Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Första tågen som inte var "SJ":s?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Första tågen som inte var "SJ":s?

Vi får väl inte glömma godstrafiken? Om vi bortser från TGOJ så var det ju några mindre bolag som var tidiga ute. Shortline Väst i Falköping och så fanns det väl något i östra Skåne?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Den första länstrafikhuvudmannen var SL i Stockholms län som tog över pendeltågen 1967. Innan dess drevs lokalbanor, tunnelbanor, spårväg av landstinget, fast det skulle räknas separat av trådstartaren.
    Nej så var det inte, trafiken i Stockholm som inte tillhörde Stockholms landsting, drevs av SS Stockholms Spårvägar. Utanför Stockholm även spårvägslinje 15 till Solna och Sundbyberg.
    I landstinget utanför var det mest SJ som skötte spårtrafiken i egen affär men det fanns också Saltsjöbanan och Lidingöbanan. Så samordnades lokaltrafiken i kommunförbundet KSL och 1971 gick Stockholms stad och Landstinget ihop till ett gemensamt landsting och så kom SL .

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Nej så var det inte, trafiken i Stockholm som inte tillhörde Stockholms landsting, drevs av SS Stockholms Spårvägar. Utanför Stockholm även spårvägslinje 15 till Solna och Sundbyberg.
    I landstinget utanför var det mest SJ som skötte spårtrafiken i egen affär men det fanns också Saltsjöbanan och Lidingöbanan. Så samordnades lokaltrafiken i kommunförbundet KSL och 1971 gick Stockholms stad och Landstinget ihop till ett gemensamt landsting och så kom SL .
    Det vill säga SL kom något tidigare, 1967, som en ombildning från SS och ägdes då av KSL fram till sammanslagningen och ett gemensamt landsting 1971.
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stor...ms_Lokaltrafik

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Skärpning!

Alla ni som gått in på enskilda järnvägar på 1800-talet och första halvan av 1900-talet, spela inte dumma! Även utan en närmast juridisk definition så kan ni utan vidare begripa vad Bobo är ute efter. Att i det läget med flit föra tråden långt bort - till och med helt bort - från det trådstartaren alldeles uppenbart var ute efter (vilket varje normalbegåvad person utan vidare bör begripa) är ett rent trådkaparbeteende och diskussionsförstörande. Starta egna trådar om enskilda järnvägar i så fall. Detta är dålig stil!

M J / mod
    Är det så självklart för alla läsare vad Bobo är ute efter? Jag vet ingenting om Bobo, men jag kan tänka mig att det finns unga idag som inte vet att järnvägsbyggandet i Sverige började med enskilda järnvägar, utan tror att allt var SJ från början.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Är det så självklart för alla läsare vad Bobo är ute efter? Jag vet ingenting om Bobo, men jag kan tänka mig att det finns unga idag som inte vet att järnvägsbyggandet i Sverige började med enskilda järnvägar, utan tror att allt var SJ från början.
    Det framgår tydligt av Bobos inlägg med tanke på de exempel som ges "SL? Pågatågen? Krösatrfiken? GL? Eller någon annan stans?".

Det korrekta svaret (så vitt jag vet) kom i trådens andra inlägg a) SL b) Krösatågen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Det framgår tydligt av Bobos inlägg med tanke på de exempel som ges "SL? Pågatågen? Krösatrfiken? GL? Eller någon annan stans?".

Det korrekta svaret (så vitt jag vet) kom i trådens andra inlägg a) SL b) Krösatågen.
    Fast den som har läst många inlägg av Bobo L vet ju att Bobo L gillar att sätta igång spretiga debatter och liksom se vad som händer.

Hade det inte varit fallet i den här tråden, så hade han ju förtydligat sin fråga. I stället skrev han ”Aha, du tänker så?” vilket jag tolkar som en direkt inbjudan till en fortsatt spretig diskussion ur olika perspektiv.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Fast den som har många inlägg av Bobo L vet ju att Bobo L gillar att sätta igång spretiga debatter och liksom se vad som händer.

Hade det inte varit fallet i den här tråden, så hade han ju förtydligat sin fråga. I stället skrev han ”Aha, du tänker så?” vilket jag tolkar som en direkt inbjudan till en fortsatt spretig diskussion ur olika perspektiv.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det vill säga SL kom något tidigare, 1967, som en ombildning från SS och ägdes då av KSL fram till sammanslagningen och ett gemensamt landsting 1971.
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stor...ms_Lokaltrafik
    "Ombildning"? Nej, namnbyte och andra ändringar. Samma aktiebolag som tidigare.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    "Ombildning"? Nej, namnbyte och andra ändringar. Samma aktiebolag som tidigare.
    Det uppfattar jag som en ombildning vilket väl i sig inte är något alldeles exakt begrepp.
    Men det mesta står väl i den länkade Wikipediaartikeln.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast den som har läst många inlägg av Bobo L vet ju att Bobo L gillar att sätta igång spretiga debatter och liksom se vad som händer.

Haha, ja, det var ju en beskrivning

Dock var det så att jag insåg, efter Görans svar, att min fråga nog kunde tolkas vidare än vad jag tänkt, och jag tänkte vänta och se vart diskussionen tog vägen. I princip så hade jag väl fått ett tillräckligt bra svar redan i andra inlägget så ännu mera var ju bara bonus, om än kanske kuriosa, sett från min egentliga undring.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Även om vissa kanske betraktar det som kuriosa, så får det väl påpekas att vissa fall av ”trafikupplägg med externa järnvägsföretag på SJ-spår” förekom även före länstrafikreformen. Till exempel Nynäsbanans tåg som gick in till Stockholm C har jag svårt att baxa in helt under ”privatbanor”; det var väl strängt taget ett slags samtrafik? Sen vet jag inte hur man såg på tillstånds- och ansvarsfrågor på den tiden; kanske skulle man med dagens begrepp säga att det var SJ som formellt var järnvägsföretag när sådana tåg rullade på SJ spår.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Även om vissa kanske betraktar det som kuriosa, så får det väl påpekas att vissa fall av ”trafikupplägg med externa järnvägsföretag på SJ-spår” förekom även före länstrafikreformen. Till exempel Nynäsbanans tåg som gick in till Stockholm C har jag svårt att baxa in helt under ”privatbanor”; det var väl strängt taget ett slags samtrafik? Sen vet jag inte hur man såg på tillstånds- och ansvarsfrågor på den tiden; kanske skulle man med dagens begrepp säga att det var SJ som formellt var järnvägsföretag när sådana tåg rullade på SJ spår.
    Det fanns rätt många sådana arrangemang, SWB körde väl en bit på SJ spår in till Stockholm C
    Mellan Arlöv-Malmö C hade MBJ och SJ varsitt spår men de användes som dubbelspår.
    Men sedan Vkb förstatligats körde SJ på EJ spår i Göteborg,Varberg,Halmstad, Åstorp och Teckomatorp.
    Skee-Strömstad hade aldrig egen trafik utan kördes av SJ o.s.v

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •