Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vad väger hjulsatser och boggier?

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Vad väger hjulsatser och boggier?

Jag har försökt att söka på gamla och nya Postvagnen men dessa frågor verkar inte ha besvarats (i alla fall vad jag kunde se).

Vad väger en hjulsats (eller vad man kallar axel och två hjul) egentligen? Jag kan tänka mig att de är lättare för personvagnar och tyngre för godsvagnar eftersom dessa har mycket högre axellast.
    Hur varierar hjulsatsvikten beroende på vilken STAX den är dimensionerad för? Till exempel STAX D jämfört med STAX F?

Även boggier (inklusive hjulsatserna) är jag intresserad av att veta vikten på. Till exempel ASEA- eller MD-boggier och boggier för godsvagnar som på denna vagn (vad heter denna typ av boggie?). För godsvagnarna så varierar väl boggievikten berodende på vilken broms (skivbroms eller blockbroms) som används, så det kanske är svårt att generalisera.

Den information jag har hittat är för amerikanska vagnar. Där verkar en hjulsats väga cirka 3000 pounds (1360 kg) och en boggie ungefär 10 000 pounds (4540 kg) men dessa klarar ju oftast mycket högre vikter (upp till 32.5 ton axellast) så antagligen väger de en hel del mer än vad europeisk/svensk utrustning gör.

Hur ligger det till för lokboggier? Till exempel boggierna till ett Rc-lok med axelväxlar och traktionsmotorer?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vad väger hjulsatser och boggier?

En MD-boggi med blockbroms och hjulsatser för 60-tals personvagnar väger ca 6 ton.

Klubbmästare
    Medlem
    feb 2018

En hjulaxel väger ungefär 1200kg

Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

Passagerare Svante Anderssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Zaphod Visa inlägg
    Jag har försökt att söka på gamla och nya Postvagnen men dessa frågor verkar inte ha besvarats (i alla fall vad jag kunde se).

Även boggier (inklusive hjulsatserna) är jag intresserad av att veta vikten på. Till exempel ASEA- eller MD-boggier och boggier för godsvagnar som på denna vagn (vad heter denna typ av boggie?). För godsvagnarna så varierar väl boggievikten berodende på vilken broms (skivbroms eller blockbroms) som används, så det kanske är svårt att generalisera.

Godsvagnsboggin du funderade över är en Y25...https://de.wikipedia.org/wiki/Drehgestell_Bauart_Y25

SA

Slösa inte bort din tid på att försöka bli bra på det du är dålig på

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av USJKPAS Visa inlägg
    En hjulaxel väger ungefär 1200kg
    Citat Ursprungligen postat av Svante Andersson Visa inlägg
    Godsvagnsboggin du funderade över är en Y25...https://de.wikipedia.org/wiki/Drehgestell_Bauart_Y25

SA
    Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    En MD-boggi med blockbroms och hjulsatser för 60-tals personvagnar väger ca 6 ton.
    Tack så mycket!

Hur kommer det sig att MD-boggiern väger 1.5 ton mer än Y25:an?
    Enligt Wikipedia så har Y25 "tvåsidig broms" (google translate) medan modellen Y27 har "ensidig broms" (men det verkar som att den ofta har två bromscylindrar). Vad innebär detta? Är det antalet bromsblock per hjul (dvs en eller två)?

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Zaphod Visa inlägg
    Tack så mycket!

Hur kommer det sig att MD-boggiern väger 1.5 ton mer än Y25:an?
    Enligt Wikipedia så har Y25 "tvåsidig broms" (google translate) medan modellen Y27 har "ensidig broms" (men det verkar som att den ofta har två bromscylindrar). Vad innebär detta? Är det antalet bromsblock per hjul (dvs en eller två)?

MD-boggier har t ex fler krängningsdämpare och annan fjädring, mer skrot till bromsrörelsen mm.

Y25-boggien är ett minimalistiskt litet mästerverk och har en väldigt avskalad konstruktion. Vad gäller enkel- eller dubbelsidig broms handlar det om huruvida det sitter bromsblock på en eller båda sidor om hjulet. Det har byggts ett otal varianter av Y25-boggier med både enkel- och dubbelsidig broms, med bromscylinder i boggien eller centralt på vagnen o s v. Alla dessa varianter har naturligtvis olika data för vikt mm. Det spelar även in om boggien har en ram i gjutgods eller är svetsad. Det vanligaste är svetsade Y25-boggier, men åtminstone tidigare brukade det anses att gjutna boggieramdelar var något billigare att tillverka.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •