Ja det måste vara Eslöv. De enda stationerna på den banan, Ystad - Eslöv, som var/är elektrifierade var just Eslöv och Ystad och som det ser ut på din bild så ser det inte ut i Ystad.
Jag åkte banan ett par ggr 1980 och 1981 men minns inte vilka plogar det var på motorvagnarna. Men varför inte norrlandsplogar? Det fyker rejält när det snöar i Skåne och då behövs norrlandsplogar.
Fel av mig Ystad var inte elektrifierad då, gjordes långt senare (2000 talet?).
Eslöv spår 2
Tack för alla svar!
Jag trodde först att det var en Y7 men visst är det en Y6 vi ser på bilden?
Sedan tror jag att plogarna åkte på och av efter årstid i södra Sverige. Annars skulle väl alla rälsbussar på den tiden i Sverige haft Norrlandsplogar året om? För det kan väl komma rejält med snö på nästan alla platser i Sverige. Denna bild tror jag är tagen på våren men kan också vara försommar.
Mvh/Alex
Senast redigerat av Alex den 2018-04-25 klockan 20:55:49.
Jag snokade rätt på ett annat inlägg från Järnvägshistoriskt Forum och här identifieras Y6 1081 på Falsterbobanan. Jag reste även den före nedläggningen men här är vi några år in på 70-talet och 1081 har tydligen fått annan tjänstgöring i Skåne. Mvh/Alex
Jo det är med största sannolikhet Eslöv och spåret är kanske 5 eller något liknande. Inte spår 2. Tågen angjorde i regel plattformen längst ut från stationshuset. Jodå Skåne hade norrlandsplogar monterade året runt på sina rälsbussar, dock inte alla. Några hade t o m i båda ändarna, men vanligtvis enbart i B-änden. Y6 1081 gick f ö i det sista tåget mellan Gärsnäs-Köpingebro(-Ystad) via Borrby i september 1970.