Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Gökungar i budgetboet?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Gökungar i budgetboet?

Har TRV nån gökunge i budgeten? Eller flera?

Jag pratade för några dagar sedan med en fd kollega på TRV, och bibringades nyheten om att ännu ett investeringsprojekt gått i graven. Inte pausat inte avbrutet utan avslutat enligt vad min kollega berättade.

Jag gissar att projektet, ett plankorsningsborttagningsprojekt i utkanten av ett stort samhälle någonstans i Mälardalen-Tiveden, skulle ha ha kostat ca 100 Mkr.

Jag kan iofs tycka att projektet hade lite av karaktären "lovat kommunen lite för mycket och ingen vågade sedan backa", och min bedömning är att det finns andra plx med större säkerhetsbrister.

Det tråkiga är väl då att man sannolikt redan bränt tvåsiffrigt på utrednings- och projekteringskostnader, och att varken TRV eller konsultskocken visat någon större stringens i projektet. Projektet innehåller dessutom vissa inslag av dålig konsultstyrning, eller möjligen konsulten oförmåga att leverera vad beställaren önskat och istället lovat myndigheter och kommun mer än vad TRV ansett vara skäligt, för man tyckte det var bättre. Eller ballare...

Vad vet jag, han som berättade var inte själv inblandad i projektet men fikasamtal med frustrerade kollegor säger också en del...

Senast redigerat av Bobo L den 2022-05-23 klockan 10:23:22.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Gökungar i budgetboet?

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Har TRV nån gökunge i budgeten? Eller flera?

Jag pratade för några dagar sedan med en fd kollega på TRV, och bibringades nyheten om att ännu ett investeringsprojekt gått i graven. Inte pausat inte avbrutet utan avslutat enligt vad min kollega berättade.

Jag gissar att projektet, ett plankorsningsborttagningsprojekt i utkanten av ett stort samhälle någonstans i Mälardalen-Tiveden, skulle ha ha kostat ca 100 Mkr.

Jag kan iofs tycka att projektet hade lite av karaktären "lovat kommunen lite för mycket och ingen vågade sedan backa", och min bedömning är att det finns andra plx med större säkerhetsbrister.

Det tråkiga är väl då att man sannolikt redan bränt tvåsiffrigt på utrednings- och projekteringskostnader, och att varken TRV eller konsultskocken visat någon större stringens i projektet. Projektet innehåller dessutom vissa inslag av dålig konsultstyrning, eller möjligen konsulten oförmåga att leverera vad beställaren önskat och istället lovat myndigheter och kommun mer än vad TRV ansett vara skäligt, för man tyckte det var bättre. Eller ballare...

Vad vet jag, han som berättade var inte själv inblandad i projektet men fikasamtal med frustrerade kollegor säger också en del...
    Det där låter som vilket Trafikverketprojekt som helst.

Det är ofta ”vi behöver ett funktionellt kök” för max 50tkr och sen åker man till IKEA, får form och funktion men helt plötsligt visar prislappen 100tkr för Ikeaköksplaneraren struntar i maxbudgeten och sen sitter man där..

Men det ska sägas, på IKEA vet man iaf vad tilläggen kostar..

Senast redigerat av Herrolsson den 2022-05-23 klockan 11:41:36.
    Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg

Det är ofta ”vi behöver ett funktionellt kök” för max 50tkr och sen åker man till IKEA, får form och funktion men helt plötsligt visar prislappen 100tkr för Ikeaköksplaneraren struntar i maxbudgeten och sen sitter man där..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan det möjligen vara i Eskilstuna? Där fanns under min tid på Banverket ett förslag till mycket dyr planskildhet, vars huvudsakliga nytta var minskad väntetid för bilister. Måttlig tågtrafik och låg tåghastighet.
    Plankorsningar med mycket och snabb persontågstrafik finner man både på VSB, SSB och Märsta-Uppsala-

SJK-medlem
    Medlem
    maj 2019

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Kan det möjligen vara i Eskilstuna? Där fanns under min tid på Banverket ett förslag till mycket dyr planskildhet, vars huvudsakliga nytta var minskad väntetid för bilister. Måttlig tågtrafik och låg tåghastighet.
    Plankorsningar med mycket och snabb persontågstrafik finner man både på VSB, SSB och Märsta-Uppsala-
    För att inte tala om det före detta bomhelvetet i Åkarp

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Adqam Visa inlägg
    Helt uppenbart off-topic.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Adqam Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Helt uppenbart off-topic.

Låter som ERTMS, fast det inte är 100 tkr utan 50 mdr.
    Eller för den delen Ostlänken som först skulle kosta 8 mdr, sen 24 mdr, under 2020 83 mdr, senast 89 mdr.
    Det beror väl liksom IKEA-exemplet på kravsättare som struntar i kostnader.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2022-05-24 klockan 17:17:10.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

.
    Finns väl inget politiskt parti som vill återskapa gamla SJ ?!
    Men ännu är det väl inte för sent att registrera ett NYTT parti för GAMLA SJ !? (I detta forum finns säkert, en del blivande partimedlemmar)

Senast redigerat av körsbär den 2022-05-24 klockan 18:27:15.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Men ännu är det väl inte för sent att registrera ett NYTT parti för GAMLA SJ !? (I detta forum finns säkert, en del blivande partimedlemmar)
    Jag kanske ska tillägga att jag inte alltid uppfattar att det är Trafikverket själva som kommer med de fördyrande kraven. Så jag ser inte grunden till problemet i Trafikverkets organisation.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Även om.en hel del säkert sympatiserar så är det nog inget man baserar hela sitt partval på. Sen är det allt färre som.upplevt gamla SJ. Är själv snart 44år och har aldrig rest med gamla SJ.

Vad som nu avses med gamla SJ. Hann åka med affärsverket innan SJ AB bildades 2001 men det fanns länståg och liknande med andra huvudmän.

Senast redigerat av Mattias C den 2022-05-24 klockan 19:23:23.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •