Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp Fråga om tunnlar

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Hjälp Fråga om tunnlar

Jag lider av klaustrofobi och kan inte åka i tunnlar längre än max 600 meter. Vet att många tycker detta är larvigt, men hoppas ändå att någon här vill hjälpa mig.
    Nu måste jag åka till Göteborg med tåg och tänkte ta vägen över Örebro (tunnlarna vid Grödinge är uteslutna för min del)
    Jag har lyckats få fram att det finns några tunnlar på drygt 500 m i trakterna av Bålsta. Men sedan? Finns någon här på forumet som kan hjälpa mig? (har sökt på både SJ:s och Trafikverkets hemsidor, men får inte klara besked där)
    Hälsningar,
    Mia

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hjälp?

Citat Ursprungligen postat av Mia Visa inlägg
    Jag lider av klaustrofobi och kan inte åka i tunnlar längre än max 600 meter. Vet att många tycker detta är larvigt, men hoppas ändå att någon här vill hjälpa mig.
    Nu måste jag åka till Göteborg med tåg och tänkte ta vägen över Örebro (tunnlarna vid Grödinge är uteslutna för min del)
    Jag har lyckats få fram att det finns några tunnlar på drygt 500 m i trakterna av Bålsta. Men sedan? Finns någon här på forumet som kan hjälpa mig? (har sökt på både SJ:s och Trafikverkets hemsidor, men får inte klara besked där)
    Hälsningar,
    Mia
    Riktigt. Mellan Kallhäll och Kungsängen finns sex tunnlar och närmare Bålsta en. De syns bra på - eniro.se - Sedan är det tunnelfritt fram till Alingsås. Vid sjön Aspen finns två, den längsta på 275 meter. Så det är bara att åka.

Senast redigerat av Ville den 2018-04-25 klockan 15:35:10.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Hälsningar,
    Mia
    Jag gissar att du bor i Stockholm. Jag bläddar i Svenska Järnvägsklubbens bok "Järnvägsdata med trafikplatser" och hittar en sida med svenska järnvägstunnlar och deras längd. Mellan Kallhäll och Kungsängen, alltså rätt nära Stockholm, finns där två tunnlar som är längre än 500 meter:
    574 m överdäckad skärning mellan Kallhäll och Kungsängen
    540 m tunnel mellan Kallhäll och Kungsängen.

Dessutom finns mellan Kallhäll och Kungsängen en 412 m lång tunnel, och lite längre bort, mellan Bro och Bålsta, en 411 m lång tunnel.

I övrigt finns det enligt boken inga så långa järnvägstunnlar på sträckningen Stockholm - Örebro - Göteborg. Boken sammanställdes 2009, och jag tror inte att där har tillkommit några långa tunnlar sedan dess. (Rätta mig om jag har fel!)

Om du tror att du inte klarar att åka i tunnlarna mellan Kallhäll och Kungsängen så kanske du kan få bilskjuts med någon bekant till Bålsta? SJ:s regionaltåg via Västerås till Göteborg stannar i Bålsta.

Senast redigerat av Hans Broman den 2018-04-25 klockan 15:19:57.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Hälsningar,
    Mia
    Tunneln vid Bålsta är 411 m lång. Sedan finns det en på 321 m bortom Enköping.

Grödingebanan skulle annars kunna undvikas genom att åka SL pendeltåg via gamla banan och sedan kliva på fjärrtåget vid Södertälje Syd. Fast då blir det en tunnel på nästan 700 m före Järna.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-04-25 klockan 15:23:30.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tunnlarna vid Bålsta är 642 resp 822 m långa.

Grödingebanan skulle annars kunna undvikas genom att åka SL pendeltåg via gamla banan och sedan kliva på fjärrtåget vid Södertälje Syd.
    Uppgifterna om tunnellängd vid Bålsta stämmer inte alls med uppgifterna i den bok som jag utgick från ovan. Vilken uppgift är korrekt? Det kan väl inte ha kommit till någon ny tunnel sedan 2009?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Uppgifterna om tunnellängd vid Bålsta stämmer inte alls med uppgifterna i den bok som jag utgick från ovan. Vilken uppgift är korrekt? Det kan väl inte ha kommit till någon ny tunnel sedan 2009?
    Jag har rättat mitt inlägg nu, skrev först total spårlängd vilket gav den dubbla längden.

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

Titeln ändrad.

//Admin

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hjälp Fråga om tunnlar

Hälsningar,
    Mia
    Har du nu satt en gräns vid 600m så ska du alltså klara resan till Göteborg via Västerås-Hallsberg. Från Hallsberg över Mjölby når du även Malmö om det nu skulle bli aktuellt.

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Sv: Hjälp Fråga om tunnlar

Tack för alla svar och för att ni inte bara avfärdade min fråga! Nu ska jag nog våga åka!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •