Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bildgåta: Högt över havet

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Bildgåta: Högt över havet

Här ligger centralstationen högt över hamnen. 230 m ö h skulle det kunna stå på stationshuset och staden har 60 000 invånare, men för 2 500 år sedan var det tre gånger fler. En av Europas allra största städer på den tiden.

Några frågor:

Vad heter vattnet på bilden?

Vad heter landet?

Vad heter staden?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bildgåta: Högt över havet

Mycket svår. Bara Grekland och Italien hade väl då en civilisation med städer att tala om. Och en som minskat i storlek och dessutom ligger högt. En rå gissning är Korint.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-04-25 klockan 22:40:23.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Här ligger centralstationen högt över hamnen. 230 m ö h skulle det kunna stå på stationshuset och staden har 60 000 invånare, men för 2 500 år sedan var det tre gånger fler. En av Europas allra största städer på den tiden.

Några frågor:

Vad heter vattnet på bilden?

Vad heter landet?

Vad heter staden?

Medelhavet, eller möjligen Sicilianska havet.

Italien.

Agrigento.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Medelhavet, eller möjligen Sicilianska havet.

Italien.

Agrigento.
    Italienska kontaktledningsstolpar.

Medlem
    mar 2018

Sv: Bildgåta: Högt över havet (rätt svar)

Bravo. Visst är det Agrigento på Siciliens sydkust. En kombination av vidsträckt reseerfarenhet och klassisk bildning ledde kanske till svaret?

Här är bilden från Agrigento C.le (jo då, så förkortas centralstation på italienska) utan klotter:

Och, som en bonus, så här ser stationshuset ut från gatuplanet tre trappor upp.

Förresten, Mattias, en nackdel med nya PV är att man inte kan ändra trådens rubrik. Jag hade velat lägga in ett "rätt svar" i rubriken här ovan för att ge möjlighet för dem som vill fortsätta att gissa att göra det. Men det går inte nu för tiden.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-04-26 klockan 08:54:50. Anledning: Ändring av rubrik

Förresten, Mattias, en nackdel med nya PV är att man inte kan ändra trådens rubrik. Jag hade velat lägga in ett "rätt svar" i det här inlägget för att ge möjlighet för dem som vill fortsätta att gissa att göra det. Men det går inte nu för tiden.
    Fina bilder, men nu måste jag få rätta till ett missförstånd med nya PV igen. Du kan ändra trådens rubrik, men du måste använda dig av ”Gå till avancerad”, där kan du ändra rubriken. Hoppas det hjälper dig i fortsättningen.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Fina bilder, men nu måste jag få rätta till ett missförstånd med nya PV igen. Du kan ändra trådens rubrik, men du måste använda dig av ”Gå till avancerad”, där kan du ändra rubriken. Hoppas det hjälper dig i fortsättningen.
    Tack. Det är bra att veta. Men det verkar inte hjälpa i just detta fall, eftersom man tycks kunna scrolla ner över alla inlägg utan att behöva klicka på vart och ett.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Bravo. Visst är det Agrigento på Siciliens sydkust. En kombination av vidsträckt reseerfarenhet och klassisk bildning ledde kanske till svaret?
    En del klassisk bildning, järnvägskunskaper och geografikunskaper (samt en mindre nätsökning då jag inte var säker på om den här delen ännu räknas till Joniska havet vilket inte verkar vara fallet; det är rakt söder om fastlandsdelen) var väl med, men jag har inte rest med tåg ända hit. Catania - Palermo - Messina - Catania, samt Etnabanan är det jag åkt på Sicilien.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Tack. Det är bra att veta. Men det verkar inte hjälpa i just detta fall, eftersom man tycks kunna scrolla ner över alla inlägg utan att behöva klicka på vart och ett.
    För de läsare som använder trådad visning ger rubrikändringen bra information, men för oss andra ger den ingen varningsflagg.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Här är bilden från Agrigento C.le (jo då, så förkortas centralstation på italienska) utan klotter:
    Kunskap om utseende på kontaktledningar och stolpar hjälper, om inte annat kunskapen att likström (≤3 kV) har kortare isolatorer än växelström (vanligen ≥15 kV).
    Men på bilden såg jag inga kontaktledningar för jag tittade inte så noga, vilket gjorde mig säker på Grekland, men jag kunde ingen passande stad och var för sen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •