Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Idag för 20 år sedan

  1. #1
    Passagerare Hellers avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    93

    Idag för 20 år sedan

    Den 25 april 1998 avhöll Föreningen Smalspåret Växjö-Västervik sitt årsmöte i bygdegården i Tuna. I samband med detta rullade lite tåg på sträckan Verkebäck-Hultsfred. Förvaltnings-AB Smålandsbanan och Tjustbygdens Järnvägsförening hade fått sina tillstånd som spårinnehavare respektive trafikutövare beviljade under den gångna vintern. Småländska Smalspåret AB hade emellertid inte fått sina tillstånd förnyade, så mellan Växjö och Hultsfred kunde ingen trafik bedrivas.


    På väg till Tuna svängde jag in och gjorde ett kort stopp i Hultanäs för att titta på vad som kunde tänkas stå uppställt där. SMAB:s Tp 3503 och URYP 1793 stod på kajspåret.


    TJF körde anslutande tåg från Verkebäck respektive Hultsfred till Tuna. Här står YBo5p 900 och 883 i Tuna. 883 krånglade, så det mekades för fullt med den.


    Efter stämman gjordes en utflykt till Totebo, där FAS hade börjat återuppbygga bangården som SJ rev på 1980-talet då Totebo klassades ned till hållplats.


    Efter utflykten till Totebo kördes tåg till Verkebäck respektive Hultsfred. YBo5p 900 står klar att vända hemåt på spår 5 i Hultsfred. På spår 1 står Y1 1297 med tåg mot Nässjö.


    Vid denna tid var det vinghjul utan krona som var "rätt" frontdekor på TJF:s rälsbussar... Allt har sin tid.

    Mer bilder och annat historiskt material från Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik kan man få se vid lanseringen av Smalspårsarkivet i Västervik lördagen 5 maj och i Hultsfred söndagen 6 maj.

    Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    56

    Sv: Idag för 20 år sedan

    Citat Ursprungligen postat av Heller Visa inlägg
    Den 25 april 1998 avhöll Föreningen Smalspåret Växjö-Västervik sitt årsmöte i bygdegården i Tuna. I samband med detta rullade lite tåg på sträckan Verkebäck-Hultsfred. Förvaltnings-AB Smålandsbanan och Tjustbygdens Järnvägsförening hade fått sina tillstånd som spårinnehavare respektive trafikutövare beviljade under den gångna vintern. Småländska Smalspåret AB hade emellertid inte fått sina tillstånd förnyade, så mellan Växjö och Hultsfred kunde ingen trafik bedrivas.


    På väg till Tuna svängde jag in och gjorde ett kort stopp i Hultanäs för att titta på vad som kunde tänkas stå uppställt där. SMAB:s Tp 3503 och URYP 1793 stod på kajspåret.


    TJF körde anslutande tåg från Verkebäck respektive Hultsfred till Tuna. Här står YBo5p 900 och 883 i Tuna. 883 krånglade, så det mekades för fullt med den.


    Efter stämman gjordes en utflykt till Totebo, där FAS hade börjat återuppbygga bangården som SJ rev på 1980-talet då Totebo klassades ned till hållplats.


    Efter utflykten till Totebo kördes tåg till Verkebäck respektive Hultsfred. YBo5p 900 står klar att vända hemåt på spår 5 i Hultsfred. På spår 1 står Y1 1297 med tåg mot Nässjö.


    Vid denna tid var det vinghjul utan krona som var "rätt" frontdekor på TJF:s rälsbussar... Allt har sin tid.

    Mer bilder och annat historiskt material från Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik kan man få se vid lanseringen av Smalspårsarkivet i Västervik lördagen 5 maj och i Hultsfred söndagen 6 maj.

    Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik
    Var det inte Yp 900 som var gulmålad ett tag?


  3. #3
    Passagerare Hellers avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    93

    Sv: Idag för 20 år sedan

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Visa inlägg
    Var det inte Yp 900 som var gulmålad ett tag?
    Nope, det är 881.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •