Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Vagnbrist Mälartåg?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vagnbrist Mälartåg?

Inställda tåg från Uppsala p g a vagnbrist i morse. Vad är det för fel på de nya schweiziska tågen?

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vagnbrist Mälartåg?

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Inställda tåg från Uppsala p g a vagnbrist i morse. Vad är det för fel på de nya schweiziska tågen?
    Det behöver inte vara något fel alls. Det kan lika gärna handla om brist på planenligt underhåll.
    Tex ska ju säkerhetsfunktioner kontrolleras med jämna mellanrum, bestämt av körda kilometer eller tid (vilket är för mej okänt).
    Görs inte sånt underhåll, får fordonen körförbud.
    Det gäller alltså för operatören att se till att fordonen kommer till verkstad och får föreskrivet underhåll i tid, annars blir det problem, särskilt om man får körförbud på många samtidigt.
    Detta är sånt som fordonsledare ska se till att det sköts. Normalt byggs ju omlopp så att underhåll kan göras vid lämpliga tillfällen, men har man många inställda tåg och andra störningar, så måste sånt hanteras mer manuellt, eftersom fordonen hamnar fel i omloppen.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det behöver inte vara något fel alls. Det kan lika gärna handla om brist på planenligt underhåll.
    Tex ska ju säkerhetsfunktioner kontrolleras med jämna mellanrum, bestämt av körda kilometer eller tid (vilket är för mej okänt).
    Det gäller alltså för operatören att se till att fordonen kommer till verkstad och får föreskrivet underhåll i tid, annars blir det problem, särskilt om man får körförbud på många samtidigt.
    Detta är sånt som fordonsledare ska se till att det sköts. Normalt byggs ju omlopp så att underhåll kan göras vid lämpliga tillfällen, men har man många inställda tåg och andra störningar, så måste sånt hanteras mer manuellt, eftersom fordonen hamnar fel i omloppen.
    Helt rätt Leif. En annan vanlig orsak till fordonsbrist är att fordonen är i trafik, men på fel plats - störningar, planeringsmissar etc.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Helt rätt Leif. En annan vanlig orsak till fordonsbrist är att fordonen är i trafik, men på fel plats - störningar, planeringsmissar etc.
    Jag har tidigare i PV fått lära mig att det inte ska anses som "fordonsbrist", fordonen finns ju, de finns bara på fel plats.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2022-05-31 klockan 13:02:11.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jag har tidigare i PV fått lära mig att det inte ska anses som "fordonsbrist", fordonen finns ju, de finns bara på fel plats.
    Så står det inte i den länkade tråden. Men - definitionsdebatter med Göran Kannerby är det absoluta sämsta som finns i Postvagnen så jag sätter streck här.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Efter vad jag snappat upp ombord på tågen så har jag fått uppfattningen att det nog i alla fall i flera av fallen är just så att fordonen varit på fel plats. Alltså fordonsbrist just där fordonet behövdes.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Ja. Frågan var retorisk.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Det viskas på sina håll om att MTR även dras med personalbrist. Så vad som är vad är väl inte helt lätt att veta. Även UVEN 20.11 från Linköping i kväll var inställd.

Om det nu hur som helst var vagnbrist aktualiserar det en annan detalj. Om jag förstått det hela rätt kommer från och med juni 53 st ER1 och 6-9 Reginor att servas i Gredby. Där finns om jag inte minns fel två spår i hallen om vardera ca 220 meter. Om man inte ska skruva utomhus ger det väl plats för 4 ER1:or inne samtidigt. Vilket låter väldigt lite för det totala antalet fordon.

Reservation för faktafel och / eller att man ha tecknat kompletterande serviceavtal på annat håll.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Det viskas på sina håll om att MTR även dras med personalbrist. Så vad som är vad är väl inte helt lätt att veta. Även UVEN 20.11 från Linköping i kväll var inställd.

Om det nu hur som helst var vagnbrist aktualiserar det en annan detalj. Om jag förstått det hela rätt kommer från och med juni 53 st ER1 och 6-9 Reginor att servas i Gredby. Där finns om jag inte minns fel två spår i hallen om vardera ca 220 meter. Om man inte ska skruva utomhus ger det väl plats för 4 ER1:or inne samtidigt. Vilket låter väldigt lite för det totala antalet fordon.

Reservation för faktafel och / eller att man ha tecknat kompletterande serviceavtal på annat håll.
    Ekot kl.10.00 (tisdag) hade inslag på temat. Så långt jag hörde återkom aldrig nyheten under dagen.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1940479

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg

Problemet med Reginaunderhållet i Gredby är att hallen inte är anpassad/byggd för Regina utan endast ER1! Bla så går det ej att utföra hjulbyte på Regina där utan får utföras på annan verkstad! Verkstadskapaciteten är byggd utifrån att det endast skall användas ER1!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

saxat från TIM pendlarna.

Jag jobbar på driftledningen av Mälartåg (MTR) som kör tågen på uppdrag av Mälardalstrafik.
    Kan säga att trots reducering så saknas det fortfarande omkring 15-20 förare varje dag.
    Det kommer bli många fler tåg inställda med korta varsel.
    MTR har bett Mälardalstrafik om att få reducera mer men får inte.
    Tyvärr blir då alternativet en dålig framförhållning och kaos. De ansvariga skjuter sig själva i fötterna medan vi får ta den psykiska stressen av att hela tiden jobba livet ur oss för att få trafiken att någorlunda gå ihop.
    Förmodligen skyller alla på varandra som vanligt i ett tjänstemanna-ansvarslöst Sverige.
    De som råkar illa ut blir vi på golvet och resenärerna.
    Med den bristen på förare som finns nationellt, dvs. det går inte bara trolla fram förare någonstans i från, så vore det önskvärt om man reducerade trafiken ytterligare så det går att upprätthålla en trafik som är mer förutsägbar där resenärer slipper stå på plattform och få besked fem min innan avgång.
    Tack för ordet.
    Kanske dags att investera i självkörande tåg?

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Kanske dags att investera i självkörande tåg?
    Eller sluta misshandla personalen? Se bara på vad SJ gjorde mot sin personal nyss. Går det inte att hämta förare från gatan och sätta dom att köra på fem minuter så får man faktiskt ta hand om sin personal LITE granna.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Eller sluta misshandla personalen? Se bara på vad SJ gjorde mot sin personal nyss. Går det inte att hämta förare från gatan och sätta dom att köra på fem minuter så får man faktiskt ta hand om sin personal LITE granna.
    Intressant är också att lönerna skiljer rätt mycket mellan de företag som betalar bäst och sämst men det är inte avgörande vilka som har störst brist verkar det som. Pengar är ju inte allt. Scheman och hur man tar hand om sin personal betyder såklart mycket.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Scheman och hur man tar hand om sin personal betyder såklart mycket.
    Jag gissar att dom flesta är mer intresserade av att ha ett liv utanför järnvägen?

Medlem
    nov 2019

Jag gissar att dom flesta är mer intresserade av att ha ett liv utanför järnvägen?
    Vilket är detsamma som scheman. Utan vettiga scheman kan man inte ha ett liv utanför arbetstid. De flesta vill jobba på arbetstid och ha ett annat liv utanför arbetstid. Att inte kunna planera sitt liv mer än 24 timmar bort i vissa fall är skit rent ut sagt.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Vilket är detsamma som scheman. Utan vettiga scheman kan man inte ha ett liv utanför arbetstid. De flesta vill jobba på arbetstid och ha ett annat liv utanför arbetstid. Att inte kunna planera sitt liv mer än 24 timmar bort i vissa fall är skit rent ut sagt.
    Undrar varför detta är så svårt att ta in då för vissa arbetsgivare?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Undrar varför detta är så svårt att ta in då för vissa arbetsgivare?
    Först och främst: Det är upphandlad trafik, det spelar ingen roll hur någon annan än den vinnande anbudsgivaren räknar. Om kvalitet inte är högt värderat i anbudsutvärderingen så vinner någon som räknar lågt. Det begränsar ju möjligheten att bjuda på ensidiga förmåner utöver kollektivavtalet, som t ex schemagrupper med undertid mm.

Vad personalen egentligen ”mår bra av” är ingenting som hanteras i detta system. Alla ”vet” att det finns en risk att folk byter jobb, men den låter sig inte uttryckas matematiskt. Dessutom är det många om och men i det påståendet. Många byter inte alls jobb utan stannar kvar år ut och in, om än under oavbrutet gnällande.

Senast redigerat av JDS den 2022-06-11 klockan 11:42:30.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Först och främst: Det är upphandlad trafik, det spelar ingen roll hur någon annan än den vinnande anbudsgivaren räknar. Om kvalitet inte är högt värderat i anbudsutvärderingen så vinner någon som räknar lågt. Det begränsar ju möjligheten att bjuda på ensidiga förmåner utöver kollektivavtalet, som t ex schemagrupper med undertid mm.

Vad personalen egentligen ”mår bra av” är ingenting som hanteras i detta system. Alla ”vet” att det finns en risk att folk byter jobb, men den låter sig inte uttryckas matematiskt. Dessutom är det många om och men i det påståendet. Många byter inte alls jobb utan stannar kvar år ut och in, om än under oavbrutet gnällande.
    Hur förklarar du SJs motvilja att få nöjd personal då? Eller var schemakaoset en engångshändelse som vi inte pratar om?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur förklarar du SJs motvilja att få nöjd personal då? Eller var schemakaoset en engångshändelse som vi inte pratar om?
    Nu låter du lite anklagande! Det har du ingen anledning till!

SJ ställde till sitt eget kaos genom dåligt ledarskap, är min slutsats av allt jag kunnat ta reda på. Bristande resurser har inte varit ett problem i just detta fall, tvärtom har man ju orsakat personalbrist genom INeffektivt utnyttjande av existerande resurser.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nu låter du lite anklagande! Det har du ingen anledning till!

SJ ställde till sitt eget kaos genom dåligt ledarskap, är min slutsats av allt jag kunnat ta reda på. Bristande resurser har inte varit ett problem i just detta fall, tvärtom har man ju orsakat personalbrist genom INeffektivt utnyttjande av existerande resurser.
    Tyckte du lät väldigt negativ mot upphandlad trafik. Men så var inte fallet?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •