...och man kom fram till att man inte behöver vända några tåg i Lerum/Floda. Det ska istället ske i Alingsås. Stationsområdet i Lerum ska dock byggas om så att det går att göra förbigångar där. I Floda slopar man mittplattformen.
Tyvärr får man inte så mycket klarhet i hur trafikeringen kan se ut. Det man kan tolka är följande:
"Möjlighet till förändring avseende vilka stationer tåg ska stanna på i kombination med
de vändspår i Alingsås som nu byggs, har reducerat det behov av planerad vändning i
Lerum eller Floda som var en förutsättning när förstudie Nytt vändspår i Floda
genomfördes. Det finns inte längre några trafikeringsargument för vändning i Floda
utan tågen kan i stället vända i Alingsås. Lösningen i Lerum ska dock medge att man vid
behov, till exempel vid förseningar, kan vända tåg där. Ovanstående i kombination med
förbigångsmöjligheter, det vill säga möjligheter att köra om tåg, skapar förutsättningar
för att fler pendel- och regionaltåg kan trafikera jämfört med idag samtidigt som
punktlighet för snabbtågen kan förbättras."
Här finns alla dokument:
https://www.trafikverket.se/nara-dig...dspar-i-Floda/