Nu verkar de vara vid vägs ände.
https://www.jp.se/article/krosatagen...ser-in-pengar/
Lindman
Nu verkar de vara vid vägs ände.
https://www.jp.se/article/krosatagen...ser-in-pengar/
Lindman
Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / VY Tåg
http://lindman.dk
Tack för intressant info.
Men är verkligen "BT" en vedertagen förkortning för Bombardier? För mej står det snarare för "Borlänge Tidning"...
/TKO
BT står för Bombardier Transportation och det kanske inte är det första allmänheten tänker på när de hör BT. Men förkortningen används åtminstone i järnvägssammanhang.
Skall vi gå till tidningsvärlden är det Borås Tidning som åsyftas om man skriver BT i branschen. Borlänge Tidning uppgår numera i Dalarnas Tidningar (DT).
BT har ju i alla år stått för truckar från Mjölby
Idag (sedan 2000) ägs BT av Toyota men namnet BT är kvar
Så jag tycker nog att både Borlänge Tidning och Bombardier har kommit senare![]()
Man kan inte vara kompisar jämt. Någon gång måste man ta i ordentligt när motparten inte fullgör sitt åtagande.
För att återgå till JLT:s problem. Är inte grundorsaken att man har för få fordon? Man bör väl räkna med allvarliga händelser som tar lång tid att reparera. Och kanske flera sådana samtidigt. Och ha reservfordon tillgängliga. Det går ju inte att förutsätta att man bara ska ha reserver för normalt underhåll. Visst, det kostar att ha reserver. Men så som det varit senaste tiden så tappar men helt förtroendet för tågen. Det har ju inte bara varit dieselfordonen som krånglat utan även elfordonen.
Tyvärr så är det ju Kustpilen-sjukan som spridit sig.
Man har ett visst antal fordon, som man sedan tursätter ganska hårt och hoppas att de inget oförutsätt händer.
Det går nog bra, en tid...
Sen finns andra faktorer som påverkar...
En verkstadsentreprenör som bjudit lågt och som måste spara. Samtidigt går man ut och söker folk, man lovar arbetstider si och så...
När sen allt är igång, visar det sig att det inte fungerar att jobb bara dagtid vardagar, så man tvingar på personalen skift och måste anställa fler... Då upptäcket man att det inte går att hitta folk att anställa och framförallt inte folk med kompetens för dessa slags arbeten. Samtidigt så slutar en del, för de får andra jobb med bättre tider och villkor... .
Nu börjar nog läget bli knepigt, eftersom fordonen som nu är några år, drar mer resurser än man tänkt sig, men verkstaden kan inte göra mer än de gör. Det finns inte folk...
Utöver detta har man ju lokaler och bangården som egentligen inte är anpassade för den mängd fordon man ska underhåll osv...
Hur mycket av detta som är fakta och hur mycket som är fiktion, vet jag inte. Men man måste tänka utanför boxen också, inte bara stirra sig blind på mängden fordon osv.
Viltstängsel ? Det är ändå ganska så sällsynt förutom den varianten som mest är till för humanoider.
Vem skulle driva verkstaden i stället? Hur ser tillgången på fordonsmekaniker ut? JLT verkar spela ett högt spel.