Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Med tåget till Bergen.

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Med tåget till Bergen.

Då dagarna börjar bli längre har rätta tiden kommit för att åka tåg över Hardangervidda. Bergen blir det självklara resmålet. Samma tidszon som Stockholm men en timme senare solnedgång. En resa mot ljuset.

NSB, som inte längre heter NSB utan Vy, är noga med att markera på vagnssidorna vad det är frågan om.
    Namn:  8 BFWL 1 vids Ål.jpg
Visningar: 984
Storlek:  244,6 KB
    BFWL1 i (på) Ål.

Just BFWL1 är lite speciell. Vintertid en vagn för skidor och stort bagage, sommartid en vagn för cyklar och stort bagage. Nattetid därtill till hälften liggvagn. Den är dessutom tågets snabbaste vagn med sth 200 km/h. Den tycks medfölja alla tåg i ett exemplar. Övriga lite finare norskbyggda vagnar har sth 160 km/h. För övrigt en hastighet som tåget aldrig kommer i närheten av.
    Namn:  6 BFWL 1 närbild.jpg
Visningar: 992
Storlek:  139,3 KB
    Stort insteg i BFWL1.

Efter 30 mils åkning från Oslo når man banans högsta höjd.
    Namn:  9 Finse 1222.jpg
Visningar: 972
Storlek:  263,7 KB
    I (på) Finse är luften fräsch men tunn.

En annan egenhet med tågen på denna bana är att utsikten i motsats till i Sverige kan fotograferas med gott resultat genom tågfönstret.
    Namn:  7 Naturen genom fönstret.jpg
Visningar: 987
Storlek:  186,5 KB
    Tvättade fönster på Bergensbanen.

Från Finse kan f.ö. rapporteras att isen ännu ligger på fjällsjöarna. Detta visar jag dock inte på bild. Det handlade ju faktiskt om en sommarresa.

Framme i Bergen kommer man in i den magnifika banhallen med sin välkomnande hälsning.
    Namn:  4 Bergen stasjon.jpg
Visningar: 995
Storlek:  212,3 KB
    Något av Antwerpenkänsla vid ankomsten till Bergen.

Om man däremot skulle anlända med flyg till samma stad hälsas man med den här lite underfundiga frågan.
    Namn:  1 Flygplatsen.jpg
Visningar: 977
Storlek:  182,2 KB
    Mötande text utanför den nybyggda (2017) terminalbyggnaden på Bergens flygplats.

Nå, var inte rädd, jag kom med tåg och jag reste hem med tåg. Däremot förlängdes den lokala spårvägen, Bybanen, till flygplatsen år 2016. En tur med Bybanen är ett måste för sanna spårdiggare vid besök i Bergen. Banan börjar vid Byparken och första stopp är vid Bergen stasjon.
    Namn:  2 Bybanen.jpg
Visningar: 965
Storlek:  96,3 KB

Banan är en imponerande anläggning med oerhört tät trafik. "Du er nemlig aldri for sen til Bybanen, du er bare tidlig ute til neste", som driftbolaget själv uttrycker det. Bybanen har 27 hållplatser och är 2 mil lång. I november öppnas förresten ännu en linje som kommer att gå via Haukelands sykehus, största sjukhuset i stan.

En annan bana som är ännu mer känd är ju den som tar en upp de 330 meterna till Fløyen. Den måste man också åka, även om man inte är spårdiggare.
    Namn:  Bergen.jpg
Visningar: 975
Storlek:  128,7 KB
    Fløyenbanens bergstation.

Bergen erbjuder givetvis annat också. Men då lämnar vi spårområdet och det är en annan historia.
    Namn:  5 Stopp. Sjå. Lytt..jpg
Visningar: 993
Storlek:  147,3 KB
    Språklektion på anslag i banhallen i Bergen.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2022-06-13 klockan 11:25:55.
    Stockholm S

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Med tåget till Bergen.

Det går i 160 i en eller två av de längre tunnlarna, en sträcka på högfjället samt närmast Oslo. Möjligt att det även är tänkt att bli 160 i tunnlarna Arna - Bergen när dubbelspåret öppnar.

TKL och INS på Inlandsbanan
    Fd Fgc, Smj, Mra och Blg

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Det går i 160 i en eller två av de längre tunnlarna, en sträcka på högfjället samt närmast Oslo. Möjligt att det även är tänkt att bli 160 i tunnlarna Arna - Bergen när dubbelspåret öppnar.
    Tack Bönan. Jag hade fönstret stängt och kände inte vinddraget.

Stockholm S

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Tunnelen mellom Arna og Bergen er skiltet 160.

SJK-medlem
    Medlem
    maj 2019

Värst vad de tyska vagnarna har en tendens att bli buckliga och dana. Känns som att de svenska vagnarna från samma epok åldrats lite bättre, de ser iaf inte ut som att de varit mitt i en kravall.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg

Framme i Bergen kommer man in i den magnifika banhallen med sin välkomnande hälsning.
    Namn:  4 Bergen stasjon.jpg
Visningar: 995
Storlek:  212,3 KB
    Något av Antwerpenkänsla vid ankomsten till Bergen.

[/I]

Stationen i Bergen med sin fina banhall är imponerande. Hela stationen känns väldigt kontinental. Man skulle kunna tro att den ligger någonstans geografiskt där orter som Prag, Dresden eller Leipzig finns inom räckhåll

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Adqam Visa inlägg
    Värst vad de tyska vagnarna har en tendens att bli buckliga och dana. Känns som att de svenska vagnarna från samma epok åldrats lite bättre, de ser iaf inte ut som att de varit mitt i en kravall.
    Korrugering är förstås grejen. Dumt att använda slät plåt som tyskarna gör.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Stationen i Bergen med sin fina banhall är imponerande. Hela stationen känns väldigt kontinental. Man skulle kunna tro att den ligger någonstans geografiskt där orter som Prag, Dresden eller Leipzig finns inom räckhåll
    Den kanske byggdes/utformades av dom som bodde där.../Ulf

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Den kanske byggdes/utformades av dom som bodde där.../Ulf

De som byggt stationen är nog till största del norrmän från trakten. Möjligen kan de däremot ha haft någon arkitekt inblandad som kan komma från något centraleuropeiskt land. Men jag tror att de som haft själva ansvaret för att stationshuset skulle byggas har nog varit folk från trakten.

Men jag har fått en del förklaringar genom åren. Bland annat att Bergen redan innan järnvägens tillkomst hade rätt starka kontinentala influenser. Detta tack vare sjöfart till flera länder söderut. Så därför kunde de ha ansett att det var naturligt att utnyttja dessa influenser även när de då skulle bygga en rejäl järnvägsstation, dvs att de då tog efter hur de var byggda i de länder de hade kontakt med tack vare sjöfarten. Den förklaringen känns faktiskt rätt trovärdig.

När stationen väl byggdes kan det även ha funnits lite av ett symbolvärde i detta. Att de helt enkelt var medvetna om att järnvägen inte bara ledde dem till Oslo utan även vidare till andra delar av Europa som t ex Berlin osv. Så man kan helt klart ha velat ha något som gav en försmak av detta.

Men oavsett om dessa spekulationer stämmer eller inte: Stationen känns helt klart kontinental i sin byggstil. Alla som åkt till Bergen vet ju att banan går över en dramatisk natur. Man åker på långa sträckor där det är väldigt ödsligt osv. Därför är det verkligen en så stark kontrast när man till slut kommer till Bergen och möts av en stor kontinental station med banhall och allt. Det är en häftig känsla

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    De som byggt stationen är nog till största del norrmän från trakten. Möjligen kan de däremot ha haft någon arkitekt inblandad som kan komma från något centraleuropeiskt land. Men jag tror att de som haft själva ansvaret för att stationshuset skulle byggas har nog varit folk från trakten.

Men jag har fått en del förklaringar genom åren. Bland annat att Bergen redan innan järnvägens tillkomst hade rätt starka kontinentala influenser. Detta tack vare sjöfart till flera länder söderut. Så därför kunde de ha ansett att det var naturligt att utnyttja dessa influenser även när de då skulle bygga en rejäl järnvägsstation, dvs att de då tog efter hur de var byggda i de länder de hade kontakt med tack vare sjöfarten. Den förklaringen känns faktiskt rätt trovärdig.

När stationen väl byggdes kan det även ha funnits lite av ett symbolvärde i detta. Att de helt enkelt var medvetna om att järnvägen inte bara ledde dem till Oslo utan även vidare till andra delar av Europa som t ex Berlin osv. Så man kan helt klart ha velat ha något som gav en försmak av detta.

Men oavsett om dessa spekulationer stämmer eller inte: Stationen känns helt klart kontinental i sin byggstil. Alla som åkt till Bergen vet ju att banan går över en dramatisk natur. Man åker på långa sträckor där det är väldigt ödsligt osv. Därför är det verkligen en så stark kontrast när man till slut kommer till Bergen och möts av en stor kontinental station med banhall och allt. Det är en häftig känsla
    Eller så visste folk från trakten att det regnade ofta i Bergen och tyckte att en banhall skulle skydda resenärerna.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Eller så visste folk från trakten att det regnade ofta i Bergen och tyckte att en banhall skulle skydda resenärerna.
    "Hejsan min gosse, stämmer det att det ibland inte regnar här?" - "Hur skulle jag veta det? Jag har bara fyllt 10."

SJK-medlem
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    "Hejsan min gosse, stämmer det att det ibland inte regnar här?" - "Hur skulle jag veta det? Jag har bara fyllt 10."
    Var i Bergen siste helg april 1985. Regn da jeg kom på fredag, snø lørdag og sol søndag. Gikk på Ulriken i nysnø og sol søndagen. Så alle väderlag på 1 helg

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Knut Andvord Visa inlägg
    Var i Bergen siste helg april 1985. Regn da jeg kom på fredag, snø lørdag og sol søndag. Gikk på Ulriken i nysnø og sol søndagen. Så alle väderlag på 1 helg
    I min erfarenhet är det ju uteslutande molnfritt solsken i Bergen.

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Har besökt Bergen många gånger som busschaufför under sommarhalvåret, och nästan alltid har det varit fint väder. Frågade en bergensare om detta med regn och fick svaret att när det regnar så öser det ned men emellanåt har vi fint väder.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Eller som när norsk mor skriver till sin gutt: Førige uge regnede det kun to ganger her i Bergen, først 3 dager, siden 4 dager.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Knut Andvord Visa inlägg
    Hade alla väder samma fredageftermiddag i Lund nu i våras: snö, regn, sol och hagel under två-tre timmar. När det på nytt blev sol passade jag på att sticka hem fort innan det blev något nytt...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av kvarten Visa inlägg
    Har besökt Bergen många gånger som busschaufför under sommarhalvåret, och nästan alltid har det varit fint väder. Frågade en bergensare om detta med regn och fick svaret att när det regnar så öser det ned men emellanåt har vi fint väder.
    Annars sägs Bergen vara värst följt av Glasgow. När jag kom till Glasgow så regnade det inte men var kallt och mulet (var mycket bättre i Edinburgh där jag bodde under vistelsen). Gick på en sightseeingbuss och guiden var jätteglad och tyckte det var fantastiskt väder, för det regnade ju inte.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Annars sägs Bergen vara värst följt av Glasgow. När jag kom till Glasgow så regnade det inte men var kallt och mulet (var mycket bättre i Edinburgh där jag bodde under vistelsen). Gick på en sightseeingbuss och guiden var jätteglad och tyckte det var fantastiskt väder, för det regnade ju inte.
    For noen år siden var jeg også i Skotland og en reisefølge satt på en benk og nøt solen. Da kom en av de lokale innbyggerne syklende forbi og ropte - Yes, its called The Sun!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag har varit i Bergen många gången och oftast haft tur med vädret.
    Sommartid är vädret oftast bra, det kan komma en skur men då regnar det häftigt men oftast kortvarigt.

Men på hösten.........https://svenska.yle.fi/a/7-1210424

Mvh. Bengt H

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

I min erfarenhet är det ju uteslutande molnfritt solsken i Bergen.
    I min erfarenhet regnar det ibland inte alltid i Bergen.
    Jag har varit där 3-4 gånger.

Däremot regnar det alltid i Bratislava i Slovakien enligt min erfarenhet.
    1993 tågluffade jag långt ner i Europa.
    Jag övernattade i Wien 3 nätter, och tog en dagstur till Bratislava.
    Det var ok väder sett genom tågfönstret.
    Men vid ankomst regnade det ihållande.
    Jag åt lunch vid korvkiosken på streetview-länken och tröttnade på vädret och åkte tillbaka.
    https://www.google.se/maps/@48.15557...7i16384!8i8192

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •