Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Gårdagskvällens störningar

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    726

    Gårdagskvällens störningar

    När jag igår efter ett trevligt besök på Stockholmsoperan vid 22 tiden skulle åka hem till Borlänge, var mitt tåg ett av få som angavs gå i tid. Mot Eskilstuna var allt inställt, och för många ankommande tåg angavs förseningar på två timmar. Var det något särskilt som hänt söder om Stockholm?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    5 216

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Bland annat ett spårledningsfel i Björnlunda, fast om det förklarar alla de där minuterna vet jag väl inte.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    726

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Bland annat ett spårledningsfel i Björnlunda, fast om det förklarar alla de där minuterna vet jag väl inte.
    Kan det ha tvingat Göteborgstrafiken att ta vägen via Västerås, och Mälartåg fått brist på tåg att sätta in på Svealandsbanan?


  4. #4
    SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 073

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Bland annat ett spårledningsfel i Björnlunda, fast om det förklarar alla de där minuterna vet jag väl inte.
    Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Kan det ha tvingat Göteborgstrafiken att ta vägen via Västerås, och Mälartåg fått brist på tåg att sätta in på Svealandsbanan?
    Spårledningsfel är nog att ta i, även om det på fjärrbilderna ser ut som spårledningsfel.
    Studerar man störningsmeddelandena så ser man att man flera gånger trott sig ha löst problemet, men sen har det kommit tillbaka igen. man har sedan skjutit på prognosen flera gånger. Då har man ett svårare fel, som förmodligen även kräver transport av komponenter till platsen (antagande byggt på egna erfarenheter från sånt arbete).

    Kollar man på statistiken, så ser man att många SJ-tåg som skulle passera Björnlunda drabbades av tresiffriga förseningar under dagen och att det även drabbade vändande tåg i viss mån.
    Även statistiken för Mälardalstrafik berättar om en hel del riktigt sena tåg och även här vändande.

    Kollar man på Svealandsbanan, som Per frågade om också, så borde där ju inte ha märks något, mer än möjligen då att tåg är sena i omloppen som berör den banan. Däremot om man studerar "Inställda tåg" så ser man att MTR ställde in det mesta efter ca kl 17-18, varav några tämligen akut, men också två varv som ställts in mer än 24 timmar före avgång. Mycket elegant gjort en fredagskväll, kan man tycka...

    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    726

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Särskilt som resenärer om skulle åkt lite före kl 22, hänvisades till en ersättningsbuss som gick en timma senare.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    5 216

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Spårledningsfel är nog att ta i, även om det på fjärrbilderna ser ut som spårledningsfel.
    Vad skulle du kalla det då? Om spårledningen indikeras belagd fast den är fri från fordon brukar man väl kalla det spårledningsfel, utom vid rena indikeringsfel. (Men visst, felkällan kan ju även vara strömavbrott e d.)

    Senast redigerat av JDS den 2022-05-21 klockan 17:39:10.

  7. #7
    SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    14 423

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Vad skulle du kalla det då? Om spårledningen indikeras belagd fast den är fri från fordon brukar man väl kalla det spårledningsfel, utom vid rena indikeringsfel. (Men visst, felkällan kan ju även vara strömavbrott e d.)
    Spårledningsfel är lite som feber, det är ett symtom. Bakomliggande orsak kan även vara rälsbrott m m.


  8. #8
    SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 073

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Vad skulle du kalla det då? Om spårledningen indikeras belagd fast den är fri från fordon brukar man väl kalla det spårledningsfel, utom vid rena indikeringsfel. (Men visst, felkällan kan ju även vara strömavbrott e d.)
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Spårledningsfel är lite som feber, det är ett symtom. Bakomliggande orsak kan även vara rälsbrott m m.
    Den egentliga orsaken kan ju vara väldigt många, ungefär lika många som antalet såna fel.
    Vi kan ju ta några exempel...
    Om två spårledningar som är granne med varandra indikeras som belagda, så kan man ju befara spårledningsfel och rent av kortslutning i isolerskarv. Men om samtliga spårledningar på en mindre driftsplats indikeras som som belagda, så ska man nog inte tro att alla spårledningar verkligen är belagda. Orsaken är snarare brist på matningsspänning någonstans i kedjan. Iofs om säkringen som matar samtliga spårledningar löser, så är ju samtliga spårledningar belagda. men det kan också vara så att man har något fel i indikeringskretsarna, eller dess matning.
    Nåja, ska man sen se på spårledningar, så är det ju inte bara isolerskarvar som kan gå sönder. En pinnlödd anslutning kan lossna, det kan bli kabelfel, bromsflagor kan fastna i isolerskarvar, det kan bli rälsbrott, åskan kan slå ner i rälen och bränna upp likriktare och/eller spårrelä. Finns säkert fler saker som jag glömt...
    Tar man sen steget vidare kan det ju naturligtvis uppstå problem och fel i överföringsutrustningen, som skickar in informationen från linjen till signalställverken och mellan blockkurarna (gäller främst hybridblock). Då kan det tex se ut som hela linjen är belagd, fast det "bara" är ett FST-modem som tröttnat. Som väl är så händer ju inte sånt så ofta, då det är dåligt med reservdelar.

    Nåja, vi stannar där, men man ska veta att det finns mycke som kan gå sönder och de svårare felen är "tyvärr" så få, att signalpersonalen sällan får tillräcklig övning/erfarenhet av dessa fel.

    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    5 216

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Grundprincipen vid orsakskodning är väl att man sätter koden så ”högt” upp i kedjan som möjligt med hänsyn till vad man vet, men aldrig högre upp än så. Dvs spårbeläggning där det inte finns fordon = spårledningsfel, tills något annat rapporteras, vilket skulle kunna vara strömavbrott, blixtnedslag (= ”Naturhändelse”?), smådjur som inträngt i elskåp eller varför inte ett fordon som kört in i ställverksbyggnaden (”Olycka”?)


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 633

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Den egentliga orsaken kan ju vara väldigt många, ungefär lika många som antalet såna fel.
    Vi kan ju ta några exempel...
    .
    .
    .

    Nåja, vi stannar där, men man ska veta att det finns mycke som kan gå sönder och de svårare felen är "tyvärr" så få, att signalpersonalen sällan får tillräcklig övning/erfarenhet av dessa fel.
    Åhå, tack för genomgången av eländeslistan, sånt gillar jag, dvs inte bara "att" utan också "varför" och "hur" :)


  11. #11
    SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 073

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Åhå, tack för genomgången av eländeslistan, sånt gillar jag, dvs inte bara "att" utan också "varför" och "hur" :)
    Tack för det Bobo L, det finns mycket förflutet i gubbens huvud, som flyter upp på ytan, då det triggas lite.

    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    970

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Skitkul om man ska på ett arbetsmöte och ska sitta på ett tåg i timmar och sedan får man åka hem för att man missat mötet och får skit för att fel beslut klubbades igenom på mötet.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    5 216

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Skitkul om man ska på ett arbetsmöte och ska sitta på ett tåg i timmar och sedan får man åka hem för att man missat mötet och får skit för att fel beslut klubbades igenom på mötet.
    Det får väl de som var med på mötet ta ansvar för! Jag är bara glad att åka tåg, ju mer desto bättre


  14. #14
    SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    5 710

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Skitkul om man ska på ett arbetsmöte och ska sitta på ett tåg i timmar och sedan får man åka hem för att man missat mötet och får skit för att fel beslut klubbades igenom på mötet.
    Då kan du ju i vart fall reklamera resan som onyttig och få tillbaks hela resans pris.
    Eventuella felaktiga beslut kan väl inte lastas på dig ?


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 733

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Skitkul om man ska på ett arbetsmöte och ska sitta på ett tåg i timmar och sedan får man åka hem för att man missat mötet och får skit för att fel beslut klubbades igenom på mötet.
    Har man någon viktig tid att passa åker nan inte tåg! Det kan ju hända att någon lokförare ser någon människa gena över spåret....Någon kör på en fågel eller grävling eller annat som gör att all trafik måste stoppas i några timmar för avsök och utredning. Tar man bilen och håller koll på trafikinformationen finns det i alla fall andra vägar att välja om det blir stopp på de stora lederna!
    Signal och fordonsfel är ju ändå rätt ovanliga men om man tittar på alla notiser som kommer från 1409 så är det massor av spårspring, obehöriga I spår, obehöriga djur i spår! Och så vidare. Orsaker som tidigare högst medfört att tågen kört med reducerad hastighet i stället för totalstopp!

    Senast redigerat av Henke den 2022-05-23 klockan 09:16:12.

  16. #16
    SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    14 423

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Har man någon viktig tid att passa åker nan inte tåg! Det kan ju hända att någon lokförare ser någon människa gena över spåret....Någon kör på en fågel eller grävling eller annat som gör att all trafik måste stoppas i några timmar för avsök och utredning. Tar man bilen och håller koll på trafikinformationen finns det i alla fall andra vägar att välja om det blir stopp på de stora lederna!
    Du kan bli stående på motorväg med bilar både framför och bakom. Då har du inga alternativ.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 313

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Då kan du ju i vart fall reklamera resan som onyttig och få tillbaks hela resans pris.
    Eventuella felaktiga beslut kan väl inte lastas på dig ?
    Inte lastas men fel typ av beslut kan påverka ens förmåga att göra ett bra jobb. När ens arbetsinsats sedan utvärderas är det inte säkert att man tar hänsyn eller ens vet om exakt vad som orsakade det hela.

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Har man någon viktig tid att passa åker nan inte tåg! Det kan ju hända att någon lokförare ser någon människa gena över spåret....Någon kör på en fågel eller grävling eller annat som gör att all trafik måste stoppas i några timmar för avsök och utredning. Tar man bilen och håller koll på trafikinformationen finns det i alla fall andra vägar att välja om det blir stopp på de stora lederna!
    Signal och fordonsfel är ju ändå rätt ovanliga men om man tittar på alla notiser som kommer från 1409 så är det massor av spårspring, obehöriga I spår, obehöriga djur i spår! Och så vidare. Orsaker som tidigare högst medfört att tågen kört med reducerad hastighet i stället för totalstopp!
    Vet inte om bilen är så mycket säkrare för att komma fram i tid. Skulle säga att flertalet som var sena till arbetsmöten jag deltog på innan Covid-19 hade kört bil.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    5 216

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Om man upplever att det är superviktigt att komma i tid så är väl det enda rätta att ha ordentliga marginaler oavsett ressätt. Jag har talat med många försenade tunnelbaneresenärer som verkar uppriktigt förvånade över att tunnelbanan fastnar en stund just när de ska med tåget, fastän den aldrig gör det annars, och såna grejer.


  19. #19
    SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    5 710

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Om man upplever att det är superviktigt att komma i tid så är väl det enda rätta att ha ordentliga marginaler oavsett ressätt. Jag har talat med många försenade tunnelbaneresenärer som verkar uppriktigt förvånade över att tunnelbanan fastnar en stund just när de ska med tåget, fastän den aldrig gör det annars, och såna grejer.
    Mina egna erfarenheter av T-bana blå är i vart fall fullt godkända. Åkt sedan 1975 och det har varit sällsynt med störningar. För de senaste 10årens regelbundna ”handlamatexpeditioner” är facit tre allvarliga störningar.
    Terroristattacken på Drottninggatan (all trafik stängd), ”obehöriga på spåren” var en annan störning och den tredje var trasigt tåg i vägen. Den sistnämnda alltså den enda som egentligen kan lastas SL och MTR.
    I övrigt snyggt,rent och välstädat och klotter har jag inte sett på många år.
    En väsensskillnad mot den tid för några årtionden sedan när vagnarna hade en driva med tidningen Metro och
    annat skräp och i övrigt ”dekorerade” med någon löjlig tagg upprepad i en mängd .


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    5 216

    Sv: Gårdagskvällens störningar

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Mina egna erfarenheter av T-bana blå är i vart fall fullt godkända. Åkt sedan 1975 och det har varit sällsynt med störningar. För de senaste 10årens regelbundna ”handlamatexpeditioner” är facit tre allvarliga störningar.
    Ja men det är ju just det som är problemet. Tunnelbanan går så bra, så folk tänker inte riktigt på om det de ska till är viktigt eller inte. Och så blir det stora klagomål om de missar sitt fjärrtåg för ett 10 minuters stopp.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •