Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ett loktåg som heter duga

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Ett loktåg som heter duga

Ett elva vagnar långt "Blå Tåget" mot Stockholm och Uppsala lämnar Hallsberg igår, den 27 april.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ett loktåg som heter duga

Jag såg tåget på avstånd ute på Västgötaslätten i går förmiddag. Hade blivit en vacker bild om jag fått upp mobilen i tid. Noterade då att Hector Rail är tillbaka med det slitna ljusblå Rc-loket men å andra sidan gör det väl inte så mycket om man ändå knölat in en grön vagn nästsist. Mvh/Alex

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag såg tåget på avstånd ute på Västgötaslätten i går förmiddag. Hade blivit en vacker bild om jag fått upp mobilen i tid. Noterade då att Hector Rail är tillbaka med det slitna ljusblå Rc-loket men å andra sidan gör det väl inte så mycket om man ändå knölat in en grön vagn nästsist. Mvh/Alex
    Ja, det där loket ser ju inte speciellt kul ut. Det fanns för övrigt flera gröna vagnar i gårdagens blåa tåg.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag försökte starta en liten diskussion om denna kombination för någon vecka sedan. Jag tillhör förstås Rc-lokens vänner men det ser lite sisådär ut med ett slitet lok i gammal målning och påklistrade loggor som drar ett prestigetåg som "Blå tåget". Jag fick då lite mothugg mer andemeningen att man "tager vad man haver" och bara det rullar och går så är det väl inget att klaga på.
    Personligen tycker jag ändå att helheten i vissa tåg är inte helt fel. Tag t.ex, tåget i bifogad länk och sätt in Rc 1046. Känns det OK? Mvh/Alex

http://railtube.info/2017/06/in-rhei...ion-db-museum/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Håller helt med dig! Ser väldigt sunkigt ut och förstör nästan hela idén med ett elegant tåg. 103:an i TEE är ytterligheten åt andra hållet. Stil och elegans som knappt skådats sedan dess. ÖBB:s Railjet är också bra exempel. Synd att SkJb:s hyrda silver/blå lok inte kunde användas längre.
    PS. Ingen tysk restaurang- eller barvagn med nuförtiden? De var ju också en del av elegansen. DS.

Senast redigerat av nisso den 2018-04-29 klockan 07:48:21.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av nisso Visa inlägg
    ...
    PS. Ingen tysk restaurang- eller barvagn med nuförtiden? De var ju också en del av elegansen. DS.
    Gissningsvis har detta att göra med det som nämns i denna tråd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den tyska barvagnen är ersatt med en annan barvagn ombyggd från en R7, så har det varit väldigt länge. Tror den tyska är under renovering.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det hade nog inte vart något problem att använda Vectron loken om man bara hade fortsatt hyra dom och hade ett eget tillstånd. Men ny tappade man tillståndet och fick hyra en operatör som drar tåget åt dom.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •