Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kan detta vara i Eslöv?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Kan detta vara i Eslöv?

Ytterligare en gammal Instamatic-bild upphittad. Fotograferad i mitten av 70-talet. Vet att jag reste mellan Eslöv och Tomelilla och kan denna bild vara från Eslöv? Bör dock inte varit Norrlandsplog på en rälsbuss i Skåne. Tacksam för rättelse. Mvh/Alex

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Kan detta vara i Eslöv?

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg

Ytterligare en gammal Instamatic-bild upphittad. Fotograferad i mitten av 70-talet. Vet att jag reste mellan Eslöv och Tomelilla och kan denna bild vara från Eslöv? Bör dock inte varit Norrlandsplog på en rälsbuss i Skåne. Tacksam för rättelse. Mvh/Alex
    Norrlandsplogar på Y6-Y8 förekom också på Österlen. Det kan ju vara rejält besvärliga snöoväder där. Jag tycker också det ser ut som Eslöv.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja det måste vara Eslöv. De enda stationerna på den banan, Ystad - Eslöv, som var/är elektrifierade var just Eslöv och Ystad och som det ser ut på din bild så ser det inte ut i Ystad.

Jag åkte banan ett par ggr 1980 och 1981 men minns inte vilka plogar det var på motorvagnarna. Men varför inte norrlandsplogar? Det fyker rejält när det snöar i Skåne och då behövs norrlandsplogar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fel av mig Ystad var inte elektrifierad då, gjordes långt senare (2000 talet?).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Eslöv spår 2

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för alla svar!

Jag trodde först att det var en Y7 men visst är det en Y6 vi ser på bilden?

Sedan tror jag att plogarna åkte på och av efter årstid i södra Sverige. Annars skulle väl alla rälsbussar på den tiden i Sverige haft Norrlandsplogar året om? För det kan väl komma rejält med snö på nästan alla platser i Sverige. Denna bild tror jag är tagen på våren men kan också vara försommar.

Mvh/Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-04-25 klockan 20:55:49.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för alla svar!

Jag trodde först att det var en Y7 men visst är det en Y6 vi ser på

Mvh/Alex
    Det är väl dock svårt avgöra från det yttre. Det var ju i princip bara inredningen som skiljde och månnga byggdes även om från Y6 till Y7. Alla Y8 var ombyggda från Y6-Y7 . Men i södra sverige var Y6 vanliga.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag snokade rätt på ett annat inlägg från Järnvägshistoriskt Forum och här identifieras Y6 1081 på Falsterbobanan. Jag reste även den före nedläggningen men här är vi några år in på 70-talet och 1081 har tydligen fått annan tjänstgöring i Skåne. Mvh/Alex

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag snokade rätt på ett annat inlägg från Järnvägshistoriskt Forum och här identifieras Y6 1081 på Falsterbobanan. Jag reste även den före nedläggningen men här är vi några år in på 70-talet och 1081 har tydligen fått annan tjänstgöring i Skåne. Mvh/Alex
    Ser du bara numret så är det inga problem att avgöra.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jo det är med största sannolikhet Eslöv och spåret är kanske 5 eller något liknande. Inte spår 2. Tågen angjorde i regel plattformen längst ut från stationshuset. Jodå Skåne hade norrlandsplogar monterade året runt på sina rälsbussar, dock inte alla. Några hade t o m i båda ändarna, men vanligtvis enbart i B-änden. Y6 1081 gick f ö i det sista tåget mellan Gärsnäs-Köpingebro(-Ystad) via Borrby i september 1970.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Eslöv spår 2
    Nej du
    Gamla spår 5
    Tåg till Ystad och Kristianstad gick från spår 5 eller 6

Spår 5 är i dag spår gamla spår 7.

Senast redigerat av /ib den 2018-04-27 klockan 02:32:58.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Besc Visa inlägg
    Jo det är med största sannolikhet Eslöv och spåret är kanske 5 eller något liknande. Inte spår 2. Tågen angjorde i regel plattformen längst ut från stationshuset. Jodå Skåne hade norrlandsplogar monterade året runt på sina rälsbussar, dock inte alla. Några hade t o m i båda ändarna, men vanligtvis enbart i B-änden. Y6 1081 gick f ö i det sista tåget mellan Gärsnäs-Köpingebro(-Ystad) via Borrby i september 1970.
    OK. Trodde först bilden var tagen i riktning söderut, men inser baserat på skuggor att den är tagen norrut.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •