Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fråga om 1409

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Fråga om 1409

En kort snabb fråga. Jag borde kanske veta, men jag gör inte det. 1409 finns ju som app. Jag undrar, är det en gratis-app eller kostar den att ladda ner?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fråga om 1409

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    En kort snabb fråga. Jag borde kanske veta, men jag gör inte det. 1409 finns ju som app. Jag undrar, är det en gratis-app eller kostar den att ladda ner?
    Detta hör väl egentligen till elementär kunskap om den egna telefonen.

På iPhone står det ”Hämta” om appen är gratis och annars ett pris. (Om det står ”Hämta” så kan det även stå ”Köp inuti app”, vilket i vissa fall innebär att appen i praktiken är meningslös om man inte vill betala.)

På Android är det väl ungefär likadant men kanske andra uttryck.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Detta hör väl egentligen till elementär kunskap om den egna telefonen.

På iPhone står det ”Hämta” om appen är gratis och annars ett pris. (Om det står ”Hämta” så kan det även stå ”Köp inuti app”, vilket i vissa fall innebär att appen i praktiken är meningslös om man inte vill betala.)

På Android är det väl ungefär likadant men kanske andra uttryck.
    Dock är ju 1409-appen gratis.
    Däremot kan man prenumerera på reklamfritt och lite mer uppgifter för ungefär priset på två dagstidningar.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Däremot kan man prenumerera på reklamfritt och lite mer uppgifter för ungefär priset på två dagstidningar.
    Eller om man är anställd på ett järnvägsbolag kan man registrera sig med sin arbetsepostadress vilket inte tar bort annonser men tillför viss information.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Tack för svaret.

Jag använder inte telefonen till just annat än att ringa, sms:a och maila med. Jag använder inga betalappar (bara gratisappar; inkl sådana som man kan göra t ex biljettköp i, som SJ och Filmstaden). Därav min något elementära fråga.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Tack för svaret.

Jag använder inte telefonen till just annat än att ringa, sms:a och maila med. Jag använder inga betalappar (bara gratisappar; inkl sådana som man kan göra t ex biljettköp i, som SJ och Filmstaden). Därav min något elementära fråga.
    Tänk att man fortfarande kan använda telefonen till att ringa med!

Medlem
    mar 2018

Tack för svaret.

Gott så..!
    Min egen inställning är, att en bra app som verkligen fungerar och jag själv har nytta av, den kan jag betala en summa för, särskilt om det är någon duktig människa som snickrat ihop något bra på egen hand.
    1409 är ju dessutom en otroligt bra app, som för mej blev ett bra substitut på TrAppen som SJ höll mej med när jag jobbade. Dessutom är det ju samma tillverkare lixom.

Tramtrain - Bildgalleri

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Gott så..!
    Min egen inställning är, att en bra app som verkligen fungerar och jag själv har nytta av, den kan jag betala en summa för, särskilt om det är någon duktig människa som snickrat ihop något bra på egen hand.
    1409 är ju dessutom en otroligt bra app, som för mej blev ett bra substitut på TrAppen som SJ höll mej med när jag jobbade. Dessutom är det ju samma tillverkare lixom.
    Det är bara tillförlitlig trafikinfo jag söker efter. Merparten av mitt app-användade är att kolla biotider, busstider och tågtider. SJ:s har blivit sämre (av någon anledning) på Mälartågs avgångar sedan MTR tog över trafiken, så jag letade ett pålitligare alternativ. Har just laddat ner 1409 och den ser verkligen bra ut.

Medlem
    mar 2018

Det är bara tillförlitlig trafikinfo jag söker efter. Merparten av mitt app-användade är att kolla biotider, busstider och tågtider. SJ:s har blivit sämre (av någon anledning) på Mälartågs avgångar sedan MTR tog över trafiken, så jag letade ett pålitligare alternativ. Har just laddat ner 1409 och den ser verkligen bra ut.
    Antar väl att även SJs app tar data från Trafikverkets api, då blir ju inte infon bättre än det som skrivs in. Får inte Trafikverket någon info från MTR/Mälartåg, så blir det ju dålig info såklart.
    SJ har ju länge jobbat med att förbättra sin info och skaffat bra hjälpmedel för det. Lyfter sen någon bort stor del av trafiken från detta, så hamnar man ju i träsket att info uteblir, om inte nya operatören klarar av att informera.
    Så problemet heter nog egentligen MTR, oavsett vilken app som används.

Tramtrain - Bildgalleri

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •