Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: Gårdagskvällens störningar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Gårdagskvällens störningar

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Den egentliga orsaken kan ju vara väldigt många, ungefär lika många som antalet såna fel.
    Vi kan ju ta några exempel...
    Om två spårledningar som är granne med varandra indikeras som belagda, så kan man ju befara spårledningsfel och rent av kortslutning i isolerskarv. Men om samtliga spårledningar på en mindre driftsplats indikeras som som belagda, så ska man nog inte tro att alla spårledningar verkligen är belagda. Orsaken är snarare brist på matningsspänning någonstans i kedjan. Iofs om säkringen som matar samtliga spårledningar löser, så är ju samtliga spårledningar belagda. men det kan också vara så att man har något fel i indikeringskretsarna, eller dess matning.
    Nåja, ska man sen se på spårledningar, så är det ju inte bara isolerskarvar som kan gå sönder. En pinnlödd anslutning kan lossna, det kan bli kabelfel, bromsflagor kan fastna i isolerskarvar, det kan bli rälsbrott, åskan kan slå ner i rälen och bränna upp likriktare och/eller spårrelä. Finns säkert fler saker som jag glömt...
    Tar man sen steget vidare kan det ju naturligtvis uppstå problem och fel i överföringsutrustningen, som skickar in informationen från linjen till signalställverken och mellan blockkurarna (gäller främst hybridblock). Då kan det tex se ut som hela linjen är belagd, fast det "bara" är ett FST-modem som tröttnat. Som väl är så händer ju inte sånt så ofta, då det är dåligt med reservdelar.

Nåja, vi stannar där, men man ska veta att det finns mycke som kan gå sönder och de svårare felen är "tyvärr" så få, att signalpersonalen sällan får tillräcklig övning/erfarenhet av dessa fel.
    Just hybridblock är väl ett kapitel för sig själv. Nu är det många år sedan jag var inom järnvägen och signaltekniken.
    Men jag minns från praktiken i Helsingborg att dubbelspåret från Båstad N till Eldsberga var utrustat med hybridblock även om jag aldrig var där själv.
    Däremot minns jag att kollegorna ibland svor över den tekniken. För hände något i en blockkiosk så var hela linjen belagd.

Jo faktiskt, på den tiden hade Banverket i Helsingborg ansvar ända upp till Eldsberga. Tror faktiskt det är så än idag även om det numera är Strukton som har avtalet på Helsingborgsområdet.

//Peter

Passagerare
    Medlem
    maj 2019

Konstigt inlägg. Vad har det med tåg att göra?
    Du fick ont i knät, bilen hade slut på bensin, cykeln hade punka, flygplanet fick en fågel i motorn, tåget blev försenat på grund av ett spårledningsfel. Ja allt kan hända med allting så att du missar mötet

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Skitkul om man ska på ett arbetsmöte och ska sitta på ett tåg i timmar och sedan får man åka hem för att man missat mötet och får skit för att fel beslut klubbades igenom på mötet.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    När jag igår efter ett trevligt besök på Stockholmsoperan vid 22 tiden skulle åka hem till Borlänge, var mitt tåg ett av få som angavs gå i tid. Mot Eskilstuna var allt inställt, och för många ankommande tåg angavs förseningar på två timmar. Var det något särskilt som hänt söder om Stockholm?
    Trasig Isolskarv.

Erfarehet skapar en bra PV-skribent. Samma erfarenhet man får av att vara en mindre bra PV-dito....

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •