Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Vagnbrist Mälartåg?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vagnbrist Mälartåg?

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    saxat från TIM pendlarna.

Jag jobbar på driftledningen av Mälartåg (MTR) som kör tågen på uppdrag av Mälardalstrafik.
    Kan säga att trots reducering så saknas det fortfarande omkring 15-20 förare varje dag.
    Det kommer bli många fler tåg inställda med korta varsel.
    MTR har bett Mälardalstrafik om att få reducera mer men får inte.
    Tyvärr blir då alternativet en dålig framförhållning och kaos. De ansvariga skjuter sig själva i fötterna medan vi får ta den psykiska stressen av att hela tiden jobba livet ur oss för att få trafiken att någorlunda gå ihop.
    Förmodligen skyller alla på varandra som vanligt i ett tjänstemanna-ansvarslöst Sverige.
    De som råkar illa ut blir vi på golvet och resenärerna.
    Med den bristen på förare som finns nationellt, dvs. det går inte bara trolla fram förare någonstans i från, så vore det önskvärt om man reducerade trafiken ytterligare så det går att upprätthålla en trafik som är mer förutsägbar där resenärer slipper stå på plattform och få besked fem min innan avgång.
    Tack för ordet.
    Kanske dags att investera i självkörande tåg?
    Kan bara nämna att WRJ:s inlägg var taget ur ett svar på ett grundinlägg som handlade om reduktionen av trafiken med Mälartåg som sker redan nu 13 juni. Man gör en tidigarelagd sommarreducering av trafiken. Den "vanliga" sommarreduceringen skulle vara från 27 juni, men pga förarbrist ställs tåg in två veckor tidigare. Den text WRJ hade kopierat in var svar på detta inlägg:

"De avgångar som dras in nu 13-26 juni (vecka 24 och 25) genom den tidigarelagda reduceringen innebär:

Uppsala-Stockholm: 3 av sammanlagt 47 avgångar ställs in.

Uppsala-Gävle: inga planerade reduktioner 13-26 juni

Linköping-Eskilstuna-Sala-Uppsala: ganska många tåg dras in på olika delar av sträckan. OBS - det blir inga planerade reduktioner på sträckan Sala-Uppsala 13-26 juni..

Stockholm-Eskilstuna: 12 av 57 avgångar ställs in från måndag. Bland de avgångar som ställs in finns de snabba RegionExpress-tågen.

Hallsberg-Katrineholm-Stockholm: 4 av 27 avgångar ställs in.

Norrköping-Nyköping-Stockholm: 1 avgång ställs in sträckan Nyköping-Norrköping (första morgonavgången), men det tåget ersätts av buss."

Dessa uppgifter om inställda avgångar kommer från Mälardalstrafik.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Kommer Mälartåg se till att t ex SJ inte säljer biljetter till de inställda tågen?

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Kommer Mälartåg se till att t ex SJ inte säljer biljetter till de inställda tågen?
    Det är Mälartågs ansvar att ta bort tågen ur alla säljsystem. Jag hoppas att de lever upp till det ansvaret.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Tyckte du lät väldigt negativ mot upphandlad trafik. Men så var inte fallet?
    Den upphandlade trafiken som sådan eller dess entreprenörer är jag inte alls negativ till.

Själva upphandlingssystemet är däremot ganska misslyckat, men det får vi leva med. Det är absolut nödvändigt att kunna organisera pendeltågstrafik utan SJ:s inblandning, och politikerna vet idag inget annat sätt än att upphandla trafiken.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nu låter du lite anklagande! Det har du ingen anledning till!

SJ ställde till sitt eget kaos genom dåligt ledarskap, är min slutsats av allt jag kunnat ta reda på. Bristande resurser har inte varit ett problem i just detta fall, tvärtom har man ju orsakat personalbrist genom INeffektivt utnyttjande av existerande resurser.
    Måste säga att du har nog väldigt rätt i dina slutsatser.Har ju själv med egna kontakter förstått samma sak, kompletterat med sånt som sades redan då jag var anställd. Att peka med hela handen och bara sjösätta sånt som man inte tror på på golvet, det tyder inte på bra ledarskap.
    Sen kan vi väl lägga till att då det nät man trafikerar minskar drastiskt, så minskar ju också möjligheterna att göra effektiva, åkbara och roliga turer. Det gör ju att personalen försvinner, då jobbet ofta blir enformigare och jobbigare för personalen och ineffektiva och resurskrävande för företaget.
    Tyvärr tror jag att det kommer bli avhopp till andra branscher från såväl SJAB som framför allt MTR.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Det är Mälartågs ansvar att ta bort tågen ur alla säljsystem. Jag hoppas att de lever upp till det ansvaret.
    Efter ett litet stickprov (morgonrusningstågen från Eskilstuna till Stockholm nu på måndag) så verkar det redan vara åtgärdat, det syns inga snabbtåg på sj.se.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Först och främst: Det är upphandlad trafik, det spelar ingen roll hur någon annan än den vinnande anbudsgivaren räknar. Om kvalitet inte är högt värderat i anbudsutvärderingen så vinner någon som räknar lågt. Det begränsar ju möjligheten att bjuda på ensidiga förmåner utöver kollektivavtalet, som t ex schemagrupper med undertid mm.

Vad personalen egentligen ”mår bra av” är ingenting som hanteras i detta system. Alla ”vet” att det finns en risk att folk byter jobb, men den låter sig inte uttryckas matematiskt. Dessutom är det många om och men i det påståendet. Många byter inte alls jobb utan stannar kvar år ut och in, om än under oavbrutet gnällande.
    Det beror delvis på i vilken ort man jobbar.
    I storstäderna är det mer tillväxt och lättare att hitta andra jobb, kanske inklusive andra lokförarjobb.
    I mindre städer är det svårare att hitta andra jobb. Har man villa och familj är det svårt att flytta.

Passagerare
    Medlem
    sep 2021

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Måste säga att du har nog väldigt rätt i dina slutsatser.Har ju själv med egna kontakter förstått samma sak, kompletterat med sånt som sades redan då jag var anställd. Att peka med hela handen och bara sjösätta sånt som man inte tror på på golvet, det tyder inte på bra ledarskap.
    Sen kan vi väl lägga till att då det nät man trafikerar minskar drastiskt, så minskar ju också möjligheterna att göra effektiva, åkbara och roliga turer. Det gör ju att personalen försvinner, då jobbet ofta blir enformigare och jobbigare för personalen och ineffektiva och resurskrävande för företaget.
    Tyvärr tror jag att det kommer bli avhopp till andra branscher från såväl SJAB som framför allt MTR.
    Fast Mälartågsnätet nu är ju avsevärt större än Upptågets nät för bara en vecka sedan...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Kan bara nämna att WRJ:s inlägg var taget ur ett svar på ett grundinlägg som handlade om reduktionen av trafiken med Mälartåg som sker redan nu 13 juni. Man gör en tidigarelagd sommarreducering av trafiken. Den "vanliga" sommarreduceringen skulle vara från 27 juni, men pga förarbrist ställs tåg in två veckor tidigare. Den text WRJ hade kopierat in var svar på detta inlägg:

"De avgångar som dras in nu 13-26 juni (vecka 24 och 25) genom den tidigarelagda reduceringen innebär:

Uppsala-Stockholm: 3 av sammanlagt 47 avgångar ställs in.

Uppsala-Gävle: inga planerade reduktioner 13-26 juni

Linköping-Eskilstuna-Sala-Uppsala: ganska många tåg dras in på olika delar av sträckan. OBS - det blir inga planerade reduktioner på sträckan Sala-Uppsala 13-26 juni..

Stockholm-Eskilstuna: 12 av 57 avgångar ställs in från måndag. Bland de avgångar som ställs in finns de snabba RegionExpress-tågen.

Hallsberg-Katrineholm-Stockholm: 4 av 27 avgångar ställs in.

Norrköping-Nyköping-Stockholm: 1 avgång ställs in sträckan Nyköping-Norrköping (första morgonavgången), men det tåget ersätts av buss."

Dessa uppgifter om inställda avgångar kommer från Mälardalstrafik.

Av dessa avgångar verkar de tåg som var tänkta att fortsätta från den tidigare UL-trafiken Uppsala-Sala mot Västerås/Enköping etc. fr o m 220613 samtliga vara inställda efter Sala, vilket stämmer med sommarreduktionen i tidtabell 56B. Trots detta verkar det ändå gå att köpa biljetter på sträckan Uppsala-Västerås till dessa tåg på Mälartågs egen försäljningssajt biljett.malartag.se - medan jag inte hittar avgångarna på sj.se.

Senast redigerat av ÅkeB den 2022-06-15 klockan 15:46:10.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •