Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: JLT ryter till mot BT. Igen.

JLT ryter till mot BT. Igen.

Nu verkar de vara vid vägs ände.

https://www.jp.se/article/krosatagen...ser-in-pengar/

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
    http://lindman.dk

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: JLT ryter till mot BT. Igen.

Tack för intressant info.
    Men är verkligen "BT" en vedertagen förkortning för Bombardier? För mej står det snarare för "Borlänge Tidning"...

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Men är verkligen "BT" en vedertagen förkortning för Bombardier? För mej står det snarare för "Borlänge Tidning"...

/TKO
    Det sistnämnda får nog anses vara en betydligt mer lokal förkortning.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg

/TKO
    BT står för Bombardier Transportation och det kanske inte är det första allmänheten tänker på när de hör BT. Men förkortningen används åtminstone i järnvägssammanhang.

Skall vi gå till tidningsvärlden är det Borås Tidning som åsyftas om man skriver BT i branschen. Borlänge Tidning uppgår numera i Dalarnas Tidningar (DT).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

BT har ju i alla år stått för truckar från Mjölby

Idag (sedan 2000) ägs BT av Toyota men namnet BT är kvar

Så jag tycker nog att både Borlänge Tidning och Bombardier har kommit senare

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Man kan inte vara kompisar jämt. Någon gång måste man ta i ordentligt när motparten inte fullgör sitt åtagande.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg

Skit samma, ingen av dem tycks få JLT:s tåg att rulla som planerat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Skit samma, ingen av dem tycks få JLT:s tåg att rulla som planerat.
    BT (alltså trucktillverkaren) som ägs av Toyota kanske kunde fixa problemet, japaner brukar ju vara duktiga på sådant.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

BT (alltså trucktillverkaren) som ägs av Toyota kanske kunde fixa problemet, japaner brukar ju vara duktiga på sådant.
    BT borde jag också ha tänkt på - min brorsa jobbade som marknadschef där när dom vann 100-wattaren!

Jaja...

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    BT står för Bombardier Transportation och det kanske inte är det första allmänheten tänker på när de hör BT. Men förkortningen används åtminstone i järnvägssammanhang.

Skall vi gå till tidningsvärlden är det Borås Tidning som åsyftas om man skriver BT i branschen. Borlänge Tidning uppgår numera i Dalarnas Tidningar (DT).
    Ur led är tiden! Alternativt är det jag som börjar bli gammal och gaggig...

När jag befinner mej i masriket läser jag i o f s helst DD - som vad jag vet inte ändrat namn eller uppgått i någon annan tidning.

/TKO

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Nu verkar de vara vid vägs ände.

https://www.jp.se/article/krosatagen...ser-in-pengar/

Lindman
    Gäller detta främst dieselfordonen?
    I så fall, är det extra svårt att underhålla dieselfordon, eller körs dieselfordon typiskt på banor som sliter mer på fordonen (grus, inga viltstängsel, ej trädsäkrat)?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tror du verkligen att det jobbar japaner där? Jag tror de är svenskar. Och i nuläget högst orutinerade avseende tågfordon.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För att återgå till JLT:s problem. Är inte grundorsaken att man har för få fordon? Man bör väl räkna med allvarliga händelser som tar lång tid att reparera. Och kanske flera sådana samtidigt. Och ha reservfordon tillgängliga. Det går ju inte att förutsätta att man bara ska ha reserver för normalt underhåll. Visst, det kostar att ha reserver. Men så som det varit senaste tiden så tappar men helt förtroendet för tågen. Det har ju inte bara varit dieselfordonen som krånglat utan även elfordonen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    För att återgå till JLT:s problem. Är inte grundorsaken att man har för få fordon? Man bör väl räkna med allvarliga händelser som tar lång tid att reparera. Och kanske flera sådana samtidigt. Och ha reservfordon tillgängliga. Det går ju inte att förutsätta att man bara ska ha reserver för normalt underhåll. Visst, det kostar att ha reserver. Men så som det varit senaste tiden så tappar men helt förtroendet för tågen. Det har ju inte bara varit dieselfordonen som krånglat utan även elfordonen.
    Frågan är då om det finns en tillräcklig fordonsreserv? Det finns en gräns även för det och ska inte vara en ursäkt för att anlitad verkstad inte gör vad de har åtagit sig.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

När jag läste rubriken tänkte jag på Blekingetrafiken men tyckte inte de och Jönköpings länstrafik borde ha så mycket gemensamt.

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    När jag läste rubriken tänkte jag på Blekingetrafiken men tyckte inte de och Jönköpings länstrafik borde ha så mycket gemensamt.
    Samma här, det är knepigt det där med förkortningar. Det bästa är väl att man skriver ut vad man menar, så blir det inga missförstånd.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Frågan är då om det finns en tillräcklig fordonsreserv? Det finns en gräns även för det och ska inte vara en ursäkt för att anlitad verkstad inte gör vad de har åtagit sig.
    Tyvärr så är det ju Kustpilen-sjukan som spridit sig.
    Man har ett visst antal fordon, som man sedan tursätter ganska hårt och hoppas att de inget oförutsätt händer.
    Det går nog bra, en tid...
    Sen finns andra faktorer som påverkar...
    En verkstadsentreprenör som bjudit lågt och som måste spara. Samtidigt går man ut och söker folk, man lovar arbetstider si och så...
    När sen allt är igång, visar det sig att det inte fungerar att jobb bara dagtid vardagar, så man tvingar på personalen skift och måste anställa fler... Då upptäcket man att det inte går att hitta folk att anställa och framförallt inte folk med kompetens för dessa slags arbeten. Samtidigt så slutar en del, för de får andra jobb med bättre tider och villkor... .
    Nu börjar nog läget bli knepigt, eftersom fordonen som nu är några år, drar mer resurser än man tänkt sig, men verkstaden kan inte göra mer än de gör. Det finns inte folk...
    Utöver detta har man ju lokaler och bangården som egentligen inte är anpassade för den mängd fordon man ska underhåll osv...

Hur mycket av detta som är fakta och hur mycket som är fiktion, vet jag inte. Men man måste tänka utanför boxen också, inte bara stirra sig blind på mängden fordon osv.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Tyvärr så är det ju Kustpilen-sjukan som spridit sig.
    Man har ett visst antal fordon, som man sedan tursätter ganska hårt och hoppas att de inget oförutsätt händer.
    Det går nog bra, en tid...
    Sen finns andra faktorer som påverkar...
    En verkstadsentreprenör som bjudit lågt och som måste spara. Samtidigt går man ut och söker folk, man lovar arbetstider si och så...
    När sen allt är igång, visar det sig att det inte fungerar att jobb bara dagtid vardagar, så man tvingar på personalen skift och måste anställa fler... Då upptäcket man att det inte går att hitta folk att anställa och framförallt inte folk med kompetens för dessa slags arbeten. Samtidigt så slutar en del, för de får andra jobb med bättre tider och villkor... .
    Nu börjar nog läget bli knepigt, eftersom fordonen som nu är några år, drar mer resurser än man tänkt sig, men verkstaden kan inte göra mer än de gör. Det finns inte folk...
    Utöver detta har man ju lokaler och bangården som egentligen inte är anpassade för den mängd fordon man ska underhåll osv...

Hur mycket av detta som är fakta och hur mycket som är fiktion, vet jag inte. Men man måste tänka utanför boxen också, inte bara stirra sig blind på mängden fordon osv.
    I förra veckan var alla tåg på Tjustbanan inställda men ändå fungerade INTE Kustpilen trafiken. De flesta dagarna var all trafik på Bg-Oh inställt .Det innebär att 4 fordon av 10 (11) kunde rulla. Kustpilensjukan i ett nötskal.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Viltstängsel ? Det är ändå ganska så sällsynt förutom den varianten som mest är till för humanoider.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vem skulle driva verkstaden i stället? Hur ser tillgången på fordonsmekaniker ut? JLT verkar spela ett högt spel.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •