Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 51

Ämne: Nattåget till Hamburg

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Nattåget till Hamburg

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    De jag reser med i sällskap skulle inte vilja lämna bagaget i kupén obevakat, utan det låter mycket bättre att man kan få room-service (i sov-kupén) med en öl serverad och dricka den medan man bläddrar i respappren/kartorna.
    Vad gäller frukost känns det som att jag redan utlovats att få den serverad i sovkupén, bättre det än att behöva gå igenom 5 vagnar för att komma till en kö.

Men visst, kan jag få service i kupén så får de gärna koppla på en restaurangvagn för din skull.
    Nämnas kan att det värdefullaste kan man låsa in i förvaringsboxarna i sittvagnarna.

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det står väl skrivet i startinlägget "I sovvagn 1 och 2 klass ingår frukostbox."
    Dvs, de får en frukostbox i sin kupé, inte restaurangvagn, inte heller lagad middag på kvällen, max mikrovågsförpackningar.

Dvs inte restaurangvagn, men denna deltråd kanske avser önskelistor?
    I så fall är det nog även SJ:s önskelista, eftersom Kippu i tidigare inlägg har berättat att SJ undersöker möjligheterna att kunna disponera en restaurangvagn till det här tågets svenska sträcka.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Jag har hittils aldrig blivit av med något på tåg och ingen jag känner heller.
    I stora väskan finns toa-saker, begagnade kläder , någon guidebok och annat måttligt attraktivt.
    Mer värdefulla saker finns i axelremsväska som jag bär med mig och det mest värdefulla som bankkort,id,pass , hemnycklar ligger i Interrailpåse instoppad under skjortan.
    Men på stationer ska man vara uppmärksam och alert.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Om jag köpte en biljett på ett nattåg med avgång 17.34 skulle jag nog mer eller mindre förutsätta att det skulle gå att få en tallrik varm mat med kall bärs vid sittande bord. Nu är ju trafikstarten i september så förhoppningsvis går det att hitta något som rullar till dess. Vad hände förresten med S12:an som brann i Duved i vintras, den blev väl skrotad?

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Om jag köpte en biljett på ett nattåg med avgång 17.34 skulle jag nog mer eller mindre förutsätta att det skulle gå att få en tallrik varm mat med kall bärs vid sittande bord. Nu är ju trafikstarten i september så förhoppningsvis går det att hitta något som rullar till dess. Vad hände förresten med S12:an som brann i Duved i vintras, den blev väl skrotad?
    Jag ifrågasätter inte vad du förutsätter, men såvitt jag vet så har ÖBB:s Nightjet inga restaurangvagnar i sina tåg. De har visserligen avgång oftare mellan 18 och 21 på kvällen, men ändå. Och ÖBB är ju stora.
    Jag har kollat på https://www.vagonweb.cz/razeni, för år 2021 (massor av uppgifter saknas för 2022), och kollat ett antal av både Nightjet och Euronight, men ingen restaurangvagn.

Dvs SJ (och RDC) verkar följa Europa-standard, och vi kanske är lyckligt lottade i Sverige i våra inrikes nattåg.

Jag ifrågasätter inte vad du förutsätter, men såvitt jag vet så har ÖBB:s Nightjet inga restaurangvagnar i sina tåg. De har visserligen avgång oftare mellan 18 och 21 på kvällen, men ändå. Och ÖBB är ju stora.
    Jag har kollat på https://www.vagonweb.cz/razeni, för år 2021 (massor av uppgifter saknas för 2022), och kollat ett antal av både Nightjet och Euronight, men ingen restaurangvagn.

Dvs SJ (och RDC) verkar följa Europa-standard, och vi kanske är lyckligt lottade i Sverige i våra inrikes nattåg.
    Nattåg med restaurangvagn är rätt få i Europa, det finns något inrikes i Polen som har restaurangvagn, och så är det väl typ bara nåt av nattågen Wien/Budapest - Rumänien som har restaurangvagn. Corona (nartåget, ej virus) vet jag har en planenligt året runt, medans Dacia/Ister är lite mer osäkert, det brukar variera från år till år. Men på senare tid har de haft restaurangvagn/bistrovagn bara inrikes i Rumänien. Kálmán Imre Budapest - München ska också ha en restaurangvagn Budapest - Salzburg, men den är tillfälligt indragen. Har säkert missat något, men det är detta jag har i huvudet.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Nattåg med restaurangvagn är rätt få i Europa, det finns något inrikes i Polen som har restaurangvagn, och så är det väl typ bara nåt av nattågen Wien/Budapest - Rumänien som har restaurangvagn. Corona (nartåget, ej virus) vet jag har en planenligt året runt, medans Dacia/Ister är lite mer osäkert, det brukar variera från år till år. Men på senare tid har de haft restaurangvagn/bistrovagn bara inrikes i Rumänien. Kálmán Imre Budapest - München ska också ha en restaurangvagn Budapest - Salzburg, men den är tillfälligt indragen. Har säkert missat något, men det är detta jag har i huvudet.
    Norge har restaurangvagnar i nattågen, dessutom öppna hela natten.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Det här nattåget blir ju uppföljaren till det gamla tåget Alfred Nobel. Det kanske är bortglömt idag, men de tåget hade ingen restaurangvagn. Det var viss servering i sov- och liggvagnarna. Man kunde få en rätt bra frukost på detta tåg. Ville man äta på kvällen kunde man få lite att äta, som t ex lite korv eller smörgåsar, men det var även då att rekommendera att äta middag innan man stigit ombord på tåget, för det fanns inte några stora mängder mat. Däremot kunde det finnas gott om öl på dessa tåg och en del passade på att dricka en hel del.

Angående öl på de nya tågen så gissar jag på att det kanske inte serveras lika generöst med öl som det gjorde på de gamla tågen. Man kan ju dessutom fråga sig om det blir svenskt öl nu på tågen då det är SJ som håller i detta?

Rent allmänt så kanske det matsortiment som kommer finnas kanske blir svensk mat? Man kan ju tänka sig att de vill marknadsföra detta tåg i Tyskland som just svenskt och då hålla sig med svensk mat och svensk frukost osv. Inget fel i det alls!

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det här nattåget blir ju uppföljaren till det gamla tåget Alfred Nobel. Det kanske är bortglömt idag, men de tåget hade ingen restaurangvagn. Det var viss servering i sov- och liggvagnarna. Man kunde få en rätt bra frukost på detta tåg. Ville man äta på kvällen kunde man få lite att äta, som t ex lite korv eller smörgåsar, men det var även då att rekommendera att äta middag innan man stigit ombord på tåget, för det fanns inte några stora mängder mat. Däremot kunde det finnas gott om öl på dessa tåg och en del passade på att dricka en hel del.
    Angående öl på de nya tågen så gissar jag på att det kanske inte serveras lika generöst med öl som det gjorde på de gamla tågen. Man kan ju dessutom fråga sig om det blir svenskt öl nu på tågen då det är SJ som håller i detta?
    Rent allmänt så kanske det matsortiment som kommer finnas kanske blir svensk mat? Man kan ju tänka sig att de vill marknadsföra detta tåg i Tyskland som just svenskt och då hålla sig med svensk mat och svensk frukost osv. Inget fel i det alls!
    Men vissa tidtabellsperioder så gick Alfred Nobel på sydgång kopplat en sträcka med ett IC-tåg som hade restaurangvagn.
    Och med tanke på efterfrågan i nuläge på Ssb så kan man ju tycke att det vore läge att koppla på några vagnar som går inrikes Stockholm-Malmö.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Man kan ju dessutom fråga sig om det blir svenskt öl nu på tågen då det är SJ som håller i detta?
    Givetvis kan det blir så att SJ styr serveringsutbudet, men Kippu har väl skrivit att SJ har sagt att det är RDC som ansvarar för serveringen, och rent logistiskt är det väl troligare att de använder sin bas i Hamburg för att förse serveringen med öl och mat. Fast, vi får väl se.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men vissa tidtabellsperioder så gick Alfred Nobel på sydgång kopplat en sträcka med ett IC-tåg som hade restaurangvagn.
    Och med tanke på efterfrågan i nuläge på Ssb så kan man ju tycke att det vore läge att koppla på några vagnar som går inrikes Stockholm-Malmö.
    Ja, på sydgång är det möjliga avgångstider, men det var väl (eller åtminstone oftast) bara på sydgång som Alfred Nobel kopplades med ett inrikes tåg, och anledningen var väl att det var trångt på spåren ut ur Stockholm vid 18-tiden på kvällen.
    I dagsläget skulle det vara få (om några) resenärer som skulle kliva på i Malmö på nordgång om sittvagnarna skulle gå upp i EN-tåget, och att nu under hösten skapa ett nytt separat loktåg Malmö-Stockholm tror jag inte på.
    Plus haken som redan nämnts: Finns det inga fungerande restaurangvagnar att köra Stockholm-Malmö så finns det inte. SJ kör ju inte heller något IC-tåg (med restaurangvagn) som man kan koppla ihop med, inget av de IC-tåg fredagar som står i linjetabellen körs ju (kollade 3 juni).
    Får SJ loss en restaurangvagn så kanske det bara blir den som kopplas av och på i Malmö.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

En kul grej är att det ju är förbjudet att ta med alkoholhaltiga drycker från restaurangvagnen till sin plats. Det gäller dock inte vagnar som går vidare utomlands. Man får alltså köpa öl eller vin i krogen på Snälltåget och ta med till sin plats om man har plats på vägen till Malmö om man sitter i någon av de genomgående vagnarna som ska vidare till Tyskland.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Jag har hittils aldrig blivit av med något på tåg och ingen jag känner heller.
    I stora väskan finns toa-saker, begagnade kläder , någon guidebok och annat måttligt attraktivt.
    Mer värdefulla saker finns i axelremsväska som jag bär med mig och det mest värdefulla som bankkort,id,pass , hemnycklar ligger i Interrailpåse instoppad under skjortan.
    Men på stationer ska man vara uppmärksam och alert.
    Det har inte jag heller men när man reser med dyra kameror t.ex. så är detta alltid en oro och faktiskt ett skäl till att jag gärna väljer bort liggvagn i Sverige. Kan man boka en egen sovkupé så känns det lite tryggare.

De här boxarna är en jättebra idé men jag undrar hur stora de är? Ser ut som att det kanske kan bli trång att få in t.ex. en större bärbar dator eller annat mer skrymmande värdefullt.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    En kul grej är att det ju är förbjudet att ta med alkoholhaltiga drycker från restaurangvagnen till sin plats. Det gäller dock inte vagnar som går vidare utomlands. Man får alltså köpa öl eller vin i krogen på Snälltåget och ta med till sin plats om man har plats på vägen till Malmö om man sitter i någon av de genomgående vagnarna som ska vidare till Tyskland.
    Det beror förmodligen på Snälltågets serveringstillstånd. Hos SJ gäller serveringstillståndet hela tåget och du får ta med dig köpt alkohol till din plats.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Är det vad som gäller i vanliga inrikes Snälltåget-tåg? Och är det en Snälltåget-regel eller följer det av någon serveringslag?
    För visst får man väl ta med en starköl (eller liten vinflaska) från bistron på SJ Snabbtåg till sin plats, tillsammans med maten man just köpt?
    Man får väl inte dricka medhavd alkohol vid sin sittplats i ett vanligt inrikes Snälltåget-tåg?

Edit: Kippu hann precis för med att bekräfta att det är annorlunda hos SJ än på Snältåget.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2022-05-25 klockan 09:14:23. Anledning: Tillägg

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Det beror förmodligen på Snälltågets serveringstillstånd. Hos SJ gäller serveringstillståndet hela tåget och du får ta med dig köpt alkohol till din plats.
    Om ett serveringstillstånd bara gäller i restaurangvagnen, innebär det att man får dricka medhavd alkohol i resten av tåget?
    Jag hade för mig att det numera är förbjudet dricka alkohol ombord på svenska tåg, och enda undantaget är om det är köpt i restaurangvagn/bistro. Minns jag rätt?

Om ett serveringstillstånd bara gäller i restaurangvagnen, innebär det att man får dricka medhavd alkohol i resten av tåget?
    Jag hade för mig att det numera är förbjudet dricka alkohol ombord på svenska tåg, och enda undantaget är om det är köpt i restaurangvagn/bistro. Minns jag rätt?
    Från Snälltågets resevillkor:

"8.2 Alkoholdrycker

Det är inte tillåtet att dricka medhavda alkoholhaltiga drycker ombord på tåget. Detta gäller dock inte om resenärerna tillhör samma sällskap och har bokat en egen kupé.

Alkohol som säljs i restaurangvagnen kan endast förtäras i restaurangvagnen. Detta gäller ej för tåg i internationell trafik."

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Medlem
    nov 2019

Inom Sverige så gäller järnvägslagens regler om att förtäring av medhavd alkohol inte är tillåten ombord på tåg- oavsett tåg.
    I järnvägssäkerhetslagen som börjar gälla om en vecka står det:
    " Alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat som avses i 1 kap. 5 och 10 a §§ alkohollagen (2010:1622) får inte intas inom den del av Europeiska unionens järnvägssystem som omfattas av denna lag. Förbudet gäller inte intag av drycker eller preparat vid tillåten servering och inte heller om ett järnvägsföretag eller en infrastrukturförvaltare för ett särskilt fall har medgett intaget."

SJ har sökt och fått serveringstillstånd för hela tåget, inte enbart restaurangvagn.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Norge har restaurangvagnar i nattågen, dessutom öppna hela natten.
    Även natttågen i Finland från Helsingfors till norra delarna av landet har ännu(?)restaurangvagn./Ulf

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Inom Sverige så gäller järnvägslagens regler om att förtäring av medhavd alkohol inte är tillåten ombord på tåg- oavsett tåg.
    I järnvägssäkerhetslagen som börjar gälla om en vecka står det:
    " Alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat som avses i 1 kap. 5 och 10 a §§ alkohollagen (2010:1622) får inte intas inom den del av Europeiska unionens järnvägssystem som omfattas av denna lag. Förbudet gäller inte intag av drycker eller preparat vid tillåten servering och inte heller om ett järnvägsföretag eller en infrastrukturförvaltare för ett
    särskilt fall har medgett intaget."
    SJ har sökt och fått serveringstillstånd för hela tåget, inte enbart restaurangvagn.
    Alltså helt o.k att ta med sig till platsen om tillstånd gäller hela tåget.
    Men det låter märkligt om Snälltåget skiljer på vagnar till utland och inrikes för den här saken.
    Oavsett så får man inte från tåget ta med sig alkohol köpt ombord, men det är inte straffbart för den som utför gärningen utan den som har utskänkningstillståndet kan bli av med detta. Man brukar ju stävja det här med att öppna flaskan och ofta även behålla kapsylen vid försäljningen .

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Från Snälltågets resevillkor:

"8.2 Alkoholdrycker

Det är inte tillåtet att dricka medhavda alkoholhaltiga drycker ombord på tåget. Detta gäller dock inte om resenärerna tillhör samma sällskap och har bokat en egen kupé.

Alkohol som säljs i restaurangvagnen kan endast förtäras i restaurangvagnen. Detta gäller ej för tåg i internationell trafik."
    Undantaget för internationell trafik skulle mycket väl kunna vara en följd av EU-regler.

Sedan är frågan om undantaget för sällskap med egen kupé kan anses uppfylla lagens krav på att vara "ett särskilt fall". Hade lagstiftaren avsett det borde det hellre stått "särskilda fall" i lagen, nu får man snarare intrycket att det ska vara ett specifikt undantag för varje gång.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •