig tur, även om vädret var dåligt.

SJK-medlem Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Besc Visa inlägg
    Mycket trevligt, tack!
    Väcker minnen. Jo jag åkte med dessa trevliga motorvagnar på ÖSJS och minnet lever kvar av den turen. Mittemot mig satt en dansk dame som rökte cigarr och stirrade på mig!
    Detta var innan de svenska rälsbussarna kommit i trafik på ÖSJS. Färden från Köbenhavn H gick med ett äldre lyntog av typ Mb. Frukosten intogs f ö på M/S Malmöhus!
    En trevlig tur, även om vädret var dåligt.
    Föräldrarna hyrde sommaren 1969 en stuga i Lökken. En trevlig dagsutflykt hade ju kunnat varit VLTJ, som då fortfarande trafikerades med skinnebus. Begagnade fordon från nedlagda banor. Måste ha varit ett rullande rälsbussmuseum.

Men det visste ju inte en liten grabb.

Hemstation: Triangeln

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Lägg märke till skottkärran med tre backar öl (bild 2).
    I en sådan back fanns det plats för 50 flaskor (0,33 l) öl som stuvades liggande. En full back väger 42 kilo, stackars springpojkar! Skottkärran på bilden väger således inte mindre än 126 kilo.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Underbart! Detta är verkligen äkta dansk skinnebus!

Det där med fisklådor gjorde man likadant med även i Sverige. På de gamla Hilding Carlsson satt det likadana hållare där det kunde placeras såväl mjölkkannor som fisklådor. Och det finns bilder även på dessa är det är lastat med fisklådor.

Som många vet är ju dessa trevliga danska skinnebusser byggda med Hilding Carlssons rälsbussar som förebild

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •