Utan tvivel har en god del av Postvagnsåkarna lärt sig känna igen hur olika tåg låter. Naturligtvis har det att göra med intresset. Min musikaliska hustru med i det närmaste absolut gehör, förstår däremot inte alls hur jag kan känna igen ett containertåg på bara ljudet, även om hon numera har lärt sig känna igen en hjulplatta.
Det var länge sedan man hörde min barndoms klingande av kättingarna på O-vagnarnas stolpar (någon annan som minns?), men jag tycker ju inte det är så svårt med de tåg som idag passerar mitt enkla tjäll. Här och där i ett containertåg brukar det finnas kylaggregat med sitt speciella ljud. Det tåg GC brukar dra ibland med Hbis-vagnar förbi mig gnisslar fruktansvärt eftersom vagnarna är omoderna och därför osmorda. Timmertågen som är så lätta när de är olastade har i synnerhet på vintern större eller mindre hjulskador, fast det var värre förut då det inte fanns några detektorer mellan deras ändstationer Piteå och Murjek.
Har man en gång hört Railcares TMZ dra på, glömmer man det aldrig bland alla ljudmässigt mesiga ellok. Ja, vi har ju Mb förstås. Deras vinande ljud röjer dem med en gång. Var ljudet uppstår vet jag inte - är det motorer eller någon reaktor eller transformator? Detaljer om nyare elloks innanmäte är inte ofta allmänt tillgängliga, så är det någon som vet?
En sak blir jag inte riktigt klok på. Det är nattågen till övre Norrland. I några av vagnarna uppstår (hastighet när de passerar c:a 60 km/h) ett brummande ljud. Det kan vara WL4 eller WL 6, men jag är inte säker. Kan det vara luftkanalerna i bromsskivorna? Skulle vara trevligt om någon kunde komma med närmare upplysningar.