Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Finns vagnsvraket i Skellefteå kvar?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Finns vagnsvraket i Skellefteå kvar?

En sovvagn litt WL4 har i flera år stått som ett förskräckligt vrak nära E4 i Skellefteå. Det är förresten WL4 5585. Någon grupp köpte vagnen efter en olycka och trodde att den skulle gå att ha som vandrarhem, men så blev det aldrig. På bilder kan man se att de tror att de kunde bygga om vagnen invändigt, men att de inte begrep hur en vagn var uppbyggd, så det hängde kablar överallt efter ett tag som de helt klart inte begrep vad de användes till. Till slut gav de tydligen upp och vraket har fått stå och förfalla bara mer och mer.

Men, finns vraket kvar? Om det finns kvar, har de renoverat det eller påbörjat renovering? Eller står det fortfarande bara och förfaller mer och mer?

Om vraket står kvar, finns det planer att få bort det?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

Sv: Finns vagnsvraket i Skellefteå kvar?

Vraket är borta, vet inte vart det finns nu!

Filosofen Jona i Söv

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jona Visa inlägg
    Vraket är borta, vet inte vart det finns nu!

Då är det troligen skrotat. Men finns det någon som vet vart det tog vägen? Vilken skrotplats kan det ha skickats till? Eller kan de ha klippt sönder vraket på plats?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

Tror man skrotade det på plats, för man hade börjat ta bort delar vid en passage av vagnen jag gjorde, och nästa gång, några veckor/månad senare när jag passerade var vagnen helt borta!

/J

Filosofen Jona i Söv

Medlem
    sep 2017

Tror man skrotade det på plats, för man hade börjat ta bort delar vid en passage av vagnen jag gjorde, och nästa gång, några veckor/månad senare när jag passerade var vagnen helt borta!

/J

Det var nog det absolut bästa att det blev så till slut. Vagnen hade ju vanställts så till den grad att den blev bortom all räddning. Det var bara ett förskräckligt misshandlat vrak. Hela historien är märklig. De som köpte den trodde att de kunde använda den som vandrarhem. Det verkar som om de trodde att de kunde modifiera den lite efter behov, men när de tog isär delar av inredningen så upptäckte de nog att en vagn är mer komplicerad än de räknat med. Därav att den blev mer och mer förstörd. De verkade ändra planer till att riva ur allt och bygga egen inredning i trä eller så, men inte heller det lyckades. Till slut verkar de bara ha gett upp och vraket fick stå och förfalla och se hemskt ut. Dessutom farligt för barn osv.

Det konstiga är att SJ gick med på att sälja vagnen till denna ägare. Eller kan SJ ha sålt vagnen till en skrothandlare som sedan sålde den vidare? SJ brukar inte gilla när deras varumärken vanställs på detta sätt. Och detta var de en svart SJ-vagn som såg ut som de flesta 80-talsvagnar som finns i drift idag. Vagnen var till och med SJ-märkt och allt.

Undrar vad ägaren kan ha betalat för vagnen? Och sedan transporterades den på landsväg till dem. Den transporten är ju inte precis gratis heller. Så de har nog verkligen kastat sina pengar i sjön här.

En märklig historia som nu fått sitt slut!

Никлас Быгдестам

Medlem
    sep 2017

Här är förresten en tidningsartikel om när de köpte vraket och trodde på att detta kunde bli något. De visste nog inte vad de gav sig in på:

https://norran.se/nyheter/ekonomi/by...tagvagn-453362

Och här är den första tråden i Postvagnen om saken:

https://postvagnen.com/forum/index.p...read&id=960018

Никлас Быгдестам

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det var nog det absolut bästa att det blev så till slut. Vagnen hade ju vanställts så till den grad att den blev bortom all räddning. Det var bara ett förskräckligt misshandlat vrak. Hela historien är märklig. De som köpte den trodde att de kunde använda den som vandrarhem. Det verkar som om de trodde att de kunde modifiera den lite efter behov, men när de tog isär delar av inredningen så upptäckte de nog att en vagn är mer komplicerad än de räknat med. Därav att den blev mer och mer förstörd. De verkade ändra planer till att riva ur allt och bygga egen inredning i trä eller så, men inte heller det lyckades. Till slut verkar de bara ha gett upp och vraket fick stå och förfalla och se hemskt ut. Dessutom farligt för barn osv.

Det konstiga är att SJ gick med på att sälja vagnen till denna ägare. Eller kan SJ ha sålt vagnen till en skrothandlare som sedan sålde den vidare? SJ brukar inte gilla när deras varumärken vanställs på detta sätt. Och detta var de en svart SJ-vagn som såg ut som de flesta 80-talsvagnar som finns i drift idag. Vagnen var till och med SJ-märkt och allt.

Undrar vad ägaren kan ha betalat för vagnen? Och sedan transporterades den på landsväg till dem. Den transporten är ju inte precis gratis heller. Så de har nog verkligen kastat sina pengar i sjön här.

En märklig historia som nu fått sitt slut!
    Folk får väl ha vilka idéer de vill, sen att folk inte kan hålla händerna i styr och vandlisera andras egendom är ju tyvärr inget som går att göra nåt åt bara sådär... Nog går det väl att ställa iordning en gammal vagn till nåt B&B-boende, det finns ju flera gamla vagnar som används som just sådant? Lite väl hårda ord..

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

/J
    Vilket år skulle detta varit då?

SJK-medlem Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Berggren Visa inlägg
    Vilket år skulle detta varit då?
    Nu, tidigt 2022 eller slutet av 2021 försvann den om jag minns rätt, tyvärr har corona fått mig år-vild, så häromåret för mig har jag insett var året före corona osv!

Vad jag fått veta så köptes vagnen av skrotfirman, inte av SJ!

Varför projektet aldrig genomfördes till slut beror på flera anledningar, men jag tänker inte återge dom här då hälften är rykten och resten är hört från inblandade och det stannar hos mig!

/Jonatan

Filosofen Jona i Söv

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •