Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Idag för 12 år sedan – Färgsättningen det inte blev

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Idag för 12 år sedan – Färgsättningen det inte blev

Den 26 april 2006 var nyreviderade Rc6 1404 ute på provtur. Loket hade på försök fått en svart och grå färgsättning, men som vi vet fick den ge vika för helsvart.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare Funderingar under hattens avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Idag för 12 år sedan – Färgsättningen det inte blev

Avdelning personligt tyckande;
    Lite lustigt att man valde bort denna färgschema och antog det svarta med tanke på att både X2, X40 och X55 är gråa.
    De svarta lok och vagnar blev - enligt mitt tycke, ett rätt dystert och avvikande inslag i en annars enhetlig fordonsflotta hos SJ.
    / Hannu med hatten som fortfarande tycker att "Blue X" var den mest lyckade designen - färgstark men ändå sober.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Funderingar under hatten Visa inlägg
    Lite lustigt att man valde bort denna färgschema och antog det svarta med tanke på att både X2, X40 och X55 är gråa.
    De svarta lok och vagnar blev - enligt mitt tycke, ett rätt dystert och avvikande inslag i en annars enhetlig fordonsflotta hos SJ.
    / Hannu med hatten som fortfarande tycker att "Blue X" var den mest lyckade designen - färgstark men ändå sober.
    Det finns väl två strategier hur/när man skall måla om, och sen kan det bli på ett tredje sätt.
    Antingen försöker man snabbt se till att alla fordon har samma färgschema. Det är ju vanligt bland länstrafikbolagen.
    Eller så låter man nya fordonsgenerationer få nya färgschema och de befintliga behåller sina (som t.ex. T43-or när de kom, med sin blå-vit-röda).

Men, med det första riskerar man att man aldrig hinner måla om alla fordon innan man bytt till nytt färgschema, vilket väl tyskarna haft periodvis, där en viss loktyp förekommit med 3-4 målningar samtidigt.
    Och SJ har ju något liknande med både ett grått och ett svart schema (för olika fordon), plus kanske några kvarvarande blåa.

Sen håller jag med om att Blue X nog är den mest lyckade SJ-designen (men som Eskilstuna-bo är ju TGOJ:s gröna och gula nog allra vackrast).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Funderingar under hatten Visa inlägg
    Jag tycker det var synd att inte den något mörkare blå färgen som provades fram först blev av. T44 337 har tydligen den målningen kvar? Någon som har ett färgnummer på den blå provfärgen som togs fram innan den blå eran?

Med vänlig hälsning Erik.

Senast redigerat av V1 den 2018-05-10 klockan 11:08:08. Anledning: Felstavning

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Jag såg en grön-grå vagn (likadan som i detta inlägg) som var sista vagn
    på det vanliga svarta tåget till Stockholm från E-tuna. Det såg lite märkligt ut.

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JEC Visa inlägg
    Jag såg en grön-grå vagn (likadan som i detta inlägg) som var sista vagn
    på det vanliga svarta tåget till Stockholm från E-tuna. Det såg lite märkligt ut.
    Det var med största säkerhet den A7-vagn, nr 5261, som tidigare användes i tågen Kiruna-Luleå men som i princip blev "arbetslös" när Norrtåg tog över de aktuella tågen. SJ har dock använt den i tåg på Eskilstuna i vinter p g a vagnsbrist. Den har dock ingen grön rand utan en gul eftersom det är en 1 kl-vagn. Tobias fotograferade vagnen just på Eskilstunabanan för ett tag sedan, se vidare detta inlägg.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Det var med största säkerhet den A7-vagn, nr 5261, som tidigare användes i tågen Kiruna-Luleå men som i princip blev "arbetslös" när Norrtåg tog över de aktuella tågen.
    SJ har dock använt den i tåg på Eskilstuna i vinter p g a vagnsbrist. Den har dock ingen grön rand utan en gul eftersom det är en 1 kl-vagn. Tobias fotograferade vagnen just på Eskilstunabanan f
    ör ett tag sedan, se vidare detta inlägg.
    ja, det stämmer nog. Jag kom bara ihåg att det var grön-gul-gråaktig.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •