Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Undrar hur det går med tåg 539 i dag

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Undrar hur det går med tåg 539 i dag

I dag kl 18.00 började himmelsfärdshelgens långa avstängning av Södra stambanan i avsnittet mellan Flisby och Nässjö. I varje fall har Trafikverket bestämt det. Om snabbtåg 539 hade varit i tid, så hade det varit framme i Nässjö före 18.00. Men det var 23 minuter sent redan vid avgång från Stockholm C, en försening som var uppe i 33 minuter när tåget nådde Flisby kl 18.12. Jag gissar att trafikledningen har lovat SJ att avstängningen ska skjutas upp så att 539 hinner fram till Nässjö. Men med den hastighetsnedsättning som har rått i dag mellan Flisby och Vimnarp lär det ta sin rundliga tid innan 539 är framme där.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sv: Undrar hur det går med tåg 539 i dag

Rullade nyss in i Nässjö med 43 minuters försening, dvs cirka 10 minuters merförsening sedan Flisby.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag undrar varför man får till en försening redan vid avgång när det är viktigt att inte vara sena på denna tur.
    Eller i alla fall undrar jag varför det var sent?
    1409.se anger "Stört av annat tåg".
    23 minuter sent på grund av annat tåg ivägen på fyrspårssträckan Hagalund-Stockholm?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag undrar varför man får till en försening redan vid avgång när det är viktigt att inte vara sena på denna tur.
    23 minuter sent på grund av annat tåg ivägen på fyrspårssträckan Hagalund-Stockholm?
    Fordonsfel såg jag som angiven orsak. Skulle kunna handla om mult-problem, det lär ha varit dubbla tågsätt.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Tåget avgick uppställning Karlberg i tid och ankom Norra Bantorget 2 minuter tidigt. Fordonsfel. Avgick 10 min sent och kom till plattform 10 min sent. Avgick 23 min sent. Förseningsorsaken bör alltså ha varit "Trilskande X2".

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fordonsfel såg jag som angiven orsak. Skulle kunna handla om mult-problem, det lär ha varit dubbla tågsätt.
    Stämmer att 539 är multat i dag. Men det var multat redan som 530 från Malmö så ingen av- eller tillkoppling skedde i Stockholm.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Nu kör man ju inte på trafikspåren från Hagalund i normalfall utan på driftspåren.
    Dock är ju omloppet 530 till Stockholm C - 90530 till Karlberg - 90539 till Stockholm C - 539 från Stockholm
    Tydligen uppstod ju något strul vid furneringen på Norrabantorget, så man kom iväg sent därifrån. 23 min är lite för mycke för att hämta in på Stockholm C, men får man ombord folk fort så kan man väl ta någon minut, men kodningen blir ju "Stört av annat tåg", eftersom störningen var på 90539.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Det var synd att du själv inte körde tåget. Då hade garanterat inget inträffat och alla varit nöjda och glada. Då hade heller inget fel inträffat vid vändningen som krävde en stunds meckande vid Norra Bantorget. Hade du själv kört tåget hade alla multar alltid gått kalas utan minsta lilla problem. Och givetvis hade alla tåg gått på minuten.

Denna gång var det emellertid inte du som körde utan en enkel vanlig dödlig förare som fick pyssla lite för att få grejerna att bli på gott humör igen. ..

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Det var synd att du själv inte körde tåget. Då hade garanterat inget inträffat och alla varit nöjda och glada. Då hade heller inget fel inträffat vid vändningen som krävde en stunds meckande vid Norra Bantorget. Hade du själv kört tåget hade alla multar alltid gått kalas utan minsta lilla problem. Och givetvis hade alla tåg gått på minuten.

Denna gång var det emellertid inte du som körde utan en enkel vanlig dödlig förare som fick pyssla lite för att få grejerna att bli på gott humör igen. ..
    Låter som övertecknad/Ulf

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Låter som övertecknad/Ulf
    Det tror jag inte. Dock vet jag vad som hände och kan därmed eliminera behovet av småspydiga kommentarer. Eller tror du som Larsson att tåg försenas avsiktligt ?

Senast redigerat av Ohlzzon den 2022-05-27 klockan 03:31:14.
    Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Medlem
    nov 2017

- - - Dock vet jag vad som hände och kan därmed eliminera behovet av småspydiga kommentarer. - - -
    Bra. Då var det alltså något fordonsfel som krävde meckande vid Norra Bantorget, om jag förstår dig rätt. Enligt Kippu kom tågsättet till plattform 10 minuter sent, och avgick sedan 23 minuter sent. Tiden vid plattform var alltså 13 minuter längre än enligt körplanen. Var det fordonsfelet som krävde meckande även vid plattform, eller kan det ligga något i uppgiften i 1409.se "Stört av annat tåg"?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Stämmer att 539 är multat i dag. Men det var multat redan som 530 från Malmö så ingen av- eller tillkoppling skedde i Stockholm.
    Anade att det kunde vara vändningsrelaterade problem med multen.

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Bra. Då var det alltså något fordonsfel som krävde meckande vid Norra Bantorget, om jag förstår dig rätt. Enligt Kippu kom tågsättet till plattform 10 minuter sent, och avgick sedan 23 minuter sent. Tiden vid plattform var alltså 13 minuter längre än enligt körplanen. Var det fordonsfelet som krävde meckande även vid plattform, eller kan det ligga något i uppgiften i 1409.se "Stört av annat tåg"?
    Tågsättet var i tid till Norra Ban och gick 10 sen därifrån. Orsaken i ett internt system anger maskinfel vilket tyder på meckande redan där. Sedan lämnade 539 Cst 15.46. 24 minuter för att lasta en mult är i längsta laget så sannolikt var föraren inte nöjd och fick fortsätta skruva lite på Cst innan man till slut kom iväg. Ingen stor sak men lite oturligt just när man har en deadline att passa.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Och 530 var ju försenat till Stockholm (jag vet, för jag åkte med det)

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Och 530 var ju försenat till Stockholm (jag vet, för jag åkte med det)
    Stämmer men det påverkade inte ankomst till Norra Ban efter vändning. Ankom rätt tid till Nbt.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

I dag kl 18.00 började himmelsfärdshelgens långa avstängning av Södra stambanan i avsnittet mellan Flisby och Nässjö. I varje fall har Trafikverket bestämt det. Om snabbtåg 539 hade varit i tid, så hade det varit framme i Nässjö före 18.00. Men det var 23 minuter sent redan vid avgång från Stockholm C, en försening som var uppe i 33 minuter när tåget nådde Flisby kl 18.12. Jag gissar att trafikledningen har lovat SJ att avstängningen ska skjutas upp så att 539 hinner fram till Nässjö. Men med den hastighetsnedsättning som har rått i dag mellan Flisby och Vimnarp lär det ta sin rundliga tid innan 539 är framme där.
    En lätt urspårning:
    På tisdag kommer 529 inte gå till Köpenhamn utan bara till Malmö, enligt sms från SJ. Antagligen befarar SJ förseningar och vill klara tågvändningen.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    En lätt urspårning:
    På tisdag kommer 529 inte gå till Köpenhamn utan bara till Malmö, enligt sms från SJ. Antagligen befarar SJ förseningar och vill klara tågvändningen.
    Kan det inte vara så att det går multat och att man ej kör multade tåg över bron?

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Kan det inte vara så att det går multat och att man ej kör multade tåg över bron?
    Ja, tåget är nu multat ser man på seatmap och första delen är nästan helt fullbokat.

Edit
    Och det går snabbtåg bara varannan timme, därför multat antar jag.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2022-05-27 klockan 15:58:58.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Någon som vet om det finns ett generellt förbud mot multade X2 över själva bron, eller om det är en praktisk slutsats därför att multade X2 inte ryms (gissar jag) på spår 26?

Passagerare krafts avatar
    Medlem
    mar 2018

Någon som vet om det finns ett generellt förbud mot multade X2 över själva bron, eller om det är en praktisk slutsats därför att multade X2 inte ryms (gissar jag) på spår 26?
    De (danskarna) har väl regeln om att man måste kunna gå igenom hela tåget för att få köra folk i tunneln?

"When strongly held rules and regulations come into play, logic goes out the window."

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •