Moin.

------------

Vid stationen Hasselbrook kommer banan från Poppenbüttel i kontakt med en annan järnväg som har regelbunden persontrafik. En spårförbindelse med banan mot Lübeck finns ännu inte, den kommer först när S-Bahn mot Ahrensburg öppnas. I samband med arbeten kommer uppställningsspåren som vi såg i förra delen att rivas.

Järnvägstekniskt sett finns i Hasselbrook två hållplatser. De norra spåren utgör driftsplatsen „Hamburg Hasselbrook (S-Bahn)” medan perrongen på stambanan är driftsplatsen „Hamburg Hasselbrook”. Där stannar lokaltågen mot Ahrensburg och Bad Oldesloe. Det är halvtimmestrafik åtminstone till Ahrensburg, i rusningstiden går fyra tåg per timme.

Stationshuset var klart till invigningen som skedde 12 augusti 1907. I dag finns därinne en restaurang. Huvudentrén finns nu längst i öst, hen till Hammer Steindamm. Där stannar också bussarna. Från S-Bahn-perrongen finns även en utgång mot norr.

Hasselbrook är en gammal beteckning för marken i trakten, -brook motsvarar högtyska -bruch. Det var en sumpig skog som stod här en gång. I samband med att banan till Lübeck byggdes kom också bebyggelsen.

Mina bilder som jag tog på S-Bahn-perrongen togs 2018, de som jag tåg på Fernbahnsteig två år senare, 2020.

------------

HH25-01 by Christoph Arndt via Sören Heise, auf Flickr

1 Christoph var redan 3 september 1989 på plats när man måste passera stationshuset för att komma till perrongerna.

HH25-02 by Sören Heise, auf Flickr

2 Detta slags torn kallar vi för Zwiebelturm. Den är typsik för katolska barockkyrkor i södra Tyskland. Jag vet inte varför det här hamnade här i evangeliska Hamburg.
Till höger står hissen till S-Bahn-perrongen. Den andra är tillgängligt bara via en trappa.

HH25-03 by Sören Heise, auf Flickr

3 Runt hörnet.

HH25-05 by Sören Heise, auf Flickr

5 Och en gång till.

HH25-06 by Sören Heise, auf Flickr

6 Skapelsen som ersatte stationshuset.

HH25-04 by Christoph Arndt via Sören Heise, auf Flickr

4 1989 är den gamla bron kvar i drift, men arbeten för den nya pågår.

HH25-07 by Christoph Arndt via Sören Heise, auf Flickr

7 En vy från gamla gångbron.

HH25-08 by Sören Heise, auf Flickr

8 Tillbaka till året 2018. Vy mot förgreningen i öst. Professionella fotografer skulle säkert redigera fotot lite, men jag visar realiteten.

HH25-09 by Wolf-Dietmar Loos via Sören Heise, auf Flickr

9 Efter ett längre uppehåll en bild som Wolf-Dietmar Loos tog. Den omfattande förklaringen på tyska:
Nach links zweigt in einer scharfen Kurve die S-Bahn ab. Die Kehranlage sieht nicht sehr stark befahren aus. Dahinter querstehend und parallel zur Güterbahn das Gleichrichterwerk der S-Bahn.
Auf der Fernbahn strebt 220 016 dem Hauptbahnhof entgegen. Die Kielerin, die im Sommer 1957 in Betrieb ging, war ab dem Sommerfahrplan 1973 bis zur Ausmusterung am 30. Dezember 1982 in Lübeck beheimatet. Am 26. November 1986 ging sie nach Aufarbeitung bei der Regentalbahn als Am 4/4 18464 bei den Schweizerischen Bundesbahnen erneut in Betrieb. Nach ihrer Ausmusterung 1996 kehrte sie nach Deutschland zurück. Heute gehört sie laut revisionsdaten.de der Schienenverkehrsgesellschaft aus Stuttgart.
Die weißen Schilder auf Höhe des dritten Wagens weisen entgegen der Fahrtrichtung sitzende Reisende darauf hin, dass es nur noch 5 km zum Hamburger Hauptbahnhof sind. Profis stören sich nicht dran, Seltenfahrer auch nicht: Sie stehen schon längst an der Tür. Hinterm Zug die Bahnübergänge Hammer Straße und Claudiusstraße. Damals hatten beide noch einen Schrankenposten. Der Übergang Claudiusstraße existiert offenbar noch
(under tiden är även den ur funktion), die Hammer Straße unterquert mittlerweile die Bahnstrecke.
Der Zug hat sieben Wagen. Fünf Mitteleinstiegwagen, einer davon noch in der alten grünen Farbgebung. Es folgt offenbar ein Silberling und hintendran hängt noch ein Güterwagen. Die Schranke ist schon oben, ein gelbes Auto setzt seine Fahrt fort.

HH25-10 by Sören Heise, auf Flickr

10 Tillbaka till nutiden. Ingången.

HH25-11 by Sören Heise, auf Flickr

11 472 033 avgår just till Poppenbüttel, bredvid ett lokaltåg till Ahrensburg.

HH25-12 by Sören Heise, auf Flickr

12 Och 112 140 med loaktåg till Hamburg.

HH25-13 by Sören Heise, auf Flickr

13 Utgången mot norr. Jag hade troligtvis lite tidsbrist så att jag provade den inte.

HH25-14 by Sören Heise, auf Flickr

14 Ställverket Hsb står mitt på perrongen.

HH25-15 by Sören Heise, auf Flickr

15 Den norra utgången och det som följer..

HH25-16 by Sören Heise, auf Flickr

16 Lite längre mot väst börjar ett bullerskydd.

HH25-17 by Sören Heise, auf Flickr

17 474 027.

HH25-18 by Wolf-Dietmar Loos via Sören Heise, auf Flickr

18 Innan vi byter perrong en bild till tagen 1978. Framme ett tåg som tliihör serie 471 som var den första för drift per strömskena.

------------

HH25-19 by Sören Heise, auf Flickr

19 År 2020 och perrongen vid stambanan. Direkt bredvid varandra signalerna 179 och 361.

HH25-20 by Sören Heise, auf Flickr

20 Stationshuset och hissen.

HH25-21 by Sören Heise, auf Flickr

21 En perrongbild.

HH25-22 by Sören Heise, auf Flickr

22 En Hsb-bild till.

HH25-23 by Sören Heise, auf Flickr

23 Mot Lübeck.

HH25-24 by Christoph Arndt via Sören Heise, auf Flickr

24 1989, från andra perrongen.

HH25-25 by Sören Heise, auf Flickr

25 Mot Hamburg.

HH25-26 by Sören Heise, auf Flickr

26 Stationshuset igen.

HH25-27 by Sören Heise, auf Flickr

27 Tillbaka på S-Bahn-perrongen.

HH25-28 by Sören Heise, auf Flickr

28 En vy över till den södra perrongen.

HH25-29 by Sören Heise, auf Flickr

29 Vy tillbaka.

HH25-30 by Sören Heise, auf Flickr

30 Med denna bild tar vi avsked från Hasselbrook.

------------

Viele Grüße
Sören