Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Körs transformatorer på väg numera?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Körs transformatorer på väg numera?

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I detta fall är dock ett annat problem att transformatorn är hela 106 meter lång.
    Hur menar du, inte är väl transformatorn 106 meter lång?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo, men du kommer inte ifrån att hjulen måste antingen vara under eller på utsidan, någon tredje möjlighet finns inte.
    Jodå, en tredje möjlighet finns. Hjulen måste inte vara antingen under eller på sidan av transformatorn. Titta på Bengt Lövgrens film. Visserligen är det en landsvägstransport, men samma gäller för järnvägstransport.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Kanske är den för hög, men jag är inte helt säker. Svårt att avgöra höjden på lådan. Under transporten kan man plocka bort en del komponenter som använts under provningen, för att sedan montera dem när trafon kommit på plats.
    https://sverigesradio.se/artikel/jat...nu-4gh_wvjsr6s

är en bild på vägtransporten.

Det ser ut att på plats under skyltportalen.

Se bilder:
    https://static-cdn.sr.se/images/110/...reset=1200x675

Man kan undra varför de gör transformatorer som är så svåra att transportera.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dom fick sänka ner trafon när dom passerade under kontaktledningen för att lådan inte skulle ta i. Tråden låg på 5,5m

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jodå, en tredje möjlighet finns. Hjulen måste inte vara antingen under eller på sidan av transformatorn. Titta på Bengt Lövgrens film. Visserligen är det en landsvägstransport, men samma gäller för järnvägstransport.
    På femte bilden i detta postvagnsinlägg syns skarven mellan fordonshalvorna som separeras och där transformatorn "kläms fast".

https://www.postvagnen.com/sjk-forum...er%C3%A5s-hamn

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej, inte. Nu finns en bild på transporten som enligt uttalanden "är så lång att man knappast ser början".
    Vad är för vändradie?

Senast redigerat av Ville den 2022-05-23 klockan 13:03:48.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg

Man kan undra varför de gör transformatorer som är så svåra att transportera.
    Tja, det blir bättre verkningsgrad att bygga en transformator med stor effekt istället dela upp den. Som synes kan man plocka bort komponenter för att få ner transportvolymen. Man kan också tappa ur oljan, och ersätta den med torkad luft eller kvävgas för att få ner transportvikten.
    Men det händer att man anpassar transformatorn efter transporten. I Letterns kraftstation satte man dit fyra (en i reserv) enfastransformatorer i stället för två trefastransformatorer. Detta för att få ner tunnelarean på den långa bergstunneln.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Den första meterns höjning kan man klara utan att plocka bort kontaktledningen, det räcker att ta bort eller höja elskyddsportalerna. Kontaktledningen måste vara monterad på minst 5,5 meters höjd i plankorsningar.

Ja detta är den variant man kan göra om lasten är för hög, men ändå inte högre än att den kan gå under kontaktledning som är spänningslös. Jag har sett tre lösningar som de har vidtagit när de kör någon väldigt hög last på en plankorsning:

1. Den första varianten som beskrivs ovan. Stäng av strömmen och gör kontaktledningen spänningslös med jordning. Ta bort portalerna så vinner man en del höjd och viss högre last kan då komma under.

2. Den andra varianten jag har sett gäller om lasten ändå är högre än kontaktledningen. Förutom att göra som i alternativ 1 så tar man bort kontaktledningen från utliggarna en bit på spåret. Men man klipper inte av kontaktledningen, bara lossar den från utliggarna. sedan spänner man upp tråden och knyter fast den direkt på själva stolparna en bra bit ovanför utliggarna. På detta sätt kan man ytterligare vinna några meter i höjd.

3. Vid extremt hög last så hjälper inte ens alternativ 2. Då för man helt enkelt klippa av kontaktledningen. Ett alternativ som jag också träffat på är att kontaktledningen inte klipps av utan håller sig intakt. Där plockar de ner kontaktledningen en lite längre sträcka från utliggarna till kontaktledningen når marken. Sedan skyddar de tråden precis där fordonet ska rulla över. På så vis får man helt fri höjd utan något alls ovanför lasten.

Givetvis är samtliga dessa tre tillfällen ovanliga, men jag har faktiskt sett att alla tre varianterna har ägt rum i Sverige.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

"106 meter lång, jag måste sträcka på mig för att se hela", säger Magnus Albinsson på elnätsföretaget Ellevio om transporten.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Sant, men hur lång transformator klarar man på det sättet med de tyngder som är aktuella? Jag misstänker att man ganska snart hamnar i att balkkonstruktionen blir tyngre än transformatorn.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ibland, Göran, är dina inlägg riktigt underhållande.

Om det funnes en professur i definitionsekvilibristik så vore den tjänsten som klippt och skuren för dig.

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2022-05-23 klockan 18:22:48.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dimensioner enligt vlt:

Transformatorn är 12 meter lång, 4,4 meter bred och 5 meter hög. Den väger 390 ton.
    Hela ekipaget mäter cirka 106 meter och totalvikten för transformator, släp och fordon beräknas till cirka 700 ton.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Ibland, Göran, är dina inlägg riktigt underhållande.

Om det funnes en professur i definitionsekvilibristik så vore den tjänsten som klippt och skuren för dig.
    Ja, men i detta fall kan jag inte ta åt mig, man blir knappast professor enbart genom att citera andra (fast 80-90 % av det som krävs för en professur är nog citat).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Den ser framförallt för hög ut för att rymmas inom lastprofilen. Den klarar knappast av att rymmas i tunnlar eller under broar.

På landsväg är det givetvis ett problem med broar. Jag tror inte att denna klarar av att gå på en motorväg som exempel. Motorvägar är vanligtvis försedda med broar och dessa är nog för låga för denna. Norra delarna av E4 är visserligen inte skyltade som motorväg. Men den har rätt hög standard där med och ofta just broar.

Men på landsväg går det ändå att lösa detta. Man får undvika broarna. Hålla sig borta från E4 och motorvägar. Välja lite mindre vägar, då de inte alls lika ofta har broar över vägen. I vissa fall får de köra förskräckliga omvägar, men det brukar ändå lösa sig.

Här kan det påtalas en sak: Det händer på sådana extrema landsvägstransporter att de måste passera över en järnväg vid en plankorsning. Järnvägen kan då vara elektrifierad. I vissa fall är det till och med en stambana. Då har de fått stänga av järnvägen några timmar. Sedan har de faktiskt tagit bort kontaktledningen tillfälligt för att transporten ska komma förbi. När de sedan är förbi med transporten så monterar de tillbaks kontaktledningen och öppnar banan igen. Det är mindre vanligt att detta händer men ändå så förekommer detta. Det har även hänt i Sverige att man stängt av stambanor och tagit bort kontaktledningen tillfälligt för sådana här transporter.
    Nu är inte motorvägens broar ett självklart problem. Det förekommer att man istället kör via av- och påfarterna så man slipper köra under bron. Det kan ju leda till problem med svängar istället, det har hänt att det lösts genom att köra mot trafikriktningen istället. Naturligtvis med avstängd trafik. Pga trafikstörningarna så väljer man nog bort motorvägar om det går gissar jag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Transporten är 106 meter ja. Men du skrev transformatorn, den är bara 12 meter lång.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sant, men hur lång transformator klarar man på det sättet med de tyngder som är aktuella? Jag misstänker att man ganska snart hamnar i att balkkonstruktionen blir tyngre än transformatorn.
    Balkkonstruktionen blir knappast tyngre än transformatorn. I det här fallet blir den inte det (se pnotts inlägg för dimententioner och vikter). Men även om den hade blivit tyngre än transformatorn, vad spelar det för roll? Det viktiga är att lådan inte behöver gå för högt. Ibland har man balkar på sidan om lådan, men lådan kan göras så stark att den är självbärande (återigen titta på Bengt Löfgrens film).
    Den aktuella transformatorn är 5 meter hög. Om kontaktledningen är 5,5 meter över rök hade det alltså gått bra att transportera den på järnväg med spänningslös kontaktledning och 0,5 meters marginal.

Senast redigerat av Ranland den 2022-05-24 klockan 10:11:45. Anledning: stavfel

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För att svara på frågar i rubriken: Ja, ibland körs transformatorer på landsväg, ibland på järnväg. Det har alltid varit så. Om det har blivit vanligare med landsväg vet jag inte. Landsvägstransporter är inte alltid optimalt. De förutsätter givetvis att vi har (eller bygger) väg med tillräcklig bärighet.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Nu är inte motorvägens broar ett självklart problem. Det förekommer att man istället kör via av- och påfarterna så man slipper köra under bron. Det kan ju leda till problem med svängar istället, det har hänt att det lösts genom att köra mot trafikriktningen istället. Naturligtvis med avstängd trafik. Pga trafikstörningarna så väljer man nog bort motorvägar om det går gissar jag.
    Jag antar man undviker överhöga laster, för det orsakar massa problem.
    Det kan vara broar över motorvägar utan avfarter. Kanske bättre att undvika motorvägar i så fall, men det kan vara skyltportaler och järnvägsbroar.

Så man designar väl helst transformatorer så de får plats inom 4,5 meter.
    Det verkar av bilderna vara så att man kan höja och sänka, så att den får plats inom 4,5 meter i lägsta läge, men måste höjas för farthinder och annat.

Överbreda laster hanterar man lättare på landsväg. Jfr Angelica Larssons youtube-kanal, där grävmaskiner och annat körs.

På järnväg är det tendensen att även överbredd är svårt, även om man tillåter mer bredd än väg.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag antar man undviker överhöga laster, för det orsakar massa problem.
    Det kan vara broar över motorvägar utan avfarter. Kanske bättre att undvika motorvägar i så fall, men det kan vara skyltportaler och järnvägsbroar.

Så man designar väl helst transformatorer så de får plats inom 4,5 meter.
    Det verkar av bilderna vara så att man kan höja och sänka, så att den får plats inom 4,5 meter i lägsta läge, men måste höjas för farthinder och annat.

Överbreda laster hanterar man lättare på landsväg. Jfr Angelica Larssons youtube-kanal, där grävmaskiner och annat körs.

På järnväg är det tendensen att även överbredd är svårt, även om man tillåter mer bredd än väg.
    Är det verkligen "lätt" att köra 5 m breda ekipage på landsväg?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Är det verkligen "lätt" att köra 5 m breda ekipage på landsväg?

Nej, lätt är det inte. Men landsvägstransporter kan på detta sätt vara lite mer flexibla. Man kan undvika hinder med att t ex köra runt dessa osv. Den möjligheten har man inte på järnväg. Men det kan även på landsväg kräva en hel del planering innan det genomförs.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •