https://sverigesradio.se/artikel/jat...nu-4gh_wvjsr6s
är en bild på vägtransporten.
Det ser ut att på plats under skyltportalen.
Se bilder:
https://static-cdn.sr.se/images/110/...reset=1200x675
Man kan undra varför de gör transformatorer som är så svåra att transportera.
Dom fick sänka ner trafon när dom passerade under kontaktledningen för att lådan inte skulle ta i. Tråden låg på 5,5m
På femte bilden i detta postvagnsinlägg syns skarven mellan fordonshalvorna som separeras och där transformatorn "kläms fast".
https://www.postvagnen.com/sjk-forum...er%C3%A5s-hamn
Nej, inte. Nu finns en bild på transporten som enligt uttalanden "är så lång att man knappast ser början".
Vad är för vändradie?
![]()
Senast redigerat av Ville den 2022-05-23 klockan 13:03:48.
Tja, det blir bättre verkningsgrad att bygga en transformator med stor effekt istället dela upp den. Som synes kan man plocka bort komponenter för att få ner transportvolymen. Man kan också tappa ur oljan, och ersätta den med torkad luft eller kvävgas för att få ner transportvikten.
Men det händer att man anpassar transformatorn efter transporten. I Letterns kraftstation satte man dit fyra (en i reserv) enfastransformatorer i stället för två trefastransformatorer. Detta för att få ner tunnelarean på den långa bergstunneln.
Ja detta är den variant man kan göra om lasten är för hög, men ändå inte högre än att den kan gå under kontaktledning som är spänningslös. Jag har sett tre lösningar som de har vidtagit när de kör någon väldigt hög last på en plankorsning:
1. Den första varianten som beskrivs ovan. Stäng av strömmen och gör kontaktledningen spänningslös med jordning. Ta bort portalerna så vinner man en del höjd och viss högre last kan då komma under.
2. Den andra varianten jag har sett gäller om lasten ändå är högre än kontaktledningen. Förutom att göra som i alternativ 1 så tar man bort kontaktledningen från utliggarna en bit på spåret. Men man klipper inte av kontaktledningen, bara lossar den från utliggarna. sedan spänner man upp tråden och knyter fast den direkt på själva stolparna en bra bit ovanför utliggarna. På detta sätt kan man ytterligare vinna några meter i höjd.
3. Vid extremt hög last så hjälper inte ens alternativ 2. Då för man helt enkelt klippa av kontaktledningen. Ett alternativ som jag också träffat på är att kontaktledningen inte klipps av utan håller sig intakt. Där plockar de ner kontaktledningen en lite längre sträcka från utliggarna till kontaktledningen når marken. Sedan skyddar de tråden precis där fordonet ska rulla över. På så vis får man helt fri höjd utan något alls ovanför lasten.
Givetvis är samtliga dessa tre tillfällen ovanliga, men jag har faktiskt sett att alla tre varianterna har ägt rum i Sverige.
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad
Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2022-05-23 klockan 18:22:48.
Dimensioner enligt vlt:
Transformatorn är 12 meter lång, 4,4 meter bred och 5 meter hög. Den väger 390 ton.
Hela ekipaget mäter cirka 106 meter och totalvikten för transformator, släp och fordon beräknas till cirka 700 ton.
Nu är inte motorvägens broar ett självklart problem. Det förekommer att man istället kör via av- och påfarterna så man slipper köra under bron. Det kan ju leda till problem med svängar istället, det har hänt att det lösts genom att köra mot trafikriktningen istället. Naturligtvis med avstängd trafik. Pga trafikstörningarna så väljer man nog bort motorvägar om det går gissar jag.
Balkkonstruktionen blir knappast tyngre än transformatorn. I det här fallet blir den inte det (se pnotts inlägg för dimententioner och vikter). Men även om den hade blivit tyngre än transformatorn, vad spelar det för roll? Det viktiga är att lådan inte behöver gå för högt. Ibland har man balkar på sidan om lådan, men lådan kan göras så stark att den är självbärande (återigen titta på Bengt Löfgrens film).
Den aktuella transformatorn är 5 meter hög. Om kontaktledningen är 5,5 meter över rök hade det alltså gått bra att transportera den på järnväg med spänningslös kontaktledning och 0,5 meters marginal.
Senast redigerat av Ranland den 2022-05-24 klockan 10:11:45. Anledning: stavfel
För att svara på frågar i rubriken: Ja, ibland körs transformatorer på landsväg, ibland på järnväg. Det har alltid varit så. Om det har blivit vanligare med landsväg vet jag inte. Landsvägstransporter är inte alltid optimalt. De förutsätter givetvis att vi har (eller bygger) väg med tillräcklig bärighet.
Jag antar man undviker överhöga laster, för det orsakar massa problem.
Det kan vara broar över motorvägar utan avfarter. Kanske bättre att undvika motorvägar i så fall, men det kan vara skyltportaler och järnvägsbroar.
Så man designar väl helst transformatorer så de får plats inom 4,5 meter.
Det verkar av bilderna vara så att man kan höja och sänka, så att den får plats inom 4,5 meter i lägsta läge, men måste höjas för farthinder och annat.
Överbreda laster hanterar man lättare på landsväg. Jfr Angelica Larssons youtube-kanal, där grävmaskiner och annat körs.
På järnväg är det tendensen att även överbredd är svårt, även om man tillåter mer bredd än väg.
Nej, lätt är det inte. Men landsvägstransporter kan på detta sätt vara lite mer flexibla. Man kan undvika hinder med att t ex köra runt dessa osv. Den möjligheten har man inte på järnväg. Men det kan även på landsväg kräva en hel del planering innan det genomförs.
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad