Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ånglok som naturvårdare

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ånglok som naturvårdare

https://sverigesradio.se/avsnitt/gul...ekter-i-veinge

Bevisligen en elektrifierad järnväg, omdebatterad i PV. Vad har bilden därför med ånglok att göra. I dagens Naturmorgon på P1 råkade jag lyssna och där framfördes sambandet. Inslaget kommer från Veinge sandhedar, hör länk ovan från SR. Här pratas om bränningars betydelse för växtligheten. Det var ånglok bra på och man hade de under uppsikt för att inte orsaka skador. Men man upptäckte också att de stärker viss växtlighet. Nu gör man sådana bränningar utan ånglok på sandstränder/-hedar i stora delar av Halland. Ångloksbränningarna dokumenterades tydligen noggrant. Det finns kanske någon i PV, som känner till mer om dem? Se där, inte bara teknik i PV. Fast det är kanske många som ogillar det.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ånglok som naturvårdare

Fast det var kontrollerad avbränning av marken för att inte få oavsiktliga markbränder, antända av ångloken.
    Det sägs inte något i inslaget om att avbränningen skedde med ånglok.
    Den som inte vill eller orkar lyssna på hela inslaget så kan man spola fram till 1:37:00, då de börjar att nämna järnvägens inverkan på landskapet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ånglok som naturvårdare

Citat Ursprungligen postat av Olof B Visa inlägg
    Fast det var kontrollerad avbränning av marken för att inte få oavsiktliga markbränder, antända av ångloken.
    Det sägs inte något i inslaget om att avbränningen skedde med ånglok.
    Den som inte vill eller orkar lyssna på hela inslaget så kan man spola fram till 1:37:00, då de börjar att nämna järnvägens inverkan på landskapet.
    Helt rätt konstaterar jag efter kontrollysning. Tack för den informationen. Jag hade nog inte vaknat tillräckligt vid det aktuella tillfället, men tyckte det var intressant. Själv har jag upplevt hur ångtåg kan sätta fyr på landskapet. Det var länge sedan och på museijärnvägen på Österlen, Skånska Järnvägar. Som tur är har ånglok mycket vatten med sig, som kan användas vid släckningen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •