Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Glacier Express

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Glacier Express

Jag tänkte försöka åka åtminstone en del av denna sträcka i sommar. Dels undrar jag - i fall jag inte har tid att åka hela - vilken sträcka är vackrast? St. Moritz - Chur verkar trevlig och kan åkas fram och tillbaka på samma dag. Sedan undrar jag om ni som åkt tycker att själva tåget Glacier Express är ett måste eller kan man åka ”vanligt tåg” på sträckorna? Expresståget verkar vara väldigt välbokat och väldigt dyrt.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Glacier Express

Citat Ursprungligen postat av petlin Visa inlägg
    Jag tänkte försöka åka åtminstone en del av denna sträcka i sommar. Dels undrar jag - i fall jag inte har tid att åka hela - vilken sträcka är vackrast? St. Moritz - Chur verkar trevlig och kan åkas fram och tillbaka på samma dag. Sedan undrar jag om ni som åkt tycker att själva tåget Glacier Express är ett måste eller kan man åka ”vanligt tåg” på sträckorna? Expresståget verkar vara väldigt välbokat och väldigt dyrt.
    Jag har åkt hela vägen från St. Moritz till Zermatt i många olika omgångar (härligt), men aldrig satt min fot ombord på Glaciär Express.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av petlin Visa inlägg
    Alla delsträckorna är ”fantastiska” och i högsta grad åkvärda. Även anslutande Berninabanan.
    Expresståget Glacierexpress kan man gott undvika, ofta fullbokat och trångt. Eller som någon sa : det är mest pensionärer från USA och Japan som sitter och sover. Enda plus är väl att det är servering ombord på GE.
    Men åk gärna på de vanliga regionaltågen, samma utsikt och går lika fort (långsamt) men oftast bättre plats och fördel med öppningsbara fönster. Ta inte för långa dagsetapper, det är lätt att storkna efter alla vackra vyer som passerar förbi.

SJK-medlem
    Medlem
    aug 2019

Tilläggas kan:
    Använd Interrail eller Swiss Pass (det sistnämnda är dyrare men gäller på de flesta lokaltrafikföretag, om man ska åka mycket sådant).
    Kippu har rätt (det har han ofta), Chur - St Moritz är trevlig och fantastisk med sina höjdvinnande tunnlar. Man kan ju åka via Thusis ena vägen och med byten via Davos den andra.

Att inte åka hela vägen till Tirano är verkligen synd. Det går att åka Chur - Tirano - Chur på en dag. För att avstå detta måste man verkligen ha ont om tid.

Men sträckan mellan Oberalppasshöhe och Andermatt är som att åka sicksack på en bergvägg och är också mycket sevärd.

Den enda sträcka där det kan vara svårt att undvika Glacier Express är själva Furkatunneln. Det finns/fanns inskränkningar för resande på gruppbiljett med Glacier Express genom tunneln, men för resenärer med individuella biljetter var det inget problem. Man bytte från ett vanligt tåg till Glacier Express på ena sidan tunneln, och tillbaka på den andra.

Jag är precis som Kippu en stor vän av resor i Schweiz, lägger man ihop alla resor från den första (1975) till den hittills sista (2014) blir det ungefär ett halvt år.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av YC05p 794 Visa inlägg

Den enda sträcka där det kan vara svårt att undvika Glacier Express är själva Furkatunneln.
    Vad tänker du på här?
    Det går regionaltåg en gång/timme genom tunneln, så vitt jag kan se.

SJK-medlem
    Medlem
    aug 2019

Det har varit på det sätt jag beskrev för ett antal år sedan. Du har just undanröjt ett litet problem för Petlin, när det jag beskrev inte gäller i innevarande och gissningsvis inte i kommande tidtabeller.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av YC05p 794 Visa inlägg
    Det har varit på det sätt jag beskrev för ett antal år sedan. Du har just undanröjt ett litet problem för Petlin, när det jag beskrev inte gäller i innevarande och gissningsvis inte i kommande tidtabeller.
    När då ?? Jag har åkt dom här banorna då och då sedan 1977 och har inte varit med om någon tidtabell där det inte gått vanliga reguljära tåg över Furka, från början genom gamla Furkatunneln (och det var stängt på vintern) men numera genom den långa Furkabasistunneln. På gamla vägen som mist sin elektrifiering finns nu en museibana med ånglok och
    mycket väl tiltagna priser.
    Glacierexpress är ju f.ö inte bara ett tåg utan flera tåg . Dessutom går det sedan Furkabasis blev klar inte längre förbi
    någon glaciär , tidigare kunde man se Rhoneglaciären från tågen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Alla delsträckorna är ”fantastiska” och i högsta grad åkvärda. Även anslutande Berninabanan.
    Expresståget Glacierexpress kan man gott undvika, ofta fullbokat och trångt. Eller som någon sa : det är mest pensionärer från USA och Japan som sitter och sover. Enda plus är väl att det är servering ombord på GE.
    Men åk gärna på de vanliga regionaltågen, samma utsikt och går lika fort (långsamt) men oftast bättre plats och fördel med öppningsbara fönster. Ta inte för långa dagsetapper, det är lätt att storkna efter alla vackra vyer som passerar förbi.
    Om Du har minsta chans ekonomiskt så rekommenderar jag 1 klass Swisspass, och de ordinarie tågen. Det finns alltid plats, fönstren går att öppna så man kan fotografera utan polariserade fönster.
    Det är värt pengarna!
    Och åk Bernina bahn till Tirano en dag.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Johansson Visa inlägg
    Om Du har minsta chans ekonomiskt så rekommenderar jag 1 klass Swisspass, och de ordinarie tågen. Det finns alltid plats, fönstren går att öppna så man kan fotografera utan polariserade fönster.
    Det är värt pengarna!
    Och åk Bernina bahn till Tirano en dag.
    Det är så jag åkt oftast men rådet var väl till signaturen petlin.
    Men det går lika bra med interrail som gäller på hela RhB och MGB , finns även i 1kl och kan ju vara till fördel om även nedresan ska vara med tåg.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Som påpekats i tidigare inlägg: Glöm expressen. Och om tiden inte räcker till allt, då är det väster om Andermatt man missar minst. För all del åk Albulabanan, Berninabanan och Rhenravinen - Oberalppasset. Inget fel på Arosabanan heller.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tack för alla svar. Jag ska försöka åka så mycket som möjligt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •