Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Lästips:DN på Sicilien

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lästips:DN på Sicilien

Den 22 maj publicerade DN ett reportage om en resa på en småbana på Sicilien:

https://www.dn.se/resor/ralsresa-pa-soliga-sicilien/

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Lästips:DN på Sicilien

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Den 22 maj publicerade DN ett reportage om en resa på en småbana på Sicilien:

https://www.dn.se/resor/ralsresa-pa-soliga-sicilien/
    Trevlig artikel och en trevlig resa runt Etna med och på Circumetna. Linjen bjuder på både gammalt och nytt, dvs orörda liksom nybyggda stationer. Åkte där för inte så många år sedan och delen med minst trafik, Riposto-Randazzo, var tämligen orörd (då). Randazzo-Catania Borgo, betydligt mer trafik med nybyggda stationer. Från Catania Borgo till Catania Centrale blev det byte till Metro. Det var f ö den mest nerklottrade t-bana jag någonsin åkt och sett. I princip omöjligt att se hur tåget såg ut i original. Circumetna fortsatte tidigare förbi Borgo till Catania Centrale. Osäker på om den gick ända fram, men avkortad till Borgo var den iaf. Har du vägarna förbi, rekommenderas en tur!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Besc Visa inlägg
    Trevlig artikel och en trevlig resa runt Etna med och på Circumetna. Linjen bjuder på både gammalt och nytt, dvs orörda liksom nybyggda stationer. Åkte där för inte så många år sedan och delen med minst trafik, Riposto-Randazzo, var tämligen orörd (då). Randazzo-Catania Borgo, betydligt mer trafik med nybyggda stationer. Från Catania Borgo till Catania Centrale blev det byte till Metro. Det var f ö den mest nerklottrade t-bana jag någonsin åkt och sett. I princip omöjligt att se hur tåget såg ut i original. Circumetna fortsatte tidigare förbi Borgo till Catania Centrale. Osäker på om den gick ända fram, men avkortad till Borgo var den iaf. Har du vägarna förbi, rekommenderas en tur!
    Den är väl inte så jättekänd men rekommenderas skarpt. I början (från Catania) går den genom ett odlingslandskap med citronodlingar och klättrar sedan allt högre till ett svart månlandskap av lava. Den har förstörts flera gånger av Etnas utbrott men återuppbyggts.
    Minns resan särskilt för jag fick både ett oförskämt och ett trevligt bemötande.
    Osäker på var man köpte biljett gick jag in på FS infoavdelning. Den tjänstgörande satt med fötterna på skrivbordet och rökte tilsammans med några kompisar. På min enkla fråga om var man köpte biljetter till smalspåret framfört på min prydligaste italienska svarade han att han jobbade för FS ville jag veta något annat kunde jag vända mig till Italienska statens turistbyrå ute på Corso de Italia. Förbluffad över svaret upprepade jag frågan. Varvid han pekade på sig själv och sa högljutt: det här är Ferrovia dello statto , och så pekade han ut mot gatan: ”där ligger Corso de Italia”.
    Jaja jag prövade att gå ombord på FCE-tåget och det visade sig att biljett köpte man ombord. Konduktören var ett under av trevlighet och mycket hjälpsam. Pekade ut sevärdheter och såg till att jag kom av vid rätt station i Giarre så jag kunde fortsätta till Taormina med FS

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som sagt mycket trevlig artikel som gör att man längtar efter att resa dit!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •