Har TRV nån gökunge i budgeten? Eller flera?
Jag pratade för några dagar sedan med en fd kollega på TRV, och bibringades nyheten om att ännu ett investeringsprojekt gått i graven. Inte pausat inte avbrutet utan avslutat enligt vad min kollega berättade.
Jag gissar att projektet, ett plankorsningsborttagningsprojekt i utkanten av ett stort samhälle någonstans i Mälardalen-Tiveden, skulle ha ha kostat ca 100 Mkr.
Jag kan iofs tycka att projektet hade lite av karaktären "lovat kommunen lite för mycket och ingen vågade sedan backa", och min bedömning är att det finns andra plx med större säkerhetsbrister.
Det tråkiga är väl då att man sannolikt redan bränt tvåsiffrigt på utrednings- och projekteringskostnader, och att varken TRV eller konsultskocken visat någon större stringens i projektet. Projektet innehåller dessutom vissa inslag av dålig konsultstyrning, eller möjligen konsulten oförmåga att leverera vad beställaren önskat och istället lovat myndigheter och kommun mer än vad TRV ansett vara skäligt, för man tyckte det var bättre. Eller ballare...
Vad vet jag, han som berättade var inte själv inblandad i projektet men fikasamtal med frustrerade kollegor säger också en del...