Då dagarna börjar bli längre har rätta tiden kommit för att åka tåg över Hardangervidda. Bergen blir det självklara resmålet. Samma tidszon som Stockholm men en timme senare solnedgång. En resa mot ljuset.
NSB, som inte längre heter NSB utan Vy, är noga med att markera på vagnssidorna vad det är frågan om.
BFWL1 i (på) Ål.
Just BFWL1 är lite speciell. Vintertid en vagn för skidor och stort bagage, sommartid en vagn för cyklar och stort bagage. Nattetid därtill till hälften liggvagn. Den är dessutom tågets snabbaste vagn med sth 200 km/h. Den tycks medfölja alla tåg i ett exemplar. Övriga lite finare norskbyggda vagnar har sth 160 km/h. För övrigt en hastighet som tåget aldrig kommer i närheten av.
Stort insteg i BFWL1.
Efter 30 mils åkning från Oslo når man banans högsta höjd.
I (på) Finse är luften fräsch men tunn.
En annan egenhet med tågen på denna bana är att utsikten i motsats till i Sverige kan fotograferas med gott resultat genom tågfönstret.
Tvättade fönster på Bergensbanen.
Från Finse kan f.ö. rapporteras att isen ännu ligger på fjällsjöarna. Detta visar jag dock inte på bild. Det handlade ju faktiskt om en sommarresa.
Framme i Bergen kommer man in i den magnifika banhallen med sin välkomnande hälsning.
Något av Antwerpenkänsla vid ankomsten till Bergen.
Om man däremot skulle anlända med flyg till samma stad hälsas man med den här lite underfundiga frågan.
Mötande text utanför den nybyggda (2017) terminalbyggnaden på Bergens flygplats.
Nå, var inte rädd, jag kom med tåg och jag reste hem med tåg. Däremot förlängdes den lokala spårvägen, Bybanen, till flygplatsen år 2016. En tur med Bybanen är ett måste för sanna spårdiggare vid besök i Bergen. Banan börjar vid Byparken och första stopp är vid Bergen stasjon.
Banan är en imponerande anläggning med oerhört tät trafik. "Du er nemlig aldri for sen til Bybanen, du er bare tidlig ute til neste", som driftbolaget själv uttrycker det. Bybanen har 27 hållplatser och är 2 mil lång. I november öppnas förresten ännu en linje som kommer att gå via Haukelands sykehus, största sjukhuset i stan.
En annan bana som är ännu mer känd är ju den som tar en upp de 330 meterna till Fløyen. Den måste man också åka, även om man inte är spårdiggare.
Fløyenbanens bergstation.
Bergen erbjuder givetvis annat också. Men då lämnar vi spårområdet och det är en annan historia.
Språklektion på anslag i banhallen i Bergen.