2022_04_14_62258red by Magnus Backman, on Flickr

När jag lämnade Schweiz i januari 2020 anade jag inte att det skulle ta över två år innan jag skulle komma tillbaka. En hel del har hänt under tiden. Då som nu åkte vi in via St Margrethen men då var det lok och vagnar som gällde. På tyska sidan 218 och från Lindau Schweiziskt ellok. Nu är elektrifieringen mellan München och Lindau invigd loktågen utbytta mot pendolino och i Lindau kör fjärrtågen inte längre ut på ön för lokbyte utan tågen kör via den nya stationen Lindau-Reutin. Som synes hade tåget från München dragit på sig en viss försening när vi klev av i St Margrethen.

2022_04_14_62264pv by Magnus Backman, on Flickr

I St Margrethen kunde vi studera växlingsarbetet på stationen i väntan på vårt nästa tåg.

2022_04_14_62293pv by Magnus Backman, on Flickr

Vårat nästa tåg var också det en nyhet, efter tre sorger och fyra bedrövelser har Bombardier fått fart på TWINDEXX Swiss Express som från börjande förväntades vara i trafik för flera år sedan men efter omfattande leveransförseningar går de nu i trafik både i IR och IC varianten. Vi steg på tåget i IR varianten för vidare resa till Landquart.

2022_04_14_62297pv by Magnus Backman, on Flickr

På RhB väntade nästa nyhet i form av motorvagnståget Capricorn från Stadler. Motorvagnenen består av 4 vagnar där en har drivning på alla axlar och övriga saknar drivning. När vi var där användes de främst i Linjen Landquart - Davos Platz samt Davos Platz - Filisur. Från tidtabellskiftet i december är det meningen at tågen ska köras i konceptet Retica 30. Där tågen kör varje halvtimme från Landquart till Davos. I Klosters delas och kopplas tåget så att en vagn går till och från Davos och den andra vagnen antingen går till St Moritz eller till Scuol- Tarasp

2022_04_14_62320pv by Magnus Backman, on Flickr

Övernattning skedde i Davos så vi tog en promenad bredvid järnvägen.

2022_04_14_62325pv by Magnus Backman, on Flickr

Dubbelkopplad Capricorn på stationen i Davos Platz, till vänster skymtar tåget som har kommit från Filisur.

/Magnus