Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Efterlysning: Bild på transformatortransport

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Efterlysning: Bild på transformatortransport

Med anledning av en tråd om transformatortransport skulle jag vilja ha en bild på transport av en tung (mer än 400 ton) transformator.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Efterlysning: Bild på transformatortransport

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Med anledning av en tråd om transformatortransport skulle jag vilja ha en bild på transport av en tung (mer än 400 ton) transformator.
    Det blir nog inte lätt. Det är sällsynt med transformatorer över 300 ton. Om jag minns rätt så vägde den tyngsta som levererats till det svenska elsystemet innan denna burk 341 ton (tp-vikt).

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

I helgen avgick vad som beskrivs som den tyngsta vägtransporten någonsin i Sverige från Hitachi i Ludvika. Lasten bestod av en transformator på 400 ton med destination Tovåsen i Västernorrland. Första etappen gick till Köping där båt väntade för vidare transport norrut.

Trailer följde stora delar av transportens första etapp och ett utförligt reportage om detta kommer i nummer 8.

Om jag är rätt underrättad har de specialbyggda dragbilarna 700 hk Volvo Pentamotorer. Bilarna byggdes i England av ett engelskt tungtransportåkeri som sedermera övertagits av Mammomet.

Länk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inte bild men video (416 ton):

https://www.youtube.com/watch?v=annsxYF_Vqs

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •