Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Tid för att hantera signalfel

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tid för att hantera signalfel

Som jag skrivit i en annan tråd hamnade jag igår i ett signalfel vid Björnlunda och ankom så småningom till Stockholm, ca två timmar försenad. Jag är lite förvånad, eftersom ett signalfel, i min värld, innebär att tåget stannar vid en röd signal, får tillstånd att passera och sedan körs med reducerad hastighet till nästa signal. Vid fel på flera signaler upprepas proceduren. Men en sådan operation borde leda till en försening på kanske tio minuter. Det talades om tågkö, vilket jag kan förstå att det kan bli på en tätt trafikerad sträcka. Men även det borde, som jag ser det, kunna lösas signalsträcka för signalsträcka. Så: Vad är det som jag, en enkel fåtöljrallare, inte har förstått?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tid för att hantera signalfel

Allt tar mycket längre tid nuförtiden och är mycket omständigare. Väldigt många av alla timslånga stopp på grund av spårspring, obehöriga I spår och inte minst efter olika olyckor eller passage av stoppsignal där ju numera inte tåg får flyttas ens några meter även om det stoppar
    all övrig trafik.... Jag har varit med sedan början av 80 talet och det är stor skillnad. Då var oftast fokus på att få igång trafiken så fort som möjligt för att konsekvenser för passagerare och kunder skulle bli så små som möjligt!

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Om ens tåg hamnar långt bak i kön så byggs förseningen på för varje tåg framför. Om tågen är tänkta att passera en signal med fyra minuters mellanrum men signalfelet gör att det behövs 14 min mellan passagerna så tar det 140min istället för 40min att köra förbi 10 tåg. Tåg nr 10 är då 100min försenat.

Bara ett exempel på hur stora förseningar kan uppstå på enskilda tåg. Vet ingenting specifikt om förseningen som drabbade dig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Som jag skrivit i en annan tråd hamnade jag igår i ett signalfel vid Björnlunda och ankom så småningom till Stockholm, ca två timmar försenad. Jag är lite förvånad, eftersom ett signalfel, i min värld, innebär att tåget stannar vid en röd signal, får tillstånd att passera och sedan körs med reducerad hastighet till nästa signal. Vid fel på flera signaler upprepas proceduren. Men en sådan operation borde leda till en försening på kanske tio minuter. Det talades om tågkö, vilket jag kan förstå att det kan bli på en tätt trafikerad sträcka. Men även det borde, som jag ser det, kunna lösas signalsträcka för signalsträcka. Så: Vad är det som jag, en enkel fåtöljrallare, inte har förstått?
    Tror inte 10 minuter räcker om det är fel på hela stationen. Flera signaler, växellägen som ska kontrolleras.

Passeringar Björnlunda i går: https://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=b (de med -1 bakom klockslaget)
    Tåg 274 och tåg 430 hade det inte så kul nej..

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Som jag förstod det!

Trasig isol inne på driftplatsen Björnlunda innebar körning mot stopp, ordergivning om felaktigt vägskydd och eventuellt order om att kontrollera växlarnas läge, men det framkom inte om det var så i störningsinfon. Dessutom bara ett tåg åt gången åt vardera hållet för att var helt säkert, något som gjorde att man fick igenom ungefär 4 tåg per timma. Då det går betydligt fler tåg än så på denna tätt trafikerade sträcka så blir tågköerna därefter...

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Allt tar mycket längre tid nuförtiden och är mycket omständigare. Väldigt många av alla timslånga stopp på grund av spårspring, obehöriga I spår och inte minst efter olika olyckor eller passage av stoppsignal där ju numera inte tåg får flyttas ens några meter även om det stoppar
    all övrig trafik.... Jag har varit med sedan början av 80 talet och det är stor skillnad. Då var oftast fokus på att få igång trafiken så fort som möjligt för att konsekvenser för passagerare och kunder skulle bli så små som möjligt!
    Ditt ”allt var bättre förr” börjar bli rätt trist, speciellt när statistiken säger annat än det du säger.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Ditt ”allt var bättre förr” börjar bli rätt trist, speciellt när statistiken säger annat än det du säger.
    Och de brukar alltid dra till sig ett antal likes från liksinnade.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Har någon uppgifter vad som orsakade detta signalfel och de vanligaste orsakerna till signalfel?

Redigering: Betyder "trasig isol" från Fredriks inlägg att isoleringsskarven mellan två olika spårledningssektioner är trasig att det därmed orsakade en beläggning på spårledningen?

Hälsningar
    Axel L

Senast redigerat av Axel L den 2022-05-21 klockan 13:38:27.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Som jag förstod det!

Trasig isol inne på driftplatsen Björnlunda innebar körning mot stopp, ordergivning om felaktigt vägskydd och eventuellt order om att kontrollera växlarnas läge, men det framkom inte om det var så i störningsinfon. Dessutom bara ett tåg åt gången åt vardera hållet för att var helt säkert, något som gjorde att man fick igenom ungefär 4 tåg per timma. Då det går betydligt fler tåg än så på denna tätt trafikerade sträcka så blir tågköerna därefter...
    Tack för detta klarläggande av det som hänt! Då är min fråga: Går att förebygga? Går att hantera på något annat sätt, så att man snabbare får igång trafiken på en mycket belastad sträcka?

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Tack för detta klarläggande av det som hänt! Då är min fråga: Går att förebygga? Går att hantera på något annat sätt, så att man snabbare får igång trafiken på en mycket belastad sträcka?
    Isolskarvar hör till sådant som granskas vid regelbundet återkommande besiktningar. Besiktningsintervallen varierar beroende på bl a trafikbelastningen på den aktuella sträckan. Det är klart att det går att diskutera besiktningsintervallen, men allting blir ju en avvägning av pris i förhållande till nytta.

Det är inte så säkert att det går att reparera en skada snabbare bara för att man vräker resurser på den. Det går inte att göra hur många saker som helst samtidigt, det går inte att få plats med hur mycket personal som helst runt en isol och vid t ex felsökning kan det vara väldigt viktigt att bara göra en sak i taget för att kunna ringa in ett fel.

Vad som har ställt till det tidigare och fortfarande gör det i vissa kontrakt, och som har fått en hel del kritik från järnvägsföretagen, är kraven på inställelsetider och vilken personalkategori som skall inställa sig till vilka fel. Vissa kontrakt har haft ganska märkliga krav där det t ex har varit väldigt långa inställelsetider för jourpersonal och de har inte alltid behövt ha relevant kompetens för att kunna åtgärda det fel som de har kallats ut till. En kontaktledningstekniker kan inte alltid göra någon rimlig bedömning av t ex en underminering, en som är duktig på banunderbyggnad kan oftast inte göra så mycket mer än att konstatera att jodå, kontaktledningen hänger i ett trasselnystan. Trafikverket har börjat vakna till i den här frågan och det har skett en del förbättringar, men samtidigt är det återigen en kostnadsfråga.

Grundproblematiken är nog en otydlighet om vad vi skall ha järnvägen till -leverera effektiva och säkra transporter för hela samhället eller leverera effektiviseringar om minst 3,68% på årsbasis viktat mot de sista åren på kontraktsperioden. Här tycker jag att man kan konstatera en viss vilja från våra politiker att både vilja ha sin kaka kvar och äta upp den, i stort sett oavsett sida om blockgränsen, vilket naturligtvis även återspeglar sig i Trafikverkets uppdrag.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Det går att förebygga genom att byta isolerna effektivare genom ett proaktiv underhåll. Tyvärr har underhåll fått dåligt med tider i spår senaste åren för att kunna genomföra sådant underhåll. Sen är Godskadas analys inte heller helt fel gällande inställelse och även kontraktstyper.

Men även Trafikverkets inställning skiljer sig mellan kontrakt och det finns de som fungerar bra och de som fungerar mindre bra.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Vad menar du med att "statistiken säger annat"? Finns det verkligen statistik över tid över olika anledningar till stopp och hur lång tid det tagit lösa olika slags stopp? Det vore intressant att ta del av den eftersom min bild stämmer med den som Henke förmedlar - tröskeln för när det blir trafikstopp är lägre och stoppen tar längre tid att åtgärda.

/ilex

Senast redigerat av ilex den 2022-05-21 klockan 14:53:49.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av ilex Visa inlägg
    Vad menar du med att "statistiken säger annat"? Finns det verkligen statistik över tid över olika anledningar till stopp och hur lång tid det tagit lösa olika slags stopp? Det vore intressant att ta del av den eftersom min bild stämmer med den som Henke förmedlar - tröskeln för när det blir trafikstopp är lägre och stoppen tar längre tid att åtgärda.

/ilex
    Detta är troligtvis ganska naturligt när man har övergått från tåganmälan till med moderna trafikeringssystem. I System M är bland annat spårledningar väsentligt sällsyntare och därmed minskar risken för spårledningsfel och detta gäller främst spårledningsfel som påverkar signaler. Utöver detta har ställverk blivit mer komplicerad och uppgifter som tidigare har utförts med manuella rutiner av en lokaltågklarerare har förts över till ställverket och ställverken har således även blivit väsentligt komplexare med fler villkor för att ställa en signal till kör. På grund av att de finns fler villkor för att ställa en signal till kör finns det likaledes fler saker som kan gå fel och därmed orsaka ett signalfel.

Hälsningar
    Axel L

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

/ilex
    Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Detta är troligtvis ganska naturligt när man har övergått från tåganmälan till med moderna trafikeringssystem. I System M är bland annat spårledningar väsentligt sällsyntare och därmed minskar risken för spårledningsfel och detta gäller främst spårledningsfel som påverkar signaler. Utöver detta har ställverk blivit mer komplicerad och uppgifter som tidigare har utförts med manuella rutiner av en lokaltågklarerare har förts över till ställverket och ställverken har således även blivit väsentligt komplexare med fler villkor för att ställa en signal till kör. På grund av att de finns fler villkor för att ställa en signal till kör finns det likaledes fler saker som kan gå fel och därmed orsaka ett signalfel.

Hälsningar
    Axel L
    Nu hänger jag inte med.

Först skriver signaturen Henke att det nuförtiden blir stopp lättare och det tar längre tid att åtgärda stoppen.

Signaturen Herrolsson skriver då att så är det inte alls och hänvisar svepande till att "statistiken säger annat".

Signaturen ilex (undertecknad) undrar då vilken statistik som åsyftas.

Signaturen Axel L skriver då att det finns fler saker som kan gå fel idag. Det är väl inget orimligt antagande (däremot kan man fråga sig om det måste vara så) men det var ju inte riktigt svar på frågan och motbevisar definitivt inte Henkes påstående.

Jag undrar därför fortfarande var statistiken som visar att Henkes bild är felaktig finns.

/ilex

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Dock är det ju faktiskt helt sant det Henke skriver. Och det påstår jag både som före detta lokförare och före detta signaltekniker.
    Statistiken visar ju rätt tydligt att det tar tid, vilket det gjorde förr också, men det har tilltagit. Har man folk på trafikledningen att avdela för att ringa varje tåg som ska passera, så kan man kanske pressa lite på tiderna, men att skriva blankett 21 och köra sträckan i 40 tar tid, det bara är så. Sen flyttar alla tåg fram ett snäpp och så samma sak igen. Är det sedan många signaler i rad, över en driftplats t.ex, så blir det kanske gånger 3 eller 4 på allt.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Medlem
    mar 2018

Det går att förebygga genom att byta isolerna effektivare genom ett proaktiv underhåll. Tyvärr har underhåll fått dåligt med tider i spår senaste åren för att kunna genomföra sådant underhåll. Sen är Godskadas analys inte heller helt fel gällande inställelse och även kontraktstyper.

Men även Trafikverkets inställning skiljer sig mellan kontrakt och det finns de som fungerar bra och de som fungerar mindre bra.
    Dock, det är inte alls säkert att du kan se att det kommer bli kortslutning i en isolerskarv i förväg. Möjligen kan du se om det sker övervallsning och liknande, då kan man byta, men hur det ser ut inne i skarven, det kan du aldrig se. jag har vart på massvis såna fel, skarvar som ser hur bra ut som helst, men tyvärr kortis. Har man däremot övervallsning, så syns ju det ganska lätt. Då kan man akut åtgärda, med en huggmejsel eller rondellslip, så kan det fungera igen. Så byter man skarv så snart det går, tex på natten.

Tramtrain - Bildgalleri

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Dock, det är inte alls säkert att du kan se att det kommer bli kortslutning i en isolerskarv i förväg. Möjligen kan du se om det sker övervallsning och liknande, då kan man byta, men hur det ser ut inne i skarven, det kan du aldrig se. jag har vart på massvis såna fel, skarvar som ser hur bra ut som helst, men tyvärr kortis. Har man däremot övervallsning, så syns ju det ganska lätt. Då kan man akut åtgärda, med en huggmejsel eller rondellslip, så kan det fungera igen. Så byter man skarv så snart det går, tex på natten.
    Åtminstone hypotetiskt skulle man kunna tänka sig att byta alla isol-skarvar när de uppnår en viss ålder. Jag tror dock att det är svårt att få ihop ekonomin i det, främst beroende på isol-skarvar har så extremt olika livslängd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

/ilex
    Det finns säkert ingen statistik för detta från 80-90 talet men vi som var med vet att när SJ själva ansvarade för det mesta var det korta beslutsvägar där lokala chefer och till och med tjänstgörande Tkl kunde fatta beslut och även kalla in de folk som behövdes. Jag har ju under mer än 40 år varit med om en del både för egen del samt som kontaktman eller avbytare och bara att få tag på och få ut olycksplatsansvarige och faktainsamlare från olika inblandade bolag kan numera ofta ta lika lång tid som det totalt tog att få igång trafiken!

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Det finns säkert ingen statistik för detta från 80-90 talet men vi som var med vet att när SJ själva ansvarade för det mesta var det korta beslutsvägar där lokala chefer och till och med tjänstgörande Tkl kunde fatta beslut och även kalla in de folk som behövdes. Jag har ju under mer än 40 år varit med om en del både för egen del samt som kontaktman eller avbytare och bara att få tag på och få ut olycksplatsansvarige och faktainsamlare från olika inblandade bolag kan numera ofta ta lika lång tid som det totalt tog att få igång trafiken!
    Statistik fanns i vart fall, okänt om den fortfarande går att få fram.

Den stora skillnaden var att åtminstone till och med 1980-talet fanns det en vilja hos de anställda att ställa upp, det var väl inte heller ovälkommet att få övertidsersättning för att "rycka ut". Sedan svängde det ganska snabbt till att om man skulle vara beredd att ställa upp skulle man ha beredskapsersättning. Det förekom att när personalen blev uppringda hade alla precis hällt i sig en grogg, den som alltid blev tvungen att ställa upp var helnykteristen.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Statistik fanns i vart fall, okänt om den fortfarande går att få fram.

Den stora skillnaden var att åtminstone till och med 1980-talet fanns det en vilja hos de anställda att ställa upp, det var väl inte heller ovälkommet att få övertidsersättning för att "rycka ut". Sedan svängde det ganska snabbt till att om man skulle vara beredd att ställa upp skulle man ha beredskapsersättning. Det förekom att när personalen blev uppringda hade alla precis hällt i sig en grogg, den som alltid blev tvungen att ställa upp var helnykteristen.
    Kan ju verifiera att det där stämmer, även om det kanske hanterades på olika sätt i olika delar av landet. Oftast var det ju eldriftledaren som hade till uppgift att ringa ut felavhjälpare, i vart fall på Norrköpings bandistrikt, men säkert lika på flera.
    Under 1980-talet så lyckades vi få till att vi skulle ha signaljour, dvs utpekad signalreparatör som som alltid fanns att kalla ut under icke ordinarie arbetstid. Vi hade då en man i Norrköping och en man i Katrineholm. Dessa skulle då jobba var för sig och alltid ta med en kollega ur den övriga personalen. Att endast signal hade jourbredskap tyckte kanske inte andra avdelningar var så rättvist, men de många banfel, elfel och telefel syns oftast som signalfel, så signalpersonalen fick åka ut och sen kalla ut andra avdelningar då det behövdes. Sen kunde det ju hända att annan signalkollega inte gick att finna, då fick det bli någon person från de andra teknikgrenarna. Banverket skaffade även terränggående bil för signaljouren.

Tramtrain - Bildgalleri

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •