Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Farliga bilder?

- - -
    Medlem
    mar 2018

Farliga bilder?

Pete Seeger gav en gång ut ett album med titeln Dangerous Songs och jag hakar på där. Återigen en bild från pusselsajten. Givetvis hämtad från nätet med titeln "girl style photo shoot railroad full hd wallpaper"
    Men vad kan man säga om bilden mer än att tjejen är snygg? Land? Kraftig räls spikad på träslipers låter som USA?

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Farliga bilder?

Visserligen ett nerlagt otrafikerat spår i Maine, USA..

Men bäst att ringa SpårSpringPolisen och
    ställa in all trafik i hela nordöstra USA

- - -
    Medlem
    mar 2018

Jaså, det gick att få fram så mycket, jag bara googlade fram bilden. Tycker spåret ser ganska blankt ut. Fast nästa spår är blankare. Bilden också hämtad från nätet och jag hittade en hel del om den. Tas fram som ett utmärkt exempel på fotografering av spegelbilder. Vi har alla våra egna värderingar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Så här skrev jag för ungefär en månad sedan: http://www.postvagnen.com/sjk-forum/...ärnvägsspår
    Jämför svaren.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag jobbar som fotograf, här kommer 3 bilder som alla kan ses som olämpliga i så fall

Denna tagen i toppen av Högakusten bron. den är tagen under ett uppdrag åt Trafikverket. Men platsen har problem med folks som tar sig upp via vajern.

Jag står inne i tunnel, på spåret och fotar. Det är den övergivna delen av ådalsbanan, där ej trafik kan gå. (Kollat med Trafikverket att det var ok)

Inte lagligt att transportera folk i en traktorskopa på allmän väg. Detta var dock på avlyst område.

Jag står för dessa bilder, även fast alla 3 kan ses som de uppmuntrar till farliga/olagliga aktiviteter.

Senast redigerat av Lazze den 2018-04-27 klockan 11:54:04.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

V högra rälen att döma verkar det var en "isolerad" företeelse!

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Pete Seeger gav en gång ut ett album med titeln Dangerous Songs och jag hakar på där. Återigen en bild från pusselsajten. Givetvis hämtad från nätet med titeln "girl style photo shoot railroad full hd wallpaper"
    Men vad kan man säga om bilden mer än att tjejen är snygg? Land? Kraftig räls spikad på träslipers låter som USA?

Jag noterar att du i din svenska rubrik har ett avslutande frågetecken till skillnad mot i Pete Seegers engelska skivtitel. Och man kan nog fundera lite över den superkorrekta PC-attityd som idag vanligen skuldbelägger allt som ens långsökt kan tolkas som uppmaning till ett farligt spårspring.

Självklart ska man inte aningslöst plåta unga vackra damer i spårmiljö. Men jag undrar hur många som verkligen skulle lockas till ett förbjudet spårbeträdande av den unga damen sittande på den blanka rälsen i den postade bilden?! Man får väl förutsätta att tänkande folk i allmänhet kan skilja på bild och bild?!

I den aktuella bilden är spåret närmast obefintligt; det finns där men utan att dominera synfältet. Skulle man i detta fallet dessutom ha maskat av en tredjedel av den högra bildkanten är jag inte ens säker på att alla skulle se att man fotograferat i ett järnvägsspår.

Däremot är det naturligtvis helt förkastligt att plåta modebilder direkt i spåret i en mer realistisk levande järnvägsmiljö med t.o.m. synliga aktiva järnvägsfordon i bakgrunden. Jag kan förstå att lokförare kan få obehagliga flashbacks då av upplevda tidigare incidenter med obehörigt folk i spåren.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Däremot är det naturligtvis helt förkastligt att plåta modebilder direkt i spåret i en mer realistisk levande järnvägsmiljö med t.o.m. synliga aktiva järnvägsfordon i bakgrunden. Jag kan förstå att lokförare kan få obehagliga flashbacks då av upplevda tidigare incidenter med obehörigt folk i spåren.
    Känner att jag måste ge mig in i debatten igen. Jobbar som fotograf och sålde min första bild som 14 åring 1980. Med åren så blir det allt vanligare att folk tycker till om vad de anser att jag får fotografera och inte.
    Fotat idrottsevenemang då folk ur publiken kräver att jag skall se till att de ej syns på bild. Vilket jag aldrig skulle göra, för då skulle jag inte hinna leverera bilder i tid till tidningar. Dessutom så finns det inget i lagen som hindrar att publicera bilder på folk när det gäller nyhetsbilder, däremot gällande reklambilder finns det krav på medgivande från de som går att identifieras.

När jag fotat fastigheter finns det folk som skällt ut mig för att deras kåk riskerar synas på bilden osv.

Gällande dessa bilder med modeller på järnväg. Självklart har inte en fotograf rätt att beträda spårområden, vi lyder under samma lagar som alla andra. Däremot så känns det märkligt att vi skulle ha någon form av ansvar för att inte publicera bilder för att en yrkesgrupp kan förknippa den med tragiska händelser. Eller inspirera andra att tex beträda spår. Jag har många gånger fotat och publicera bilder från plaster man normalt inte får beträda och i vissa fall också kan vara förenligt med livsfara att beträda, tex brobilden ovan. Det begås tragiskt nog många självmord från broar och idioter klättrar olagligt upp på broar, likväl är det inte mitt ansvar.

Om en fotograf bryter en lag för att ta en bild skall han lagföras för sin överträdelse.

Senast redigerat av Lazze den 2018-04-27 klockan 17:14:01.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Jag kan förstå att lokförare kan få obehagliga flashbacks då av upplevda tidigare incidenter med obehörigt folk i spåren.
    Jag törs påstå att bara för att man eventuellt kört på en person så får man oftast inte stora skälvan så fort någon uppehåller sig i direkt närhet till spåret. Man blir ganska snart rätt avtrubbad. Dessutom blir man oerhört duktig på att läsa situationer i vilka det kanske är dax att bli lite orolig.

Det är betydligt mer folk i och runt spår idag än vad det var för 15 år sedan. Samtidigt bör de direkta personpåkörningarna ha minskat med åren. Men visst, det händer väl någon gång ibland att blodtrycket ökar lite.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-04-27 klockan 18:30:26.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •