Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Nu är utredningen om vändspår i Lerum/Floda klar...

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    172

    Nu är utredningen om vändspår i Lerum/Floda klar...

    ...och man kom fram till att man inte behöver vända några tåg i Lerum/Floda. Det ska istället ske i Alingsås. Stationsområdet i Lerum ska dock byggas om så att det går att göra förbigångar där. I Floda slopar man mittplattformen.
    Tyvärr får man inte så mycket klarhet i hur trafikeringen kan se ut. Det man kan tolka är följande:

    "Möjlighet till förändring avseende vilka stationer tåg ska stanna på i kombination med
    de vändspår i Alingsås som nu byggs, har reducerat det behov av planerad vändning i
    Lerum eller Floda som var en förutsättning när förstudie Nytt vändspår i Floda
    genomfördes. Det finns inte längre några trafikeringsargument för vändning i Floda
    utan tågen kan i stället vända i Alingsås. Lösningen i Lerum ska dock medge att man vid
    behov, till exempel vid förseningar, kan vända tåg där. Ovanstående i kombination med
    förbigångsmöjligheter, det vill säga möjligheter att köra om tåg, skapar förutsättningar
    för att fler pendel- och regionaltåg kan trafikera jämfört med idag samtidigt som
    punktlighet för snabbtågen kan förbättras."

    Här finns alla dokument:
    https://www.trafikverket.se/nara-dig...dspar-i-Floda/


  2. #2
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    818

    Sv: Nu är utredningen om vändspår i Lerum/Floda klar...

    Vad har varit huvudsyftet med att vända tåg i Floda fram tills nu? Brist på vändkapacitet i Alingsås?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 876

    Sv: Nu är utredningen om vändspår i Lerum/Floda klar...

    Man kan ju hoppas att ombyggnaden av Lerum innebär att Aspedalens hållplats tas bort och man därmed får plats att göra 2 ordentligt långa förbigångsspår!


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    172

    Sv: Nu är utredningen om vändspår i Lerum/Floda klar...

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Man kan ju hoppas att ombyggnaden av Lerum innebär att Aspedalens hållplats tas bort och man därmed får plats att göra 2 ordentligt långa förbigångsspår!
    Ja, som jag tolkar citatet i mitt ursprungsmeddelande så kommer en del pendeltåg/regiontåg behöva stanna i Lerum för förbigångar. Som någon påpekade i en annan tråd så tar det ganska lång tid, så det gäller verkligen att välja en effektiv lösning här. Pendlare från Floda och Alingsås kommer nog göra sig hörda annars

    Senast redigerat av hsr den 2018-04-26 klockan 11:36:47.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 519

    Sv: Nu är utredningen om vändspår i Lerum/Floda klar...

    Man kan ju göra så långa mötesspår att Aspen, Aspedalen och Lerum ingår och då sinkar man knappast varken omkörarna eller de omkörda.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    134

    Sv: Nu är utredningen om vändspår i Lerum/Floda klar...

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Vad har varit huvudsyftet med att vända tåg i Floda fram tills nu? Brist på vändkapacitet i Alingsås?
    Budgetregulator...



  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    172

    Sv: Nu är utredningen om vändspår i Lerum/Floda klar...

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Man kan ju göra så långa mötesspår att Aspen, Aspedalen och Lerum ingår och då sinkar man knappast varken omkörarna eller de omkörda.
    Ja, det vore något. Problemet är bara att det finns osäkerheter kring hur ett eventuellt framtida fyrspår ska ansluta i området mellan Aspen och Aspedalen. I åtgärdsvalstudien så är Jonsered-Aspen utpekat som känsligt ur landskapssynpunkt, så dom extra spåren bör inte gå parallellt med dom befintliga där. Alltså kommer det behövas en planskild anslutning mellan Aspen och Aspedalen och då är det nog bäst att inte bygga något där som kanske måste rivas upp i framtiden.

    En annan idé är att bygga ihop förbigångsspåren i Lerum med dom vid Stenkullen. Det är en lucka på ca: 3,5 km. Jag vet att det blir som en nedbantad variant av det fyrspår som dåvarande Banverket föreslog, och om vilka problem det kommer stöta på

    https://kartor.eniro.se/m/lKopE

    Senast redigerat av hsr den 2018-04-26 klockan 15:43:27.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    993

    Sv: Nu är utredningen om vändspår i Lerum/Floda klar...

    Citat Ursprungligen postat av hsr Visa inlägg
    ...och man kom fram till att man inte behöver vända några tåg i Lerum/Floda. Det ska istället ske i Alingsås. Stationsområdet i Lerum ska dock byggas om så att det går att göra förbigångar där. I Floda slopar man mittplattformen.
    Tyvärr får man inte så mycket klarhet i hur trafikeringen kan se ut. Det man kan tolka är följande:

    "Möjlighet till förändring avseende vilka stationer tåg ska stanna på i kombination med
    de vändspår i Alingsås som nu byggs, har reducerat det behov av planerad vändning i
    Lerum eller Floda som var en förutsättning när förstudie Nytt vändspår i Floda
    genomfördes. Det finns inte längre några trafikeringsargument för vändning i Floda
    utan tågen kan i stället vända i Alingsås. Lösningen i Lerum ska dock medge att man vid
    behov, till exempel vid förseningar, kan vända tåg där. Ovanstående i kombination med
    förbigångsmöjligheter, det vill säga möjligheter att köra om tåg, skapar förutsättningar
    för att fler pendel- och regionaltåg kan trafikera jämfört med idag samtidigt som
    punktlighet för snabbtågen kan förbättras."

    Här finns alla dokument:
    https://www.trafikverket.se/nara-dig...dspar-i-Floda/
    Såvitt jag förstår har man utvecklat målbild tågs tankar på sidan 13 genom att dra upp tågen som där vänder i Floda till Alingsås vilket fungerar under förutsättning att tågen uppehållsbild överensstämmer med målbilden mellan Göteborg och Floda. Det sker också redan idag ett stort antal förbigångar av persontåg på sträckan. Stenkullen har blivit populärt att använda för detta men det är förstås bättre om detta kan ske vid plattform i Lerum särskilt som antalet tåg med uppehåll i Lerum ska öka enligt målbilden.

    /Magnus


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    156

    Sv: Nu är utredningen om vändspår i Lerum/Floda klar...

    Förr gick det vissa tider motorvagnståg Göteborg- Floda och loktåg Göteborg- Alingsås gick direkt Göteborg- Floda och därefter stopp vid alla stationer och hållplatser fram till Alingsås. På det sättet kunde man snabba upp förbindelsen G-A. Finns inte sådana planer idag? Är resandeunderlaget G-Fd inte tillräckligt stort för att motivera vändning i Floda eller är det så att man slopat ett antal uppehåll på sträcka så att det inte blir så stor skillnad i gångtid G-Fd och G- A numera. Vid den tid jag refererar till ovan fanns 9 uppehåll mellan G och Fd och 3 uppehåll mellan Fd och A när jag i början av 1960-talet dagligen pendlade A-G. Då var det sth 90 km/h på hela sträckan A- G.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    172

    Sv: Nu är utredningen om vändspår i Lerum/Floda klar...

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Såvitt jag förstår har man utvecklat målbild tågs tankar på sidan 13 genom att dra upp tågen som där vänder i Floda till Alingsås vilket fungerar under förutsättning att tågen uppehållsbild överensstämmer med målbilden mellan Göteborg och Floda. Det sker också redan idag ett stort antal förbigångar av persontåg på sträckan. Stenkullen har blivit populärt att använda för detta men det är förstås bättre om detta kan ske vid plattform i Lerum särskilt som antalet tåg med uppehåll i Lerum ska öka enligt målbilden.

    /Magnus
    Ja, det verkar ju bättre att stanna i Lerum än utanför Stenkullen. Vilka persontåg har planenliga förbigångar idag?

    Om man utgår från den skissen du hänvisade till så kommer Alingsås få ett betydligt bättre utbud än idag med totalt 2 stompendlar, 2 expresspendlar och 2 regiontåg per timme under högtrafik. Om man även lyckas trycka in 2 region express så är vi uppe i 8 tåg.

    Senast redigerat av hsr den 2018-04-27 klockan 09:20:31.

  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    498

    Sv: Nu är utredningen om vändspår i Lerum/Floda klar...

    Citat Ursprungligen postat av hsr Visa inlägg
    Ja, det verkar ju bättre att stanna i Lerum än utanför Stenkullen. Vilka persontåg har planenliga förbigångar idag?

    Om man utgår från den skissen du hänvisade till så kommer Alingsås få ett betydligt bättre utbud än idag med totalt 2 stompendlar, 2 expresspendlar och 2 regiontåg per timme under högtrafik. Om man även lyckas trycka in 2 region express så är vi uppe i 8 tåg.
    Ett VT regiontåg har planmässig vänt där eftersom ett SJ X2 avgår några min senare från G


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •