Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bara en buckla där bak och ett läckande tak..

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Bara en buckla där bak och ett läckande tak..

..lyder att gammalt talesätt i Spårvägssälskapet som skulle passa på detta lok, som stod och mullrade på tomgång över dagen på "loksticken" i Victoria Falls, Zimbabwe i januari.

Vad NRZ 1027 råkat ut för någon gång har jag ingen aning om, men en lite buckla verkar inte hindrat att dra nattåget Bulawayo - Victoria Falls den gångna natten med ankomst vid 9.30 och att återvända med tåg 111 mot Bulawayo 19.00. Stänga av för en halvdag verkar inte vara något man gör...

Vagnarna återfanns ute på bangården. Sovvagnarna (1:a klass) närmast är byggda i Birmingham 1958 för Rhodesia Railways (som senare blev NRZ- National Railways of Zimbabwe).

Sittvagnarna (Economy/3 klass) i andra änden var dock av nyare årgång (-70 tal?) byggda i Sydafrika.

Ett besök på tågex och en tjuvtitt i vagnlistan för tåg 111 visar att tankvagnen vid loket innerhåller vatten och ska med till TJ, Thomson Junction. VA = Victoria Falls, BLR = Bulawayo. Kontrasten mellan den prydliga administrationen och den buckliga verkligheten känns lite symptomatisk för Zimbabwe.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bara en buckla där bak och ett läckande tak..

Härliga bilder!
    Talesättet passar ju onekligen i sammanhanget...

Alltid lika trevligt med dina bilder från Afrika (och andra ställen också) där man aldrig har varit. Fortsätt med det

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    ..lyder att gammalt talesätt i Spårvägssälskapet som skulle passa på detta lok, som stod och mullrade på tomgång över dagen på "loksticken" i Victoria Falls, Zimbabwe i januari.

Vad NRZ 1027 råkat ut för någon gång har jag ingen aning om, men en lite buckla verkar inte hindrat att dra nattåget Bulawayo - Victoria Falls den gångna natten med ankomst vid 9.30 och att återvända med tåg 111 mot Bulawayo 19.00. Stänga av för en halvdag verkar inte vara något man gör...
    Tackar för bilderna!

När jag åkte nämnda nattåg 1986 drogs det av ånglok (Garrat-lok) och hade även medföljande beväpnad militär med som vakthållning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tackar för bilderna!

När jag åkte nämnda nattåg 1986 drogs det av ånglok (Garrat-lok) och hade även medföljande beväpnad militär med som vakthållning.
    Inga vakter 1981 och NRZ lokpark var då i mycket välskött och prydligt skick. Under sanktionernas tid hade man renoverat upp ångloksparken till i stort sett nyskick. Man hade nyss avslutat inbördeskriget men ändå föreföll landet vara välmående, folk såg välnärda och välklädda ut och inga tiggare fanns på gatorna. Och mottagandet man fick var excellent, var uppe på NRZ huvudkontor i Bulawayo för att få ett fototillstånd vilket beviljades omgående. Infochefen fortsatte med att fråga om jag ville se lokstationen ? Jo gärna men den ligger ju rätt långt utanför... Inga problem jag kör dig blev svaret . Var får man sådan service ?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Inga vakter 1981 och NRZ lokpark var då i mycket välskött och prydligt skick. Under sanktionernas tid hade man renoverat upp ångloksparken till i stort sett nyskick. Man hade nyss avslutat inbördeskriget men ändå föreföll landet vara välmående, folk såg välnärda och välklädda ut och inga tiggare fanns på gatorna. Och mottagandet man fick var excellent, var uppe på NRZ huvudkontor i Bulawayo för att få ett fototillstånd vilket beviljades omgående. Infochefen fortsatte med att fråga om jag ville se lokstationen ? Jo gärna men den ligger ju rätt långt utanför... Inga problem jag kör dig blev svaret . Var får man sådan service ?
    Även 1986 var det prydligt och välskött. Besökte även järnvägsmuseet i Bulawayo, vilket också var prydligt men folktomt.

Hann inte med några extravaganser i övrigt i Zimbabwe, men däremot i Swaziland, där persontrafik saknades redan då. Ordnade så att jag fick åka med en bit i "caboosen", men det var lite krångel och ingen hjälp med skjuts, men det ordnade sig ändå.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Även 1986 var det prydligt och välskött. Besökte även järnvägsmuseet i Bulawayo, vilket också var prydligt men folktomt.

Hann inte med några extravaganser i övrigt i Zimbabwe, men däremot i Swaziland, där persontrafik saknades redan då. Ordnade så att jag fick åka med en bit i "caboosen", men det var lite krångel och ingen hjälp med skjuts, men det ordnade sig ändå.
    Det finns något turisttåg som brukar ta vägen genom Swaziland så det kan gå att få in. En kortare tid var det även reguljär persontrafik på nord-sydlinjen Komatiport-Durban, en rätt nybyggd bana som skär igenom Swaziland.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •