Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vision för framtidens Uppsala C presenterad

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vision för framtidens Uppsala C presenterad

Uppsala Resecentrum byter namn till Uppsala C. Så här kan resultatet bli: https://www.cfmoller.com/g/-sv/_Visi...ed-i18484.html

Bl a två broar i Ymergatans och Fjalars gränds förlängning.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Sv: Vision för framtidens Uppsala C presenterad

Väl investerade pengar i nuvarande station som invigdes för lite drygt tio år sedan... Får hoppas att den nya håller längre!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Väl investerade pengar i nuvarande station som invigdes för lite drygt tio år sedan... Får hoppas att den nya håller längre!
    Äsch, Strängnäs nya station, jag menar förstås resecentrum, som invigdes 1997 började man tala om att riva redan efter mindre än 10 år. Efter 17-18 år var den riven. Stationen i Bålsta, invigd 1997, är redan riven och Västerås vill riva sin 25 år gamla station. Vi måste nog inse faktum att det numera tar 10-20 år att planera för framtidens station/resecentrum och att bygga den. Sedan är det bara 10 år kvar av den planerade framtiden innan man måste börja planera för den då kommande framtidens behov och då kan det bli aktuellt med rivning. Stationer/resecentrum håller på att bli en förbrukningsvara, om än med väldigt lång planerings- och byggnadsprocess före "förbrukandet".

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Äsch, Strängnäs nya station, jag menar förstås resecentrum, som invigdes 1997 började man tala om att riva redan efter mindre än 10 år. Efter 17-18 år var den riven. Stationen i Bålsta, invigd 1997, är redan riven och Västerås vill riva sin 25 år gamla station. Vi måste nog inse faktum att det numera tar 10-20 år att planera för framtidens station/resecentrum och att bygga den. Sedan är det bara 10 år kvar av den planerade framtiden innan man måste börja planera för den då kommande framtidens behov och då kan det bli aktuellt med rivning. Stationer/resecentrum håller på att bli en förbrukningsvara, om än med väldigt lång planerings- och byggnadsprocess före "förbrukandet".
    Samma med Trångsund. Stationshuset invigt 1986. Revs inför utbyggnaden till dubbelspår. Nytt stationshus invigt 1995.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ännu mer lokaler för att sälja allt möjligt skit. Men tågbiljetter lär man nog inte sälja.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Av skisserna att döma verkar det inte handla om att riva och ersätta något befintligt utan utöka spårområdet med tre säckspår (ett på västra sidan och två på östra) så att dagens sidoplattformar blir mittplattformar och en ny sidoplattform byggs på östra sidan. Uppsala Ö får flytta till Bergsbrunnaparken.

Vidare verkar det handla om nya eller utökade lägen för bussar på östra sidan och, gissar jag, att cykelparkeringen flyttar inomhus under de byggrätter för kontorshus som föreslås.

Lite oklart vad som händer med de norra säckspåren, de är inte illustrerade i skissen. Däremot är ett nytt säckspår inritat på västra sidan (mot gamla stationshusets norra gavel), ett spår som jag har för mig fanns med i skisserna för 20 år sedan och då nog var tänkt för Upptåget till Sala.

Passagerare
    Medlem
    jun 2021

Ja, Växjös station blev inte gammal heller innan den revs och ersattes. Redan från början insåg jag att den var alldeles för liten. Borde varit fler som insåg det. Den nya stationen som öppnade förra året borde däremot ha kapacitet för överskådlig tid framåt.

Passagerare
    Medlem
    jun 2021

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Ännu mer lokaler för att sälja allt möjligt skit. Men tågbiljetter lär man nog inte sälja.
    Tågbiljetter kan man köpa i automat eller i Pressbyrån. I alla fall på stationen här i Växjö. Om man nu inte har internet så man kan lösa det på annat sätt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lär säljas det som efterfrågas av tillräckligt många.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders Norén Visa inlägg
    Av skisserna att döma verkar det inte handla om att riva och ersätta något befintligt utan utöka spårområdet med tre säckspår (ett på västra sidan och två på östra) så att dagens sidoplattformar blir mittplattformar och en ny sidoplattform byggs på östra sidan. Uppsala Ö får flytta till Bergsbrunnaparken.
    I det stora har du förstås helt rätt, normalspårsdelen byggs bara ut.
    Men vad gäller smalspårsdelen rivs det spår, och antagligen också deras nya stationshus (det blev inte långvarigt), och det måste byggas nya plattformar och nytt (eller flyttat) stationshus i Bergsbrunnaparken.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Restaurangen med uteserveringen är grymt trevlig. God bira dessutom. Lite nostalgikänsla att sitta i en fåtölj närmast spåret norrut. Jag började springa runt vid Uppsala C som femåring, Nordpilen var min favorit.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Norén Visa inlägg

Vidare verkar det handla om nya eller utökade lägen för bussar på östra sidan och, gissar jag, att cykelparkeringen flyttar inomhus under de byggrätter för kontorshus som föreslås.

Lite oklart vad som händer med de norra säckspåren, de är inte illustrerade i skissen. Däremot är ett nytt säckspår inritat på västra sidan (mot gamla stationshusets norra gavel), ett spår som jag har för mig fanns med i skisserna för 20 år sedan och då nog var tänkt för Upptåget till Sala.
    Har för mig att norra säckspåren 5 och 6 försvinner och ersätts av nya spår 100.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Det är nog en klar fördel med affärsverksamhet på stationer inklusive restauration.
    Skapar någon trygghet för resenärer och håller klottrare och vandaler på avstånd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För styvt tjugo år sedan sa den luttrade överprojektledaren för utbyggnaderna på Arlanda (tredje banan, ny utrikesterminal, förändrad bagagehantering mm) att sådant som byggs som permanenta anläggningar brukas rivas inom ett årtionde. Provisorier blir däremot stående för evigt...

Provisorier byggs ofta med en enklare utformning, kanske en förenklad grundläggning eller en stomkonstruktion som inte får utformning avseende rostskydd eller väderpåverkan, val av kabelmaterial, elektrisk utrustning etc för att klara mer än den korta tid provisoriet avses bestå. Kanske att man byggt till exempel VVS och "styr och regler" enklare men mera uh-krävande för det bedömdes bli ekonomiskt bäst för de år det skulle vara fråga om. Jag tror att flera av de i hast tillkomna pendeltågsstationerna i 08-land byggdes för en kortare tidshorisont än man normalt tillämpade. Å andra sidan är ju hela husbyggnadssidan idag mer eller mindre öppen med att man inte bygger bostadshus, industribyggnader etc för evigt, eller ens hundraårsperspektivet, utan för ett 40-årsperspektiv.

Senast redigerat av Bobo L den 2022-05-26 klockan 07:46:19.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ska man ånyo börja att byta ut"Resecentrum"mot "C"/Ulf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I Västerås finns det muppar som vill att man lägger nya stationen i Hökåsen ca 5 km från Västerås centrum. Ska tydligen bli lättare för folk som ska jobba på Nordvolt att ta sig till sin arbetsplats. Dessutom blir den stationen lättilgänglig för övriga Västeråsare som på sin höjd bara får 1,5 mil till stationen. Undrar hur länge den blir kvar när batteritillverkare byggt för många fabriker. Annars verkar det som om man har dumpat planerna på att Västerås central ska li en ny stor galleria trotts att Västerås har lagt ner de flesta gallerier

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Har uppmanat mina vänners vänner från utlandet att inte ta sig till Sverige och förvänta sig att man kan köpa tågbiljetter.
    Inga problem med urladdade mobiler eller abonnemang som tagit slut. Sverige ska upplevas i egen eller hyrd bil.
    Faktiskt riktigt mysigt med långturer i bil.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Har uppmanat mina vänners vänner från utlandet att inte ta sig till Sverige och förvänta sig att man kan köpa tågbiljetter.
    Inga problem med urladdade mobiler eller abonnemang som tagit slut. Sverige ska upplevas i egen eller hyrd bil.
    Faktiskt riktigt mysigt med långturer i bil.
    Din anti-Sverige agenda är välkänd, att den har lite med verkligheten att göra är lika välkänd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I Västerås finns det muppar som vill att man lägger nya stationen i Hökåsen ca 5 km från Västerås centrum. Ska tydligen bli lättare för folk som ska jobba på Nordvolt att ta sig till sin arbetsplats. Dessutom blir den stationen lättilgänglig för övriga Västeråsare som på sin höjd bara får 1,5 mil till stationen. Undrar hur länge den blir kvar när batteritillverkare byggt för många fabriker. Annars verkar det som om man har dumpat planerna på att Västerås central ska li en ny stor galleria trotts att Västerås har lagt ner de flesta gallerier

Det pågår en åtgärdsvalsstudie som ska utreda en station i Finnslätten i norra Västerås. Detta aktualiserades i ett planprogram för Finnslätten som togs fram för något år sedan, och som bl a pekade på behovet av snabbare förbindelser med Stockholm för att göra arbetsplatsområdet mer attraktivt.

Västerås Stad plöjer ner stora summor på den storslagna nya centralstationen. Men samtidigt så har man reserverat 100 miljoner för Finnslätten-stationen. Det handlar alltså inte om det ena eller det andra utan om båda två. Man vill att vissa tåg ska stanna på båda stationerna.

SJK-medlem Flemming Pedersens avatar
    Medlem
    feb 2018

Sikke noget vrøvl. Man kan jo sidde i Langtbortistan og købe sine billetter og vælge plads i en app, fx SJ's. Jeg kan gøre det fra Danmark, men det kunne lige så godt være fra Argentina eller New Zealand. Hvis jeg skulle forbi et billetkontor i Sverige for at købe billet, ville jeg aldrig bruge svenske tog.

Google translate:
    Vilket nonsens. Du kan sitta i Langtbortistan och köpa dina biljetter och välja plats i en app, t ex SJ:s. Jag kan göra det från Danmark, men det kan lika gärna vara från Argentina eller Nya Zeeland. Om jag var tvungen att besöka ett biljettkontor i Sverige för att köpa en biljett skulle jag aldrig använda svenska tåg.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •