Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 51

Ämne: Nattåget till Hamburg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nattåget till Hamburg

Nattåget skall avgå från Stockholm 17:34. Då kan det verkligen bli aktuellt med en liten middag på tåget. Betr. mat ombord står det följande:

Mat och dryck ombord
    Ombord kan du köpa enklare rätter, snacks, godis, dryck och fika. Det är inte tillåtet att dricka egen medhavd alkohol. I sovvagn 1 och 2 klass ingår frukostbox.

Var och av vem säljs denna dryck och mat?

Vad är "enklare rätter". Serveras vin, öl?

Jag tror att det är rätt viktigt för resenärerna att kunna få i sig litet mat på resan. Sedan är ju frågan var man kan äta den.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Nattåget till Hamburg

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg
    Nattåget skall avgå från Stockholm 17:34. Då kan det verkligen bli aktuellt med en liten middag på tåget. Betr. mat ombord står det följande:

Mat och dryck ombord
    Ombord kan du köpa enklare rätter, snacks, godis, dryck och fika. Det är inte tillåtet att dricka egen medhavd alkohol. I sovvagn 1 och 2 klass ingår frukostbox.

Jag tror att det är rätt viktigt för resenärerna att kunna få i sig litet mat på resan. Sedan är ju frågan var man kan äta den.
    Enklare försäljning från en kupé i en sovvagn av ombordpersonalen. Räkna inte med något annat än enklare mikrorätter och smörgåsar.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Enklare försäljning från en kupé i en sovvagn av ombordpersonalen. Räkna inte med något annat än enklare mikrorätter och smörgåsar.
    Det enda som står i info till återförsäljare just nu är detta:
    16 Bistro/servering/kiosk
    Enklare mat, dryck och snacks säljs via pentry/minibar i en av sovvagnarna.
    Resenär kan antingen köpa direkt från pentryt (sov-, ligg- och sittvagn) eller beställa från kupé (sov- och liggvagn). Servering sker till sov- och liggvagn.
    RDC sköter all försäljning i pentryt/minibar.
    Debet- och kreditkort accepteras som betalmedel ombord. Det är inte möjligt att betala med kontanter.
    Frukost ingår i 1 klass sovvagn och 2 klass sovvagn.

Det kommer nog mer detaljer närmare 1 september.
    Men - en sak är säker. Var mätt när du går ombord eller ta med egen skaffning.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Men - en sak är säker. Var mätt när du går ombord eller ta med egen skaffning.
    Eller åk med Snälltåget!

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Eller åk med Snälltåget!
    Du äter bättre på Snälltåget (helt klart), du sover bättre på SJ Euronight (kanske). Restaurangvagn kontra sovvagn.

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Du äter bättre på Snälltåget (helt klart), du sover bättre på SJ Euronight (kanske). Restaurangvagn kontra sovvagn.
    Bra observation. Så jag ska ta Snälltåget från Stockholm till Malmö, sedan byta tåg till SJ EuroNight.

Ursäkta mitt svenska - jag lär mig det långsamt!

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Man hinner nog ta både en falafel och en pilsner i Malmö - tåget ska enligt tidtabell stå där i nästan en timme

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av LasseE Visa inlägg

Mat och dryck ombord

Frågade affärschefen för SJ Euronight. Öl kommer att finnas.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Till och med jag (som i allmänhet inte är någon större förespråkare av restaurangvagnar) tycker det är märkligt att det inte rullar med en vagn Stockholm-Malmö, Malmö-Stockholm. Vore ju perfekt för de som vill äta kvällsmat på tåget ner och frukost på vägen upp.

Dessutom att kunna sitta och knappa på datorn tillsammans med en öl på vägen ner i restaurangen vore lämpligt.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Till och med jag (som i allmänhet inte är någon större förespråkare av restaurangvagnar) tycker det är märkligt att det inte rullar med en vagn Stockholm-Malmö, Malmö-Stockholm. Vore ju perfekt för de som vill äta kvällsmat på tåget ner och frukost på vägen upp.

Dessutom att kunna sitta och knappa på datorn tillsammans med en öl på vägen ner i restaurangen vore lämpligt.
    Anledning till att restaurangvagn saknas: restaurangvagn saknas (d v s finns inte fordon just nu)

Medlem
    mar 2018

Anledning till att restaurangvagn saknas: restaurangvagn saknas (d v s finns inte fordon just nu)
    Nattågsvagnar löstes ju från utrikes, borde allt finnas någon vagn som kan servera mat ledig i Europa kan man ju tycka!

Medlem
    nov 2019

Nattågsvagnar löstes ju från utrikes, borde allt finnas någon vagn som kan servera mat ledig i Europa kan man ju tycka!
    Finns inte. Letande pågår.

Medlem
    mar 2018

Finns inte. Letande pågår.
    Låter hoppfullt!

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Men om de nu letar fordon så är alltså målet att den restaurangvagnen alltså då skulle följa med på hela sträckan? Om det skulle vara tänkt på det viset så förstår jag om det är lite knepigt just nu och att de kan vara ute och leta.

Men i förslagen som framförs här i tråden så föreslås det ju att bara köra restaurangvagnen mellan Stockholm och Malmö. Och att delen mellan Malmö och Hamburg får rulla utan restaurangvagn. Om man tänker sig den varianten så borde det väl finnas vagnar att få tag på? SJ borde väl ha någon R4 att köra med? Eller RB7 eller RB11? Eller en S12 även om de har brister? Eller i värsta fall dra fram en sunkig BFS9 i dessa tåg? Visst, alla dessa nämnda typer är svenska 80-talsvagnar som inte får rulla över Öresundsbron och vidare, men om de ändå bara ska gå till Malmö så spelar det ju ingen roll.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Men om de nu letar fordon så är alltså målet att den restaurangvagnen alltså då skulle följa med på hela sträckan? Om det skulle vara tänkt på det viset så förstår jag om det är lite knepigt just nu och att de kan vara ute och leta.

Men i förslagen som framförs här i tråden så föreslås det ju att bara köra restaurangvagnen mellan Stockholm och Malmö. Och att delen mellan Malmö och Hamburg får rulla utan restaurangvagn. Om man tänker sig den varianten så borde det väl finnas vagnar att få tag på? SJ borde väl ha någon R4 att köra med? Eller RB7 eller RB11? Eller en S12 även om de har brister? Eller i värsta fall dra fram en sunkig BFS9 i dessa tåg? Visst, alla dessa nämnda typer är svenska 80-talsvagnar som inte får rulla över Öresundsbron och vidare, men om de ändå bara ska gå till Malmö så spelar det ju ingen roll.
    Jag tänker mest att det kan vara rimligt att inte dra med den till Hamburg då avgångstiden från Malmö är runt midnatt. Sen kanske det är lite sent med frukost vid tiotiden vid avgång från Malmö men ett fantastiskt tillfälle till brunch.

Edit: Eftersom man säkerligen önskar affärsresenärer så skulle man till och med kunna sälja biljett där måltiden ingick i biljetten. Det bör vara accepterat av de flesta företag om det är en ”brickmåltid”.

Senast redigerat av Herrolsson den 2022-05-24 klockan 14:30:02.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg

1. SJ har inga vagnar att avvara. Man har ju allvarliga problem med att upprätthålla servering i inrikestågen. BästFörSkrot9 är ju kvar på övertid p g a detta.
    2. Det bästa är givetvis en vagn hela vägen, men man tittar även på en lösning Stockholm-Malmö-Stockholm som ju är den näst bästa lösningen.

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag tänker mest att det kan vara rimligt att inte dra med den till Hamburg då avgångstiden från Malmö är runt midnatt. Sen kanske det är lite sent med frukost vid tiotiden vid avgång från Malmö men ett fantastiskt tillfälle till brunch.

Edit: Eftersom man säkerligen önskar affärsresenärer så skulle man till och med kunna sälja biljett där måltiden ingick i biljetten. Det bör vara accepterat av de flesta företag om det är en ”brickmåltid”.
    "Vid tiotiden vid avgång från Malmö"? Norrgående EuroNight ska avgå 4.26 från Malmö C (dock inte för påstigande) och ankomma 9.55 till Stockholm C. Om det då finns restaurangvagn så blir det frukost och inte brunch.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    "Vid tiotiden vid avgång från Malmö"? Norrgående EuroNight ska avgå 4.26 från Malmö C (dock inte för påstigande) och ankomma 9.55 till Stockholm C. Om det då finns restaurangvagn så blir det frukost och inte brunch.
    Ja det har du helt rätt i! Jag läste uppenbarligen ett annat inlägg fel när jag googlade tiderna innan.

Ja men då vore det väl perfekt att ha som frukostvagn.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

De jag reser med i sällskap skulle inte vilja lämna bagaget i kupén obevakat, utan det låter mycket bättre att man kan få room-service (i sov-kupén) med en öl serverad och dricka den medan man bläddrar i respappren/kartorna.
    Vad gäller frukost känns det som att jag redan utlovats att få den serverad i sovkupén, bättre det än att behöva gå igenom 5 vagnar för att komma till en kö.

Men visst, kan jag få service i kupén så får de gärna koppla på en restaurangvagn för din skull.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja det har du helt rätt i! Jag läste uppenbarligen ett annat inlägg fel när jag googlade tiderna innan.

Ja men då vore det väl perfekt att ha som frukostvagn.
    Det står väl skrivet i startinlägget "I sovvagn 1 och 2 klass ingår frukostbox."
    Dvs, de får en frukostbox i sin kupé, inte restaurangvagn, inte heller lagad middag på kvällen, max mikrovågsförpackningar.

Dvs inte restaurangvagn, men denna deltråd kanske avser önskelistor?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •